W środę, w dniu 8 lutego br. włoskie konsorcjum Leonardo poinformowało o nawiązaniu współpracy z należącą do niego spółką DRS Technologies w kwestii programu T-X. Oznacza to, że proponowany przez włoskiego producenta T-100 weźmie jednak udział w konkursie na dostawę samolotu szkolenia zaawansowanego dla USAF.
W środę, w dniu 8 lutego br. włoskie konsorcjum Leonardo wydało oświadczenie prasowe, w którym poinformowało o zamiarze uczestnictwa w programie T-X, którego celem jest pozyskanie nowego samolotu szkolenia zaawansowanego dla amerykańskiego lotnictwa. Jak informuje komunikat, od teraz w ramach programu T-X włoski producent będzie współpracować z operującą w Stanach Zjednoczonych podległą mu spółką zależną DRS Technologies (przejęcie nastąpiło w październiku 2008 roku ? przyp. red).
Ponadto jak wynika z oświadczenia prasowego, w czasie prac nad programem T-X, spółka zależna DRS Technologies będzie wspierana przez CAE USA ? oba podmioty będą współpracować w kwestii projektowania i rozwoju systemu szkolenia naziemnego (GBTS). Komunikat nie podaje jednakże żadnych informacji na temat przyszłej linii produkcyjnej T-100 (nowoczesnego wariantu samolotu szkolno-treningowego M-346 Master ? przyp. red) – jeśli zostanie on wybrany na nowy samolot szkolenia zaawansowanego dla USAF.
T-100 – kandydat w programie T-X. /Fot. Raytheon
Przypominamy, że pod koniec stycznia br. koncern zbrojeniowy Raytheon poinformował o zakończeniu współpracy z włoskim konsorcjum Leonardo w kwestii udziału w przetargu T-X – powodem rezygnacji ze współpracy dwóch wyżej wymienionych podmiotów była niemożliwość osiągnięcia porozumienia biznesowego. Wówczas włoskie konsorcjum wydało podobne oświadczenie, w którym poinformowało, że rozważa teraz jak wykorzystać mocne strony i potencjał T-100 w jak najlepszym interesie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (czytaj także: Raytheon wycofuje się ze współpracy w ramach programu T-X).
T-X to oznaczenie programu, którego celem jest pozyskanie nowego samolotu szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Zgodnie z planami amerykańskich władz, nowe maszyny mają zastąpić wysłużone samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38 Talon. Amerykańskie lotnictwo potrzebuje około 350 maszyn tego typu ? podaje Flight International ? szacuje się, że całościowe zapotrzebowanie amerykańskich sił zbrojnych może wzrosnąć do poziomu 1000 maszyn.
Źródło: Leonardo – Leonardo to compete for U.S. Air Force Advanced Pilot Training System program through its US company Leonardo DRS
Zobacz także: