Francja poprosiła o sprzedaż samolotów transportowych C-130J i KC-130J, powiązanego wyposażenia, części oraz pakietu wsparcia logistycznego.
Francja poprosiła o sprzedaż samolotów transportowych C-130J i KC-130J, powiązanego wyposażenia, części oraz pakietu wsparcia logistycznego. Departament Stanu zdecydował już w sprawie sprzedaży wyposażenia które jeśli dojdzie do skutku będzie wykonane w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales.
W dniu 11 listopada 2015 roku amerykańska agencja Defense Security Cooperation Agency (DSCA) powiadomiła kongres o możliwej sprzedaży samolotów C-130J i KC-130J wraz z częściami zamiennymi dla Francji. Szacowany koszt tej potencjalnej sprzedaży szacuje się na kwotę 650 mln USD. Anons DSCA o potencjalnej sprzedaży jest wymagany przez prawo panujące w Stanach Zjednoczonych i nie oznacza, że dojdzie do transakcji.
Francja złożyła wniosek o sprzedaż samolotów i następujących części:
Główny sprzęt obronny (MDE):
Poboczny sprzęt obronny (nie-MDE):
W skład kontraktu dodatkowo wchodzi także wsparcie oraz testy sprzętu, dokumentacja techniczna, szkolenie personelu oraz sprzęt treningowy. Wsparcia udzielać będą także podmioty rządowe (USA) i wykonawcze w zakresie inżynierii, spraw technicznych i wsparcia logistycznego. Szacunkowa wartość zamówienia MDE to 355 mln USD. Łączna wartość szacunkowa kontraktu to 650 mln USD.
Samoloty C-130J zapewnią transport, zrzuty i zaopatrzenie dla tysięcy wojsk francuskich na rzecz obecnych i przyszłych działań. Samoloty KC-130J zapewnią kluczową możliwość tankowania w powietrzu dla francuskich myśliwców, lekkich maszyn transportowych oraz śmigłowców. Francja nie będzie miała problemów z przystosowaniem maszyn do swoich sił zbrojnych.
Proponowana sprzedaż odniesie się do polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych poprzez poprawę zdolności sojuszników z NATO. Jak głosi komunikat na stronie DSCA, dla USA ważne jest, by wzmacniać zdolności jakie obecnie posiada Francja, poprzez możliwości transportu drogą powietrzną, tankowanie w powietrzu oraz zrzuty zaopatrzenia. Te samoloty dostarczą takich możliwości i będą wykorzystywane we wsparciu operacji krajowych, operacji z ramienia NATO i ONZ, a także innych koalicyjnych operacji. Dostarczenie maszyn zwiększy interoperacyjność pomiędzy siłami powietrznymi USA i Francji, a także innymi państwami członkowskimi NATO.
Proponowana sprzedaż tego sprzętu i pakietu wsparcia nie zmieni podstawowej równowagi militarnej w regionie oraz nie wpłynie negatywnie na gotowość obronną. Francja poprosiła o to by to Lockheed Martin zagrał główną rolę w dostarczeniu maszyn C-130J Super Hercules. Na razie nie podpisano żadnych porozumień offsetowych w kwestii tej potencjalnej sprzedaży.
Czytaj także: