Według agencji DARPA, firma zamiast projektować zupełnie nowy rodzaj silnika, opracuje układ hybrydowy, który połączy silniki turbinowe z technologią ramjet/scramjet. Celem programu AFRE jest zbadanie koncepcji silników opartych na cyklu kombinowanym (TBCC), używających silników turbinowych podczas prowadzenia działań operacyjnych na niskich prędkościach, jak i trybu podwójnego silników strumieniowych ? które pracowałyby efektywnie zarówno przy prędkościach subsonicznych (ramjet), jak i naddźwiękowych. AFRE ma na celu opracowanie krytycznych technologii i przeprowadzenie pełnoskalowych testów systemu demonstracyjnego zintegrowanej technologii. Jeśli takie testy okazałyby się sukcesem, kolejny etap badań nad programem AFRE wymagałby od agencji DARPA przeprowadzenia badań w locie ? co z kolei oznaczałoby kolejny program.
Wizja artystyczna programu AFRE. /Fot. darpa.mil
Systemy napędowe pozwalające na osiąganie prędkości hiperdźwiękowych stwarzają duży potencjał dla wojska, umożliwiając uzyskanie krótszego czasu odpowiedzi podczas operacji wojskowych na długich dystansach ? takie zastosowanie wynalazki od DARPA może znacznie zwiększyć skuteczność prowadzonych operacji w porównaniu z obecnie stosowanymi systemami. Tradycyjne silniki odrzutowe pozwalają na osiąganie prędkości maksymalnych rzędu 2,5 Ma, podczas gdy silniki strumieniowe tzw. scramjet nie mogą zapewnić skutecznej siły ciągu przy prędkościach poniżej 3,5 Ma. Ta różnica oznacza, że obecne hipersoniczne maszyny wykorzystywałyby jednorazowe rakiety umożliwiające im jednorazowe podniesienie prędkości do tej wymaganej w działaniach operacyjnych, jednocześnie ograniczając tym samym przydatność takich maszyn.
Zobacz także: