W dniu 20 czerwca br. podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin ujawnił dziesiątą wersję produkcyjną samolotu C-130 Hercules, oznaczoną jako C-130J-SOF Super Hercules i przeznaczoną do wspierania operacji międzynarodowych sił specjalnych.
We wtorek, 20 czerwca br. podczas drugiego dnia Paris Air Show (Le Salon International de l?Aéronautique et de l?Espace (SIAE) de Paris-Le Bourget), które odbywa się w dniach 19-25 czerwca br. na podparyskim lotnisku Le Bourget, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin ujawnił dziesiątą wersję produkcyjną samolotu C-130 Hercules, oznaczoną jako C-130J-SOF Super Hercules. Będzie to wielozadaniowy samolot, który zaspokoi specyficzne wymagania związane z wykonywaniem strategicznych działań mających na celu wsparcie międzynarodowych sił specjalnych.
C-130J-SOF Super Hercules zapewni możliwości prowadzenia misji zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, surveillance and reconnaissance; ISR), operacji psychologicznych, zrzutu wyposażenia, ewakuacji personelu, pomocy humanitarnej, a przede wszystkim infiltracji, eksfiltracji i ponownego zaopatrzenia personelu wojsk specjalnych. Dzięki dodatkowemu wyposażeniu, samolot może zostać skonfigurowany tak, że zostanie uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane (ppk) typu AGM-114 Hellfire oraz działko automatyczne kal. 30 mm, umieszczone na lewej burcie maszyny. Oprócz tego C-130J-SOF Super Hercules będzie mógł przeprowadzić operację powietrznego tankowania śmigłowców, myśliwców i samolotów pionowego startu i lądowania jako wysunięty punkt tankowania (Forward Area Refueling Point; FARP).
Jak powiedział Orlando Carvalho, wiceprezes wykonawczy działu Lockheed Martin Aeronautics:
Wszechstronność platformy C-130J jest w stanie wspierać misje w szerokim spektrum operacji wojskowych, a to zostało ponownie zwiększone z C-130J-SOF. Ponieważ nasi globalni partnerzy muszą stawić czoła rosnącym zagrożeniom, które przekraczają granice państwowe, chcą sprawdzonego rozwiązania. C-130J-SOF to w rzeczywistości rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na całym świecie.
Z kolei George Shultz, wiceprezes i dyrektor generalny w dziale Air Mobility and Maritime Missions, dodał:
Nasi globalni partnerzy powiedzieli, że potrzebują do wsparcia swoich zespołów sił specjalnych rozwiązań, które jest niezawodne, niedrogie, skuteczne i zintegrowane. Muszą wspierać swoich specjalsów na niebie, na morzu i na ziemi. (?) Potrzebują samolotów Super Hercules do misji specjalnych, które zostały sprawdzone i są prawdziwym wsparciem ogniowym. Dzisiaj oferujemy takie rozwiązanie światu w postaci C-130J-SOF.
Bazowy model, czyli C-130J Super Hercules to najnowsza wersja z rodziny C-130 oraz jedyna aktualnie produkowana odmiana Herculesa. To zaawansowana konstrukcja, która powstała w latach 70. XX wieku, gdy zdecydowano się zastąpić Herculesy samolotami o napędzie turboodrzutowym. Choć zewnętrznie jest bardzo podobny do poprzednich wersji, różni się od nich diametralnie. Głównymi różnicami są zastosowane nowe silniki turbinowe Rolls-Royce Allison AE2100 ze śmigłami o sześciu łopatach zbudowanych z materiałów kompozytowych i o łukowatym kształcie. Kolejną różnicą są cyfrowe systemy awioniki włącznie z wyświetlaczami HUD dla obu pilotów.
C-130J Super Hercules (Wikimedia Commons).
Źródło:
news.lockheedmartin.com: Lockheed Martin Announces C-130J-SOF Super Hercules Dedicated to Supporting International Special Operations Forces
Czytaj także:
Thales ujawnił nową generację wielofunkcyjnych radarów Ground Fire
Prezentacja uzbrojonej wersji samolotu M-346 Master
USA zbudują następcę samolotów walki radioelektronicznej EC-130H Compass Call
USAF: wkrótce testy broni laserowej na AC-130?
C-130J dla niemieckiego lotnictwa?
Potężny amerykański gunship AC-130 w akcji [WIDEO]
Francja kupi samoloty C-130J i KC-130J
Lockheed Martin wycofuje się z przetargu na pocisk przeciw-okrętowy dla okrętów US Navy
Lockheed Martin dostarczy US Army laser o mocy 60 kW
Lockheed Martin zaprezentował model ?niewidzialnego? samolotu-cysterny