W dniu 9 stycznia br. podczas krajowego sympozjum SNA 2018, koncern zbrojeniowy Lockheed Martin zaprezentował makietę fregaty rakietowej typu Freedom-Variant, która jest propozycją w ramach programu FFG(X) dla US Navy.
Podczas 30. krajowego sympozjum Surface Navy Association’s (SNA) 2018 w Arlington (Wirginia), amerykański koncern zbrojeniowy zaprezentował makietę fregaty rakietowej typu Freedom-Variant, która jest propozycją w ramach programu Future Guided Missile Frigate (FFG(X)) dla US Navy. Oczekuje się, że nowe okręty, których program ma ruszyć w 2020 roku, mogłyby zastąpić kłopotliwe okręty litoralne (LCS) typu Freedom i Independence, wykonując zadania typowe dla fregat rakietowych, a więc pozahoryzontalne zwalczanie celów nawodnych (ASuW), zwalczanie okrętów podwodnych (ASW), walkę radioelektroniczną (EW) oraz zwiad elektroniczny (ELINT).
Wyporność prezentowanego rozwiązania, które jest modyfikacją typu Freedom, jest oceniania na pomiędzy 4.000 a 6.000 ton, długość natomiast na 125 metrów, gdyż takich wymiarów była wcześniejsza koncepcja powiększonego o 10 metrów typu Freedom, zaprezentowana podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2017 (Defence Security and Equipment International) w dniach 12-15 września ub. r., a oba projekty, według informacji portalu Navy Recognition, mają bazować na tym samym kadłubie. Załoga ma liczyć około 130 oficerów i marynarzy (w porównaniu z 65 na LCS ? przyp. red.).
Zaprezentowany podczas SNA 2018 model Freedom-Variant zawiera osiem wyrzutni rakiet przeciw-okrętowych, rozmieszczonych w sekcji dziobowej, poniżej mostku oraz szesnaście uniwersalnych wyrzutni pionowego startu (VLS) typu Mk 41 dla rakiet przeciwlotniczych krótkiego- RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) oraz średniego zasięgu RIM-66 SM-2 Medium Range. Zauważono również dwa miejsca dla pionowych wyrzutni SSMM (Surface to Surface Missile Module) dla przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114L Longbow Hellfire, a także morską armatę automatyczną BAE Systems Bofors Mk110 kal. 57mm.
W porównaniu do okrętu litoralnego typu Freedom, pomost bojowy i nadbudówka nowej fregaty zostały całkowicie przeprojektowane. Przednia ściana pomostu jest mniej pochylona, a nadbudówka tworzy trzy stopnie, z których ostatni jest znacznie wyższy. Ma to na celu uwzględnienie instalacji radaru dozoru powietrznego EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), który jest projektowany przez koncern Raytheon. Bezpośrednio na szczycie pomostu widać wyrzutnie celów pozornych typu MK-53 Nulka. Z kolei po lewej i prawej stronie burty głównego masztu są anteny systemu walki elektronicznej nowej generacji SEWIP, a bezpośrednio nad nimi widać dwie większe anteny nieznanego typu.
Jako ciekawostkę należy zauważyć, że kominy okrętowe są ukryte wewnątrz głównej struktury nadbudówki, co najprawdopodobniej ma zmniejszyć sygnaturę okrętu w podczerwieni. Z kolei bliżej rufy umieszczono system wysokoenergetycznej broni kierowanej, który jest wymagany w RFI, a na dachu hangaru śmigłowca rozmieszczono rakietowy system bliskiego zasięgu RIM-116 Rolling Airframe Missile (SeaRAM). Partnerami Lockheed Martin w projekcie fregaty rakietowej Freedom-Variant są Fincantieri Marinette Marine i Gibbs & Cox.
Przypomnijmy, że zapytanie o informację (RFI) ws. programu budowy 20 fregat rakietowych FFG(X), Departament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych złożył w dniu 10 lipca ub. r., a wśród wymogów odbiorcy są m.in. bezzałogowe systemy morskie, silniejsze systemy radarowe oraz wyrzutnie rakietowe typu VLS (Vertical Launching System), dzięki którym możliwości FFG(X) mają wykraczać daleko poza zdolności okrętów litoralnych (czytaj więcej: FFG(X): Rusza program budowy fregat rakietowych nowej generacji dla US Navy).
Źródła:
lockheedmartin.com: Freedom-Variant Frigate
navyrecognition.com: SNA 2018: Lockheed Martin Unveils its FFG(X) Frigate Design
Czytaj także:
Boeing ujawnił propozycję w programie bezzałogowego tankowca dla US Navy
Pierwszy operacyjny dron wysokościowy MQ-4C Triton dla US Navy
US Navy: Gotowość operacyjna bezzałogowego systemu wykrywania pól minowych
US Navy rozpocznie stopniowe wycofywanie krążowników rakietowych typu Ticonderoga
General Dynamics? Electric Boat Division zaprojektuje nowe strategiczne okręty podwodne US Navy
USA: Pociski Longbow Hellfire do obrony okrętów litoralnych [WIDEO]
Uszkodzenia okrętu litoralnego USS ?Montgomery? (LCS-8) podczas przejścia przez Kanał Panamski
Pierwsza misja USS ?Coronado? (LCS-4)
Wielomiliardowy kontrakt na fregaty nowej generacji dla Royal Navy