Prototyp V-22 Osprey podczas lotu testowego / Wikimedia Commons.

Izrael zrezygnuje z zakupu zmiennowirnikców V-22 Osprey?

Jak poinformował anglojęzyczny portal internetowy Flight Global, Izraelskie Siły Powietrzne (Hejl HaAwir) zamroziły proces oceny zmiennowirnikowców V-22 Osprey. Powodem takiego działania ma być rzekomo częściowa niezdolność tych maszyn do wypełniania zadań stawianych przed Hejl HaAwir.

Izraelskie Siły Powietrzne zawiesiły pracę nad oceną zmiennowirnikowców V-22 Osprey ? poinformował portal internetowy Flight Global. Zgodnie z udostępnionymi przezeń informacjami ujawnionymi przez anonimowego rozmówcę wywodzącego się z przemysłu zbrojeniowego, uznano, że zmiennowirnikowce Osprey nie będą w stanie wykonywać zadań powierzanych obecnie maszynom CH-53D Yas’ur.

Zainteresowanie władz Izraela przemiennopłatami Osprey obserwować można było na przestrzeni kilku ostatnich lat – idea nabycia tych maszyn przez Izraelskie Siły Powietrzne od początku budziła wiele kontrowersji i miała silną opozycję, nawet wewnętrzny izraelskiego resortu obrony. Przypominamy, że początkowo władze w Tel Awiwie zainteresowane były zakupem sześciu (6) maszyn tego typu.

W związku z intensywną eksploatacją śmigłowców Yas’ur niektóre z nich posiadają już nalot w wysokości 10 000 godzin. Pomimo to, oczekuje się, że maszyny te pozostaną w służbie w siłach zbrojnych Izraela do 2028 roku. Potencjalnymi kandydatami do zastąpienia obecnie eksploatowanej przez Hejl HaAwir, floty 23 maszyn Yas’ur mogą być zatem śmigłowce CH-47 Chinook (czytaj także: Boeing otrzymał kontrakt na budowę śmigłowców Chinook następnej generacji) lub CH-53K King Stallion (czytaj także: Oblot CH-53K King Stallion [WIDEO], Kolejne testy CH-53K, USA: Zielone światło dla produkcji CH-53K, Rusza produkcja seryjna ciężkiego śmigłowca CH-53K King Stallion dla USMC).


MV-22B Osprey by Ralph1989.

Bell-Boeing V-22 Osprey (z ang. rybołów) jest to wielozadaniowy samolot pionowego startu i lądowania (VTOL), zwany zmiennowirnikowcem, produkcji amerykańskiej. Został zaprojektowany do wykonywania misji, do których zazwyczaj stosowano śmigłowce, ale o zasięgu samolotu z napędem turbośmigłowym. Przezbrojenie pierwszych amerykańskich jednostek rozpoczęło się w 1999 roku, kiedy to maszyny oznaczone jako MV-22B trafiły do dywizjonu szkolno-treningowego VMMT-204 Korpusu Piechoty Morskiej (USMC). W 2005 roku rozpoczęło się przezbrajanie jednostek operacyjnych, które wycofywały używane dotychczas średnie śmigłowce transportowe Boeing CH-46 Sea Knight. Jeśli chodzi o uzbrojenie, to obecnie eksploatowane przez USMC Osprey?e w wariancie MV-22B są wyposażone w sześciolufowe działko systemu Gatlinga GAU-17/A kal. 7,62 mm, a także uniwersalny karabin maszynowy M240 kal. 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 Browning kal. 12,7 mm (oba można łatwo zdemontować z maszyny).


Źródło: Flight Global

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.