Airbus Helicopters H160. / Fot. Airbus Helicopters.

Francja: wojskowa wersja śmigłowca H160 zastąpi pięć typów maszyn w siłach zbrojnych

Jak poinformował francuski minister obrony, Jean-Yves Le Drian, średni wielozadaniowy śmigłowiec H160, nad którym pracuje Airbus Helicopters, w wersji wojskowej zastąpi pięć typów maszyn używanych w Siłach Powietrznych, Wojskach Lądowych i Marynarce Wojennej.

Marignane, Delta Rodanu, Francja. / Wikimedia Commons.

W piątek, 3 marca br. podczas wizyty w Marignane (w departamencie Delta Rodanu), francuski minister obrony Jean-Yves Le Drian poinformował, że opracowywany przez rodzimy Airbus Helicopters średni wielozadaniowy śmigłowiec H160 w wersji wojskowej (H160M ? przyp. red.) zastąpi pięć typów maszyn używanych w Siłach Powietrznych (Armée de l?air), Wojskach Lądowych (Armée de terre) i Marynarce Wojennej (Marine nationale).

Minister stwierdził, że 160-190 śmigłowców w wojskowej wersji o ładowności 5,5 do 6 ton, ujednolici flotę średniej wielkości maszyn, używanych w Siłach Powietrznych (Eurocopter AS550 Fennec), Wojskach Lądowych (Aérospatiale SA341/SA342 Gazelle i Eurocopter AS550 Fennec) oraz Marynarce Wojennej (Aérospatiale Alouette III, Eurocopter AS365 Dauphin i Eurocopter AS565 Panther).

W ramach programu modernizacji floty maszyn o nazwie HIL (hélicopt?re interarmées léger), do 2024 roku zostanie wycofanych 420 przestarzałych śmigłowców. Wszytko dzięki zapowiedzianej przez ministra obrony przyspieszonej procedurze zakupu nowych śmigłowców (zamiast planowanego 2028 roku jako daty pierwszych dostaw ? przyp. red.). Z kolei według informacji dziennika La Tribune, dokładna liczba zastępujących je H160M będzie wynosić do 166 egzemplarzy.

Nowe maszyny miały też zastąpić śmigłowce Aérospatiale SA 330 Puma, używane przez Armée de l?air i Armée de terre, lecz te mają zbyt mały udźwig (mniej niż wymagane 7 ton ? przyp. red.), aby zrekompensować osiągi starszego modelu, więc zdecydowano, że ten zostanie zastąpiony przez model H225M Caracal.

Airbus Helicopters H160 został po raz pierwszy został zaprezentowany podczas Heli-Expo w Orlando (Floryda) w dniu 3 marca 2015 roku (makietę zaprezentowano cztery lata wcześniej pod nazwą X4). Oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Początkowo był projektowany jako następca modeli Eurocopter AS365 Dauphin i Airbus Helicopters H155, a pierwsze dostawy cywilnej wersji miały nastąpić w 2018 roku (obecnie przesunięto termin na 2019 rok ? przyp. red.). Program budowy i rozwoju śmigłowca pochłonął jak dotąd 1 mld EUR (1,12 mld USD). Według Francuzów, model ten z powodzeniem będzie mógł rywalizować na rynkach zagranicznych z innymi zachodnimi śmigłowcami: AgustaWestland AW139, Sikorsky S-76 oraz Bell 412. Maszyna jest napędzana dwoma silnikami turbowałowymi Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.

Źródło:

latribune.fr: La France se porte au secours d’Airbus Helicopters

Czytaj także:

VSR700: projekt bezzałogowego śmigłowca od DCNS i Airbus Helicopters

Airbus zmodernizuje niemieckie śmigłowce Sea Stallion

Morska wersja śmigłowca H225M Caracal dla Brazylii

Kuwejt zakupił 30 śmigłowców Caracal

Nowe litewskie śmigłowce SAR w służbie

Dodatkowe Tiger HAD dla Francji

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.