W dniu 8 stycznia br. dziennik The Hindu ujawnił, że jedyny, indyjski strategiczny okręt podwodny o napędzie nuklearnym, czyli INS Arihant (S 73), był wyłączony z aktywnej służby operacyjnej przez ponad 10 ostatnich miesięcy z powodu absurdalnego błędu załogi.
W poniedziałek, 8 stycznia br. indyjski dziennik The Hindu ujawnił, strategiczny okręt podwodny o napędzie nuklearnym INS Arihant (S 73), typu Arihant, dziesięć miesięcy wcześniej doznał poważnych szkód w przedziale napędowym z powodu błędu człowieka i pozostawał poza aktywną służbą operacyjną, o czym nie informowano publicznie. Dziennik powołuje się na swoje źródła w Marynarce Wojennej Indii (Bh?rat?ya Nau Sen?).
Według źródeł, do przedziału napędowego jednostki dostała się słona, morska woda, po tym jak właz rufowy nie został przez pomyłkę zamknięty po wyjściu z portu. Po wypadku okręt został skierowany do suchego doku, gdzie przez ponad 10 miesięcy trwało usuwanie skutków bezmyślności załogi oraz niezbędne prace naprawcze. Według źródła, oprócz innych prac naprawczych, wiele rur i okablowania na okręcie musiało zostać usuniętych i zastąpionych, dlatego „sprzątanie” było żmudnym zadaniem na atomowym okręcie podwodnym. Brak jest informacji na temat kosztów związanych z wypadkiem, a raport nie podaje, kiedy można oczekiwać powrotu okrętu do służby. Ministerstwo Obrony Indii z kolei nie komentuje rewelacji dziennika.
Incydent miał mieć miejsce wkrótce po formalnym przyjęciu okrętu do służby w sierpniu 2016 roku, co ujawnił dopiero w dniu 18 października tego samego roku dziennik The Hindu BusinessLine, a fakt jego zaistnienia tłumaczyłaby dziwna nieobecność okrętu podczas kryzysu, który wynikł ze sporu indyjsko-chińskiego o na płaskowyż Doklam w Himalajach od 16 czerwca do 25 sierpnia br., gdy oba kraje zwiększyły swoją obecność wojskową w regionie.
Warto zauważyć, że niecały miesiąc wcześniej, w dniu 7 grudnia ub. r. dziennik India Today ujawnił, że w niedzielę, 19 listopada ub. r. w stoczni wojennej w Visakhapatnam miało miejsce wodowanie techniczne drugiego okrętu tego typu, czyli INS Arighat (S3) (czytaj więcej: Indie: Wodowanie drugiego strategicznego okrętu podwodnego o napędzie nuklearnym). Program budowy indyjskich strategicznych okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym (SSBN) o nazwie Advanced Technology Vessel (ATV) rozpoczął się w 2009 roku (choć same przygotowania do niego zajęły cztery dekady, zakończone akceptacją projektu w 1998 roku ? przyp. red.). Program jest nadzorowany przez Marynarkę Wojenną, rządową agencję badań i rozwoju technologii wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) oraz Bhabha Atomic Research Centre (BARC).
Artystyczna wizualizacja INS Arihant (S 73) z 2009 roku. / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 3.0).
Informacje o wypadku pojawiły się także w trzy miesiące po ujawnieniu incydentu z innym okrętem podwodnym o napędzie atomowym, lecz przeznaczonym do zadań myśliwskich (SSN), czyli wydzierżawionym od Rosji INS Chakra (S71), który miał uszkodzić kopułę sonarową, znajdującą się w sekcji dziobowej podczas wykonywania manewrów w porcie (czytaj więcej: Indie: Atomowy okręt podwodny INS ?Chakra? uszkodzony). Tymczasem, w dniu 1 grudnia ub. r. ruszył program budowy rodzimych, myśliwskich okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym o wyporności 6.000 ton, o czym poinformował admirał Sunil Lanba.
Źródło:
thehindu.com: INS Arihant left crippled after ?accident? 10 months ago
Czytaj także:
Indie: Położono stępkę pod fregatę rakietową nowej generacji P17A
Rosja oskarża Indie o wpuszczenie Amerykanów na jej atomowy okręt podwodny
Indie chcą pozyskać 1.770 opancerzonych wozów bojowych o kryptonimie FRCV
Indie: Siły Powietrzne chcą zakończenia współpracy z Rosją nad myśliwcem 5. generacji
Indie: Rusza produkcja seryjna lekkiego śmigłowca szturmowego LCH
Indie: Pierwsze wystrzelenie rakiety manewrującej BrahMos-A z Su-30MKI [WIDEO]
Drugi rosyjski atomowy okręt podwodny dla Indii?