Artystyczna koncepcja eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike, który ma powstać w ramach programu VTOL X-Plane. / fot. DARPA.

DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]

Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) przyznała firmie Aurora Flight Sciences Corp. i jej partnerom kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike w ramach programu VTOL X-Plane.

Agencja DAPRA przyznała firmie Aurora Flight Sciences Corp. i jej partnerom, Rolls-Royce Holdings plc oraz Honeywell International, Inc., kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike w ramach programu VTOL X-Plane. Projekt inżynierów z Aurory przeszedł do fazy nr 2 projektowania. Program ruszył w marcu 2014 roku, a wśród konkurentów zespołu Aurory byli Boeing Company, Karem Aircraft, Inc. oraz Sikorsky Aircraft Corp.

Program VTOL X-Plane ma na celu przezwyciężenie problemów samolotów pionowego startu i lądowania, z którymi inżynierowie borykają się od dziesięcioleci. Drogą do odnalezienia złotego środka pomiędzy osiągami tychże maszyn, takimi jak maksymalna prędkość, efektywność czy udźwig, ma być eksperymentalne krzyżowe połączenie własności stałopłatów i wiropłatów.

Dr Ashish Bagai, który odpowiada w agencji DARPA za program VTOL X-Plane, powiedział, że zespół Aurory wskazał nową drogę i niezwykle nowatorskie podejście do problemów wydajności konstrukcji samolotów pionowego startu i lądowania, oraz że choć zamysł wydaje się bardzo trudny do zrealizowania, ale ma potencjał, którego sukces zapewni wspaniałe korzyści dla innych statków powietrznych w przyszłości.

Artystyczna koncepcja eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike, który ma powstać w ramach programu VTOL X-Plane. / fot. DARPA.

Artystyczna koncepcja eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania LightningStrike, który ma powstać w ramach programu VTOL X-Plane. / fot. DARPA.

Podstawowe wymagania dla bezzałogowego demonstratora technologii w ramach programu VTOL X-Plane w fazie nr 2 projektowania to:

  • prędkość maksymalna pomiędzy 300 a 400 węzłów (555-740 km/h);
  • stosunek masy statku do mocy wymaganej, aby utrzymać go w powietrzu (efektywność) rzędu 75% (wzrost z obecnie osiąganego pułapu 60%);
  • współczynnik masy własnej w stosunku do możliwości udźwigu wynoszący 10 (wzrost z 5-6);
  • udźwig maksymalny wynoszący co najmniej 40% masy statku, która ma wynosić 10-12 tysięcy funtów (4,5-5,4 tony).

LightningStrike ma posiadać parę ruchomych skrzydeł oraz stery wysokości w układzie typu kaczka (canards), wewnątrz których znajdą się łącznie 24 śmigła napędowe (po 9 w skrzydłach i 3 w sterach wysokości), napędzane silnikiem turbowałowym Rolls-Royce T406 (AE 1107C-Liberty) o mocy 4.586 kW, używanym w przemiennopłatach Bell-Boeing V-22 Osprey. Zapewni to moc 3 megawatów energii elektrycznej dla statku. Oblot maszyny, która będzie platformą testową dla technologii VTOL, zaplanowano na 2018 rok.

Czytaj także:

Półtora miliarda euro na brytyjsko-francuski dron uderzeniowy

Amerykański pocisk hipersoniczny HSSW przed 2020 rokiem

Helocasting z Ospreya [WIDEO]

Ospreye dla Japonii

Katastrofa przemiennopłata AgustaWestland AW609

Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.