W dniu 4 kwietnia br. Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) poinformowała o zakończeniu testów w locie modelu eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania w ramach programu VTOL X-Plane, a docelowa maszyna otrzyma oznaczenie Aurora XV-24A LightningStrike.
We wtorek, 4 kwietnia br. agencja DAPRA poinformowała o zakończeniu testów w locie modelu eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania w ramach programu VTOL X-Plane. Masa testowanego modelu wynosi 1/37 docelowej maszyny, która otrzyma oznaczenie Aurora XV-24A LightningStrike. Udane testy dowiodły założeń konstrukcyjnych nietypowego drona i dały inżynierom z Aurora Flight Sciences Corp. (i jej partnerom z Rolls-Royce Holdings plc oraz Honeywell International, Inc.) zielone światło do budowy pełnoskalowego prototypu.
Testy rozpoczęły się w marcu ub. r., a ich pierwsza faza zakończyła się po sześciu lotach modelu, podczas których zademonstrowano automatyczny start, długotrwały zawis w powietrzu, kierunkowy i translacyjny lot do tyłu i w bok, nawigację po punktach odniesienia oraz automatyczne lądowanie. Później testowano stery wysokości w układzie typu kaczka oraz mechanizmy ruchomych skrzydeł. Cztery testy zawierały rozszerzony program lotu o wysoką prędkość, dopóki płatowiec nie wygenerował większości możliwości swojego udźwigu.
Dr Ashish Bagai, który odpowiada w agencji DARPA za program VTOL X-Plane powiedział, że:
Demonstrator technologii VTOL X-Plane został zaprojektowany do specyficznych testów aerodynamicznych, walidacji dynamiki lotu oraz opracowania systemu kontroli lotu i misji, które można zastosować do pełnowymiarowego pojazdu. Statek powietrzny wykazywał wyjątkową charakterystykę lotu, bez strat w wysokości, nawet gdy przemieszczał się z lotu pionowego do poziomego. Zademonstrował również skuteczność aerodynamiczną rozproszonego układu napędowego.
VTOL X-Plane podczas długotrwałego zawisu przed rozpoczęciem przejściem do lotu poziomego. / fot. DARPA.
Loty modelu w skali, wraz z architekturą systemów misji, pozwolą w większości na opracowanie pełnoskalowego statku powietrznego o nazwie Aurora XV-24A LightningStrike, ale z kilkoma zmianami i ulepszeniami. Według dr Bagai’a, będzie on posiadać potrójną redundancję systemu kontroli lotu (czyli zwielokrotnienie), a hybrydowy napęd będzie składać się z silnika turbowałowym Rolls-Royce T406 (AE 1107C-Liberty) o mocy 4.586 kW i elektrogeneratorów, w przeciwieństwie do akumulatorów, zasilających model. Znaczącą różnicą będzie także fakt, że 24 śmigła napędowe (po 9 w skrzydłach i 3 w sterach wysokości) będą zsynchronizowane z generatorami i poruszać się ze stałą prędkością obrotową (RPM), ale o zmiennym skoku, podczas gdy śmigła demonstratora są sterowane prędkością ich obrotu.
Przy powstawaniu modelu użyto wiele innowacyjnych technologii produkcyjnych, takich jak drukowanie 3D niektórych plastikowych elementów w konstrukcjach lotniczych i aerodynamicznych czy rozproszony napęd elektryczny. Prace nad nim usprawniły także metody opracowywania aerodynamicznych baz danych, na których modelowany jest system sterowania bezzałogowcem i zapewniający praktyczne testy dla systemu kierowania lotem.
Po zakończeniu testów, model zostanie zachowany dla ewentualnych dodatkowych prób w przyszłości, natomiast inżynierowie skupią się na budowie pełnoskalowego prototypu, którego masa ma wynieść 12.000 funtów (5,4 tony) w porównaniu do jedynie 322 funtów (146 kg) modelu, który osiągnie wymaganą przez DARPA prędkość lotu przekraczającą 300 węzłów (555 km/h), pełnych zdolności udźwigu, tj. większą o 25% w porównaniu do śmigłowców wydajność oraz redukcję o 50% strat tarcia wynikającego z oporów ruchu w powietrzu.
Przypomnijmy, że kontrakt na budowę modelu VTOL X-Plane w ramach fazy nr 2 projektowania, agencja DARPA przyznała firmie Aurora Flight Sciences Corp. i jej partnerom, w dniu 3 marca ub. r. Program ruszył w marcu 2014 roku, a wśród konkurentów zespołu Aurory byli Boeing Company, Karem Aircraft, Inc. oraz Sikorsky Aircraft Corp. Oblot docelowej maszyny, która będzie platformą testową dla technologii VTOL, zaplanowano na 2018 rok (czytaj więcej: DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]).
Źródło:
darpa.mil: DARPA Completes Testing of Subscale Hybrid Electric VTOL X-Plane
Czytaj także:
DARPA pracuje nad silnikami zdolnymi do osiągania prędkości 5 Ma
DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS
USA: Udana demonstracja roju mini-dronów Perdix [WIDEO]
TERN: Prace nad dronem dla mniejszych okrętów US Navy przyspieszają [WIDEO]
Powstanie bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois [WIDEO]
Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]
Program ALIAS: Zmodyfikowany śmigłowiec S-76 wykonał całkowicie autonomiczny lot [WIDEO]