27 marca br. Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zawarciu kontraktu z włoskim koncernem zbrojeniowym Leonardo na dostawę kolejnych samolotów szkolno-treningowych M-346 ?Master? (oznaczenie lokalne: Bielik) dla Sił Powietrznych RP. Włoskie samoloty M-346 ?Master? zastępować będą wyeksploatowane maszyny PZL TS-11 Iskra, zapewniając parametry szkoleniowe maksymalnie zbliżone do myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 52+.
Przedmiotem kontraktu zawartego pomiędzy Skarbem Państwa ? Inspektoratem Uzbrojenia a włoskim koncernem Leonardo jest dostawa Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego ? Advanced Jet Trainer (AJT). Zamówienie podstawowe przewiduje dostawę czterech samolotów szkolno-treningowych M-346 ?Master?, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk symulacyjnych. Komunikat MON stwierdza, że istnieje możliwość rozszerzenia obecnego kontraktu – w przypadku realizacji zamówienia ?w ramach prawa opcji? producent maszyn zobowiązany byłby do dostawy kolejnych czterech samolotów szkolno-treningowych.
M-346 Master to samolot szkolno-treningowy, choć zdolny również do działań o charakterze szturmowym. Maszyna wygrała przetarg na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) dla Sił Powietrznych RP. Pod koniec lutego 2014 roku Polska zamówiła łącznie 8 samolotów M-346A (z opcją zakupu kolejnych 4 sztuk), których dostawy mają rozpocząć się w listopadzie br. Wśród użytkowników maszyn znajdują się również Włochy, Izrael, Singapur i Zjednoczone Emiraty Arabskie./fot. 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego.
Łączna wartość zamówienia to 1 036 900 716,00 zł netto, w tym zamówienia podstawowego 487 804 877 zł i opcji 549 095 839 zł. Przewiduje się, że dostawy w ramach zamówienia podstawowego zostaną zrealizowane do 30 sierpnia 2020 roku. Zamówienie w ramach prawa opcji ma zostać zrealizowane do 30 sierpnia 2022 roku. Wszystkie zamówione we Włoszech maszyny zostaną rozmieszczone w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Obecne porozumienie zostało zawarte pomimo kary umownej – jej wartość oszacowano na 100 mln zł – wynikającej z niewypełnienia przez koncern Leonardo warunków pierwszego kontraktu. W związku z zaniedbaniem ze strony producenta maszyn opóźniono wejście maszyn w skład Sił Powietrznych. Producent maszyn nie dostarczył maszyn w pełni spełniających wymagania Sił Powietrznych – komputery pokładowe maszyn nie były zdolne do symulacji wszystkich rodzajów uzbrojenia przenoszonych przez myśliwce wielozadaniowe F-16C/D Block 52+.
Należy zaznaczyć, że Siły Powietrzne RP dysponują już flotą ośmiu (8) samolotów szkolno-treningowych M-346 ?Master? – umowa na zakup tychże maszyn została podpisana w dniu 27 lutego 2014 roku. Dostawy maszyn zakończyły się w grudniu 2017 roku – wówczas to maszyny zostały formalnie przyjęte na wyposażenie Sił Powietrznych RP. Inauguracyjny lot szkoleniowy pierwszego samolotu szkolno-treningowego M-346 ?Master? miał miejsce w dniu 16 lutego br. w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie (czytaj także: Polscy piloci rozpoczęli szkolenie na samolotach M-346 Bielik [FOTO]).
Źródło: IUMON/MON/Leonardo.
Czytaj także:
Polscy piloci rozpoczęli szkolenie na samolotach M-346 Bielik [FOTO]
Pierwsze samoloty M-346 Master dotarły do Dęblina [ZDJĘCIA]
Pierwsza grupa pilotów samolotów M-346 Master zakończyła szkolenie we Włoszech [ZDJĘCIA]
DG RSZ: Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346 [WIDEO]
M-346 ?Master? już wkrótce w Polsce
Pierwszy lot ?Polskiego? Mastera [ZDJĘCIA]
Roll-out pierwszego polskiego Mastera [ZDJĘCIA]
Pierwszy Polak za sterami Mastera
??Z ziemi włoskiej do Polski?. Pierwszy Master dla Sił Powietrznych
Kamuflaż dla polskich Masterów