Amerykański gigant zbrojeniowy, Lockheed Martin ujawnił koncepcję samolotu-cysterny o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth) ze skrzydłem rozmytym (BWB), któremu Amerykańskie Dowództwo Lotnictwa Transportowego (AMC) nadało kryptonim KC-Z.
Reston, Wirginia, USA. / Wikimedia Commons.
Podczas trwającego AIAA SciTech Forum (9-13 stycznia br.), organizowanego przez Amerykański Instytut Aeronautyki i Astronautyki (American Institute of Aeronautics and Astronautics) w miejscowości Reston (Wirginia), koncern Lockheed Martin zaprezentował model w skali 1:25 samolotu-cysterny nowej generacji o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth) ze skrzydłem rozmytym (Blended Wing Body; typu latające skrzydło ? przyp. red.), który miałby być uzupełnieniem dla floty powietrznych tankowców nowej generacji Boeing KC-46A Pegasus i uzupełniać paliwo dla myśliwców 5. generacji F-22A Raptor i F-35 Lightning II nad terytorium przeciwnika, dysponującego silnymi środkami obrony powietrznej.
Dowództwo Lotnictwa Transportowego (Air Mobility Command; AMC) nadało temu programowi kryptonim KC-Z i jego szef, gen. Carlton D. Everhart II, formalnie zwrócił się do przemysłu zbrojeniowego o opracowanie koncepcji w dniu 19 września ub. r. podczas Air, Space and Cyber Conference stowarzyszenia Air Force Association (AFA), która miała miejsce w miejscowości National Harbor (Maryland) (czytaj więcej: KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?).
Jak twierdzą przedstawiciele koncernu, ważący niecałe 20,5 kg (45 funtów) model KC-Z, już został poddany próbom w tunelu aerodynamicznym. Koncepcja została tak stworzona, aby zmaksymalizować właściwości aerodynamiczne, a jej badanie pozwoli na rozwój idei skrzydła rozmytego, w tym na start programu budowy samolotu-cysterny w tym układzie.
Dowództwo AMC rozważa, czy nowy tankowiec USAF powinien być maszyną dalekiego zasięgu (standoff), o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth) czy ma pozwalać na penetrację obszarów środowiska A2/AD (anti-access/area-denial), gdzie przeciwnik stosuje taktykę całkowitego odcięcia dostępu do przestrzeni powietrznej nad teatrem działań wojennych (TDW), dzięki rozbudowie zintegrowanego systemu obrony. Prace koncernu Lockheed Martin nad efektywnością skrzydła rozmytego pozwolą na zbliżenie się do ostatecznej koncepcji tankowca przyszłości Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Fot. Twitter via @TheWoracle.
Źródła:
defence-blog.com: Lockheed Martin unveils wing-body tanker concept for refuel stealth aircraft
Twitter via @TheWoracle
Czytaj także:
Oblot docelowej wersji cysterny KC-46A Pegasus
CASA C-295W w roli powietrznego tankowca [WIDEO]
Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]
C-805: Nowy chiński dron przypominający B-2A
Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]
Northrop Grumman B-21 Raider ? nowy amerykański bombowiec strategiczny
Oficjalnie: Chiny pracują nad nowym bombowcem strategicznym