Jak poinformowały włoskie media, w dniu 25 stycznia br. Marynarka Wojenna Włoch odebrała swój pierwszy myśliwiec wielozadaniowy krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II o numerze bocznym BL-1.
Cameri, Novara, Włochy. / Wikimedia Commons.
W czwartek, 25 stycznia br. włoskie media poinformowały, że na terenie zakładów produkcyjnych FACO (Final Assembly and Check-Out) zlokalizowanych w Cameri na północy kraju odbyła się uroczystość formalnego przekazania Ministerstwu Obrony i Marynarce Wojennej Włoch (Marina Militare) pierwszego zamówionego myśliwca wielozadaniowego 5. generacji F-35B Lightning II o numerze bocznym BL-1. W uroczystości brali udział szefowie sztabów włoskich sił zbrojnych i Marina Militare, gen. Claudio Graziano i adm. Valter Girardelli, a także dyrektor urzędu zamówień wojskowych (ARMAEREO) Francesco Langella, dyrektor działu samolotów koncernu Leonardo, Filippo Bagnato oraz wiceprezes programu odbiorców F-35 w Lockheed Martin, Douglas Wilhelm.
Odbiór stanowi podwójne osiągnięcie włoskich partnerów programu JSF (Joint Strike Fighter), gdyż F-35B (BL-1) jest pierwszym zmontowanym egzemplarzem w tej wersji poza Stanami Zjednoczonymi, a którego prezentacja odbyła się w dniu 5 maja ub. r. (czytaj więcej: Włochy: Zaprezentowano pierwszy myśliwiec F-35B zmontowany poza USA), a także pierwszym samolotem krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Take Off and Vertical Landing; STOVL) z rodziny F-35 przekazanym odbiorcy nieamerykańskiemu.
Teraz, egzemplarz BL-1 zostanie przebazowany do Stanów Zjednoczonych z włoskim pilotem za sterami, gdzie zostanie tymczasowo rozmieszczony w bazie lotniczej marynarki wojennej przy Patuxent River (Naval Air Station Patuxent River) w stanie Maryland i przejdzie certyfikację EEF (Electromagnetic Environmental Effects). Później ma trafić do bazy lotniczej Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) MCAS Beaufort w Karolinie Południowej, gdzie zostanie włączony w program szkoleniowy dla wariantu STOVL.
Schemat malowania włoskich F-35B. / fot. Marina Militare.
Przypomnijmy, że maszyna została oblatana pod koniec października ub. r., podczas którego wykonano zawis w powietrzu. W chwili obecnej we Włoszech jedyną bazą lotniczą, zdolną do obsługi F-35, jest Amendola (prowincja Foggia), gdzie znajduje się pięć F-35A, które w przyszłości trafią na wyposażenie Sił Powietrznych Włoch (Aeronautica Militare), podczas gdy baza lotnicza marynarki Grottaglie (prowincja Tarent) nadal otrzymała środków finansowych, które zostały zaplanowane w celu zagwarantowania szkolenia i eksploatacji wariantu F-35B.
Zgodnie z planami, druga z maszyn F-35B Lightning II dla Włoch ma zostać odebrana w listopadzie 2018 roku. We Włoszech powstanie blisko 109 maszyn w dwóch wariantach (A oraz B). Większość z nich tj. 90 egzemplarzy (60 F-35A oraz 30 F-35B) trafi, odpowiednio, do Aeronautica Militare oraz Marina Militare, a pozostałe 29 maszyn zostanie wyprodukowanych na potrzeby Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych (Koninklijke Luchtmacht). W późniejszym okresie placówka w Cameri będzie pełnić funkcję europejskiego centrum serwisowego. Włoskie zakłady to trzecie, obok amerykańskich w Forth Worth w Teksasie i japońskich w Nagoja na wyspie Honsiu, certyfikowanych do montażu końcowego samolotów z rodziny F-35.
WIDEO (Włoski F-35B podczas zawisu w powietrzu):
Źródła:
portaledifesa.it: La Marina Militare riceve il primo F-35B
formiche.net: F-35, la consegna alla Difesa del primo velivolo a decollo corto
Czytaj także:
Zgoda USA na sprzedaż myśliwców F-35A Lightning II dla Belgii
Rosyjscy oficerowie oglądali norweskie F-35A
Izrael: Gotowość operacyjna myśliwców 5. generacji F-35I Adir
Norwegowie odebrali pierwsze myśliwce F-35 [FOTO+WIDEO]
Administracja Trumpa zezwoli na sprzedaż myśliwców F-35 dla ZEA?
Media: Hiszpania zainteresowana zakupem myśliwców F-35
Administracja Trumpa zezwoli na sprzedaż F-35 dla Tajwanu?