Artystyczna koncepcja systemu obrony konwojów w czasie rzeczywistym, realizowanym w ramach programu MFP. / fot. DARPA.

DARPA: trzy zespoły opracują system ochrony konwojów przed dronami

W dniu 3 sierpnia br. amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) poinformowała o przyznaniu trzem firmom kontraktu w ramach pierwszej fazy programu MFP (Mobile Force Protection), który ma na celu opracowanie skutecznego systemu obrony w czasie rzeczywistym konwojów US Army i Straży Wybrzeża USA przed zagrożeniem ze strony małych, bezzałogowych aparatów latających (sUAS).

Program MFP (Mobile Force Protection) ruszył oficjalnie w dniu 26 października ub. r., gdy opublikowano zapytanie o informację (request for information; RFI), ale dopiero teraz agencja DARPA poinformowała o przyznaniu pierwszych kontraktów w ramach jego pierwszej fazy. Program koncentruje się na opracowaniu technologii przeciwdziałania małych, bezzałogowych aparatów latających (small, unmanned aircraft systems; sUAS), które dzięki niskim kosztom produkcji i eksploatacji, łatwej dostępności handlowej i mobilności oraz możliwości modernizacji zdolności, stają się coraz poważniejszym zagrożeniem dla drogowych konwojów US Army oraz morskich Straży Wybrzeża USA.

MFP ma na celu opracowanie systemu pracującego w czasie rzeczywistym, składającego się z technologii czujników oraz środków do szybkiej detekcji, identyfikacji, śledzenia oraz neutralizacji małych bezzałogowców przeciwnika. System ma być skalowalny, modułowy i opierać się na niedrogich metodach, które można by wdrożyć w ciągu trzech-czterech najbliższych lat oraz żeby posiadał możliwości ewolucji wraz z postępami w zakresie zagrożeń, taktyki czy technologii.

DARPA przyznała kontrakty trzem zespołom pod nadzorem krajowych przedsiębiorstw zbrojeniowych: Dynetics, Inc. (z siedzibą w Huntsville, w stanie Alabama), Saab Defense and Security USA , LLC (East Syracuse, Nowy Jork) oraz SRC, Inc. (dawne Syracuse Research Corporation; North Syracuse, Nowy Jork).

Jean-Charles Ledé, kierownik biura w Tactical Technology Office (TTO) agencji DARPA, która zajmuje się programem MFP, powiedział:

Trzy zespoły, które zebraliśmy, mają innowacyjne pomysły na wszechstronny, wielowarstwowy system obronny, który może w czasie rzeczywistym chronić konwoje przed wieloma małymi bezzałogowymi systemami latającymi. Każdy zespół pracuje teraz nad połączeniem nowych pomysłów na zaawansowane czujniki i środki neutralizacyjne do wspólnego systemu, podkreślając bezpieczeństwo osób postronnych, łatwość obsługi i małe rozmiary, masę, moc i koszt. Naszym celem jest system demonstracji technologii, która mogłaby zmieścić się na aktualnie użytkowanych taktycznych pojazdach lądowych i jednostkach pływających – szybko uzyskując zaawansowane i możliwe do rozbudowy możliwości żołnierzom, którzy ich potrzebują.

Aby przyspieszyć rozwój i ułatwić interoperacyjność możliwości przyszłego systemu, agencja DARPA wybrała architekturę MAFIA (Maneuver Aviation and Fires Integration Application), opracowaną przez US Army, jako wspólne ramy dla silnika syntezy danych, algorytmów wspomagania decyzji i interfejsu użytkownika, a także kręgosłupa dla oprogramowania dowodzenia i kontroli (command and control; C2) zespołów taktycznych. MAFIA jest obecnie użytkowana przez kilka programów, realizowanych przez Departament Obrony, obsługując wiele systemów operacyjnych, usług, bibliotek danych, wspólnych aplikacji oraz zestawów do tworzenia oprogramowania. Dzięki temu, system opracowany w ramach programu MFP będzie mógł posiadać zdolności plug & play (ang. ?podłącz i używaj?), integrując nowe czujniki i technologie.

Opracowane przez trzy zespoły technologie zostaną przetestowane, ewentualnie odrzucone, a następnie udoskonalone na trzech etapach demonstracji skuteczności wobec coraz bardziej złożonych scenariuszy zagrożenia. Później DARPA przyzna środki finansowe zainteresowanym agencjom Stanów Zjednoczonych na rozbudowaną ocenę terenową opracowanego systemu demonstracyjnego technologii, na bazie którego powstanie ostateczny prototyp, oferowany użytkownikom rządowym i komercyjnym. Warto przy tym zauważyć, że program MFP realizowany jest nie tylko we współpracy z Departamentem Obrony, ale również z Dyrektoriatem Nauki i Technologii Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego oraz Strażą Wybrzeża Stanów Zjednoczonych (US Coast Guard).

Warto przypomnieć, że na początku marca br. US Army rozmieściła na 180 dni w Niemczech dwa prototypowe, kołowe transportery opancerzone Stryker, wyposażone w systemy do zwalczania bezzałogowych statków latających, opracowane w ramach programu CMIC (C-UAS Mobile Integrated Capability), które zostały zaprojektowane i zbudowane przez Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army (U.S. Army Aviation and Missile Research Development and Engineering Center; AMRDEC) (czytaj więcej: Eksperymentalne transportery Stryker w Europie).

Źródło:

darpa.mil: Mobile Force Protection Aims to Thwart Adversaries? Small Unmanned Aircraft

Czytaj także:

FLA: Autonomiczny lot bezzałogowca bez operatora i sygnału GPS [WIDEO]

Boeing i agencja DARPA zbudują samolot kosmiczny dla Pentagonu [WIDEO]

DARPA zakończyła testy w locie modelu eksperymentalnego drona VTOL X-Plane [WIDEO]

DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]

DARPA pracuje nad silnikami zdolnymi do osiągania prędkości 5 Ma

DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS

Program ALIAS: Zmodyfikowany śmigłowiec S-76 wykonał całkowicie autonomiczny lot [WIDEO]

USA: Udana demonstracja roju mini-dronów Perdix [WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.