W dniu 28 października br. Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o uruchomieniu przetargu na dostawy dla Wojska Polskiego zestawów do transportu czołgów podstawowych i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 ton, obejmujących ciągniki siodłowe 8×8 oraz naczepy niskopodwoziowe.
W sobotę, 28 października br. Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o uruchomieniu przetargu na dostawy w latach 2020-2022 dla Wojska Polskiego czternastu zestawów do transportu czołgów podstawowych i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 ton, obejmujących opancerzone ciągniki siodłowe w układzie 8×8 oraz naczepy niskopodwoziowe. Opcja zakupu zawiera również możliwość nabycia kolejnych dziewięciu zestawów oraz oddzielnie trzech ciągników w 2020 roku.
Zgodnie z wymaganiami, masa całego zestawu nie może przekraczać 130 ton, a poziom opancerzenia czteroosobowej kabiny ciągnika wraz z szybami kuloodpornymi powinien zapewniać poziom ochrony w zakresie kuloodporności nie mniejszy niż 2 (według normy STANAG-4569) oraz w zakresie odporności na detonację poziom ochrony nie mniejszy niż 2A. Podobnie powinna wyglądać ochrona zbiorników paliwa. Pojazdy powinny mieć możliwość połączenia z naczepami niskopodwoziowymi typu HSW/Lohr SPRB 60, Goldhofer STZ-H6-60/80 F2M, Kassbohrer 52, NS 300 W oraz NS 600 W.
Prześwit ciągnika powinien wynosić nie mniej niż 300 mm, natomiast w przypadku naczepy 150 mm. Koła pojazdu powinny być wyposażone we wkładki typu Run-Flat, które umożliwiają kontynuowanie jazdy po przebiciu opon. Wymiary platformy ładunkowej powinny pozwolić na transport takich czołgów podstawowych jak Leopard 2, M1 Abrams czy FV4034 Challenger 2, a także znormalizowanych kontenerów ISO.
Wykonawca musi zapewnić Wojsku Polskiemu szkolenia użytkowników zestawu, świadczenie usług serwisowych zestawu (naprawa, obsługa i konserwacja) w okresie gwarancji i pogwarancyjnym w autoryzowanych warsztatach wykonawcy na terytorium kraju. Wartość przewidywanego zamówienia to ponad 418.000 EUR, a wykonawca musi wnieść wadium w wysokości 2 mln PLN. Termin składania ofert minie w dniu 30 listopada br. o godz. 11:00.
Przypomnijmy, że w dniu 14 lipca br. IU MON rozpoczął analizę rynku w zakresie Wozu Zabezpieczenia Technicznego ciężkiego typu sprzętu gąsienicowego, co sugeruje pojazdy przeznaczone do obsługi czołgów podstawowych Leopard 2A5 i w niedalekiej przyszłości Leopard 2PL (czytaj więcej: Ciężkie wozy zabezpieczenia technicznego dla Wojska Polskiego). Termin zamówienia ciężkich zestawów kołowych zbiega się z planowanym zakończeniem modernizacji czołgów Leopard 2 A4 do wspomnianego standardu 2PL (czytaj także: Leopard 2PL w akcji [WIDEO] oraz: Demonstrator zmodernizowanego czołgu podstawowego Leopard 2PL). Natomiast zgodność z wymiarami amerykańskich i brytyjskich czołgów sugeruje potrzebę wsparcia transportu ciężkiego sprzętu wojskowego sił sojuszniczych w Polsce, jeśli taka wystąpi.
Obecnie, Wojska Lądowe użytkują 6 niemieckich zestawów niskopodwoziowych SLT 50-2 Elefant (patrz zdjęcie powyżej), zakupionych wraz z czołgami Leopard 2A4, a także 59 mniejszych, w układzie 6×6, włoskich ciągników siodłowo-balastowych Iveco EuroTrakker w wersjach MP720E48WT i MP720T50WT, przeznaczonych dla innych pojazdów gąsienicowych.
Iveco EuroTrakker podczas szkolenia 5. kresowego batalionu saperów. / fot. Ministerstwo Obrony Narodowej.
Źródło:
iu.wp.mil.pl: Zamówienia publiczne / IU/169/X-75/ZO/POOiB/DOS/SS/2017
Czytaj także:
Wojsko Polskie odbiera kolejne Samobieżne Moździerze RAK [FOTO]
ADEX 2017: Transfer technologii podwozi AHS Krab z Korei Płd. do Polski
PIT-RADWAR wprowadzi Siły Zbrojne RP do programu NATO AGS
Czeskie MON zainteresowane Samobieżnymi Moździerzami RAK
EDA uruchomiła europejski program współpracy w zakresie czołgów Leopard 2A4
IU MON: Mesko S.A dostarczy amunicję dla Leopardów
Inspektorat Uzbrojenia kupi precyzyjną amunicję artyleryjską?