Jak informuje The Hindu Business Line, Lockheed Martin doszedł do porozumienia z władzami Indii ws. rozpoczęcia w tym kraju seryjnej produkcji najnowszego i najnowocześniejszego wariantu F-16.
W dniu 11 lipca br. indyjski portal The Hindu Business Line poinformował, że podczas niedawnej wizyty w Indiach, przewodnicząca, prezes i główny dyrektor wykonawczy koncernu Lockheed Martin, Marillyn A. Hewson sfinalizowała wielomiliardowy kontrakt na produkcję F-16 Block 70/72 wyłącznie w tym kraju. Według planów, pierwsze indyjskie F-16 zjadą z linii montażowych w latach 2019-2020. Przypomnijmy, że pierwsze informacje o chęci Amerykanów na sprzedaż licencji flagowego modelu pojawiły się pod koniec marca br. (czytaj więcej: Myśliwce F-16 będą produkowane w Indiach?).
Jak informuje portal, najnowszy i najnowocześniejszy wariant najbardziej popularnego amerykańskiego myśliwca wielozadaniowego nie będzie produkowany poza Indiami, jedynie Lockheed Martin przewiduje ewentualny eksport maszyn wyprodukowanych w tym kraju za granicę w ramach programu rządu USA o nazwie Foreign Military Sales (FMS).
Informacja wydaje się na tyle interesująca, że jeszcze niedawno prezes państwowego przedsiębiorstwa Hindustan Aeronautics Limited (HAL), Suvarna Raju powiedział, że firma nie chce produkować amerykańskich myśliwców wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon ani F/A-18E/F Super Hornet (czytaj więcej: Indie nie chcą produkować amerykańskich myśliwców). Jednakże wiele wskazuje na to, że F-16 Block 70/72 mógłby być produkowany przez Tata Advanced Systems Ltd., który został również strategicznym partnerem Lockheed Martin przy transportowcach C-130 Hercules. Niechęć HAL do podjęcia produkcji amerykańskich maszyn może wynikać z możliwości ich realnego zagrożenia dla linii montażowej rodzimego lekkiego myśliwca wielozadaniowego Tejas, które wersję pokładową testowano w połowie maja br. (czytaj więcej: Udane testy wersji pokładowej Tejasa).
Prototyp F-16 Block 70/72 oparty jest na płatowcu Block 60/62 i został wyposażony w stację radiolokacyjną AN/APG-80 z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA; Active electronically scanned array) oraz silnik turbowentylatorowy General Electric F-110-GE-132 (Block 70) lub Pratt & Whitney F-100-PW-229EEP (Block 72). Instalacja radaru AESA wymusiła modyfikację płatowca, przez którą niemożliwa jest opcja wyboru innego radaru AESA, zaprojektowanego dla F-16, czyli AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) i produkowanego dla wersji F-16V, oblatanej w dniu 16 października ub. r. w Fort Worth (Teksas), przeznaczonej dla starszych użytkowników F-16 jako pakiet modernizacyjny (czytaj więcej: Oblot najnowocześniejszego wariantu F-16)
Czytaj także:
Produkcja myśliwców Super Hornet w Indiach?
Zasobniki celownicze Litening 4I dla Indii
Indie kupią francuskie myśliwce Rafale
Indie zainteresowane zakupem dronów Avenger?
Radar typu AESA dla polskich F-16?