Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) przyznała firmie Aurora Flight Sciences Corp. i jej partnerom kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike w ramach programu VTOL X-Plane.
Agencja DAPRA przyznała firmie Aurora Flight Sciences Corp. i jej partnerom, Rolls-Royce Holdings plc oraz Honeywell International, Inc., kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike w ramach programu VTOL X-Plane. Projekt inżynierów z Aurory przeszedł do fazy nr 2 projektowania. Program ruszył w marcu 2014 roku, a wśród konkurentów zespołu Aurory byli Boeing Company, Karem Aircraft, Inc. oraz Sikorsky Aircraft Corp.
Program VTOL X-Plane ma na celu przezwyciężenie problemów samolotów pionowego startu i lądowania, z którymi inżynierowie borykają się od dziesięcioleci. Drogą do odnalezienia złotego środka pomiędzy osiągami tychże maszyn, takimi jak maksymalna prędkość, efektywność czy udźwig, ma być eksperymentalne krzyżowe połączenie własności stałopłatów i wiropłatów.
Dr Ashish Bagai, który odpowiada w agencji DARPA za program VTOL X-Plane, powiedział, że zespół Aurory wskazał nową drogę i niezwykle nowatorskie podejście do problemów wydajności konstrukcji samolotów pionowego startu i lądowania, oraz że choć zamysł wydaje się bardzo trudny do zrealizowania, ale ma potencjał, którego sukces zapewni wspaniałe korzyści dla innych statków powietrznych w przyszłości.
Artystyczna koncepcja eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike, który ma powstać w ramach programu VTOL X-Plane. / fot. DARPA.
Podstawowe wymagania dla bezzałogowego demonstratora technologii w ramach programu VTOL X-Plane w fazie nr 2 projektowania to:
LightningStrike ma posiadać parę ruchomych skrzydeł oraz stery wysokości w układzie typu kaczka (canards), wewnątrz których znajdą się łącznie 24 śmigła napędowe (po 9 w skrzydłach i 3 w sterach wysokości), napędzane silnikiem turbowałowym Rolls-Royce T406 (AE 1107C-Liberty) o mocy 4.586 kW, używanym w przemiennopłatach Bell-Boeing V-22 Osprey. Zapewni to moc 3 megawatów energii elektrycznej dla statku. Oblot maszyny, która będzie platformą testową dla technologii VTOL, zaplanowano na 2018 rok.
Czytaj także:
Półtora miliarda euro na brytyjsko-francuski dron uderzeniowy
Amerykański pocisk hipersoniczny HSSW przed 2020 rokiem
Helocasting z Ospreya [WIDEO]
Ospreye dla Japonii
Katastrofa przemiennopłata AgustaWestland AW609
Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony