RQ-4B Global Hawk w bazie lotniczej Beale (Kalifornia). / fot. USAF (domena publiczna).

MDA ujawnia szczegóły nt. drona uzbrojonego w laser antybalistyczny

W dniu 13 czerwca br. amerykańska Agencja Obrony Antybalistycznej (MDA) ujawniła szczegóły techniczne na temat planowanego wysokościowego bezzałogowca dużej długotrwałości lotu (HALE), uzbrojonego w kompaktowy, zasilany elektrycznie laser zdolny niszczyć międzykontynentalne rakiety balistyczne (ICBM).

Jak poinformował portal IHS Jane?s 360, we wtorek, 13 czerwca br. amerykańska Agencja Obrony Antybalistycznej (Missile Defense Agency; MDA) ujawniła szczegóły techniczne na temat planowanego wysokościowego bezzałogowca dużej długotrwałości lotu (High-Altitude Long Endurance; HALE), uzbrojonego w kompaktowy, zasilany elektrycznie laser zdolny niszczyć międzykontynentalne rakiety balistyczne (Intercontinental Ballistic Missile; ICBM).

Według ogłoszenia, zamieszczonego na stronie Federal Business Opportunities (FedBizOpps.gov), Dyrekcja Zaawansowanych Technologii MDA (Advanced Technology Directorate) poszukuje bezzałogowca klasy HALE o udźwigu, niezbędnym dla przenoszenia lasera wysokoenergetycznego na duży pułap do przechwycenia rakiety balistycznej klasy ICBM w jej fazie początkowej lotu (Boost Phase Intercept; BPI). MDA chciałaby pozyskać wyżej wymienione możliwości w postaci demonstratora technologii do 2023 roku.

W uzasadnieniu zapytania o informację (request for information; RFI), przyszłe technologie laserowe możliwości BPI obejmują obecnie rozwijany demonstrator lasera niskiej mocy LPLD (Low Power Laser Demonstrator), a proponowany bezzałogowy statek powietrzny powinien mieć możliwość utrzymywania ciągłej komunikacji z kontrolą naziemną oraz móc operować na obszarze od poligonu rakietowego na Hawajach (Pacific Missile Range Facility; PMRF na wyspie Kaua?i ? przyp. red.) do bazy sił powietrznych Edwards w Kalifornii.

Chociaż agencja MDA powiedziała, że poszukuje bezzałogowca klasy HALE do tej roli, to w uzasadnieniu pojawiła się adnotacja, że w programie będą brane pod uwagę również koncepcje załogowe, jeśli będą uważane za „właściwie uzasadnione”.

Szczegółowa specyfikacja techniczna wymaga, aby przyszły dron mógł latać na wysokości ponad 10.973 metrów (30.000 stóp) przy długotrwałości lotu ponad 32 godzin i możliwości przelotu do 3.000 km w rejon przechwycenia przy prędkości przelotowej 0,45 Ma (na wysokości przechwycenia). Ładowność bezzałogowca ma wynosić od 2.268 kg (5.000 funtów) do 5.670 kg (12.500 funtów) oraz ma być zdolny do zasilenia lasera o mocy od 140 do 280 kW dla ponad 30 minut pracy bez utraty pułapu. Statek powietrzny będzie musiał przenieść ładunek użyteczny w postaci lasera o średnicy korpusu 1-2 metrów, generować niskie wibracje podczas lotu przy kątach przemieszczenia poniżej 50 ?rad (mikroradianów). Przypomnijmy, że pierwsze informacje o planach pozyskania wyżej wymienionego drona klasy HALE pojawiły się w dniu 19 sierpnia ub. r. (czytaj więcej: Amerykanie pracują nad dronem uzbrojonym w laser).

Technologia lasera, będącego uzbrojeniem maszyny latającej została już przetestowana przez USAF. W 2002 roku powstała Platforma Doświadczalna Lasera Lotniczego (Airborne Laser Testbed; ALTB), zwana też YAL-1A, bazująca na zmodyfikowanym samolocie transportowym Boeing 747-400F i wyposażona w Airborne Laser Turret (sam laser, ważący ok. 3 ton został zainstalowany dopiero w lutym 2008 roku ? przyp. red.). Samolot był testowany w 417. Eskadrze Doświadczalnej (417th Flight Test Squadron; 417 FLTS), stacjonującej w bazie lotniczej Edwards (Kalifornia). Pierwszy pełnoskalowy test lasera odbył się w dniu 12 lutego 2012 roku. Z pełnym sukcesem ALTB zestrzelił rakietę balistyczną na paliwo stałe. Laser chemiczny, tlenowo-jodowy (Chemical oxygen iodine laser; COIL), będący głównym elementem Airborne Laser Turret działa na zasadzie podgrzewania korpusu celu, wskutek czego zmniejszona przez wysoką temperaturę wytrzymałość pod wpływem przeciążeń powoduje jego rozpad. Pojedynczy strzał trwał 3 ? 5 sekund (z fazą namierzania i celowania łącznie 12 sekund od wykrycia do zniszczenia celu ? przyp. red.). ALTB zabierał jednorazowo ilość paliwa do lasera COIL potrzebną do zniszczenia nawet 20 międzykontynentalnych pocisków balistycznych lub 40 taktycznych. Wykonano łącznie około 200 lotów, podczas których namierzano, śledzono i niszczono pociski rakietowe różnej klasy. Jednakże program ALTB zakończono w 2012 roku z powodu zbyt dużych kosztów, które wyniosły 5 mld USD.

Platforma Doświadczalna Lasera Lotniczego (Airborne Laser Testbed) YAL-1A. / Wikimedia Commons.

Airborne Laser Turret Platformy Doświadczalnej Lasera Lotniczego YAL-1. / Wikimedia Commons.

Jaki dron?

Jeśli chodzi o istniejące bezzałogowce, spełniające wyżej wymienione wymagania, to najbliższym tym parametrom jest Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk, zaprojektowany przez korporację Ryan Aeronautical (będącą obecnie częścią Northrop Grumman) w ramach programu Tier II+ i oblatanym w dniu 28 lutego 1998 roku oraz będącym jednym z największych na świecie aparatów latających w swojej klasie (czytaj także: USA przebazują pięć wysokościowych dronów rozpoznawczych Global Hawk do Japonii).

Obecnie używany przez USAF wariant zbudowany łącznie w 42 egzemplarzach, czyli RQ-4B Block 30/40, ma 39,9 metra rozpiętości skrzydeł, 14,5 metra długości, 4,7 metra wysokości oraz 14.628 kg maksymalnej masy startowej. Napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Rolls-Royce F137-RR-100 o ciągu 34 kN, osiąga prędkość maksymalną 629 km/h oraz zasięg do 22.779 km przy długotrwałości lotu ponad 32 godzin i pułapie do 18.000 metrów.

Ponadto, dwie maszyny przetransferowano do NASA na potrzeby Centrum Badania Lotu im. N. A. Armstronga (wcześniej im. H. L. Drydena), zostały także wypożyczone przez europejskich członków NATO oraz jeden zakupiony przez Niemcy (wariant RQ-4E Euro Hawk). Morski wariant rozpoznawczy i patrolowy, MQ-4C Triton, został zamówiony przez US Navy w liczbie czterech egzemplarzy (łącznie planuje się zakupić 68; czytaj także: Jest zgoda US Navy na produkcję dronów MQ-4C Triton). USAF operuje także jednym egzemplarzem w wariancie EQ-4B (drugi rozbił się w dniu 20 sierpnia 2011 roku w Afganistanie), wyposażonym w powietrzny terminal komunikacyjny pola walki (Battlefield Airborne Communications Node; BACN).

RQ-4 Global Hawk / wikimediacommons

RQ-4 Global Hawk / Wikimedia Commons.

Źródło:

janes.com: MDA seeks laser-armed HALE UAV for counter-ICBM role

Czytaj także:

USA: Udane przechwycenie międzykontynentalnej rakiety balistycznej [FOTO+WIDEO]

USA przeprowadzą pierwszy test zestrzelenia międzykontynentalnej rakiety balistycznej

Lockheed Martin dostarczy US Army laser o mocy 60 kW

BAE Systems: Laser z soczewkami atmosferycznymi bronią przyszłości [WIDEO]

Wkrótce brytyjski demonstrator broni laserowej Dragonfire

Niemiecka Marynarka Wojenna testuje broń laserową

Chińscy żołnierze posiadają karabiny laserowe

Nowe japońskie niszczyciele będą uzbrojone w działa laserowe i elektromagnetyczne

Udany test miniaturowej broni laserowej

Działko laserowe dla F-35?

Broń laserowa na wyposażeniu US Army już w 2025 roku?

AUSA 2016: Griffin i Stryker MEHEL 2.0 ? nowe wozy bojowe od General Dynamics Land Systems

Broń laserowa dla śmigłowców szturmowych Apache?

USAF: wkrótce testy broni laserowej na AC-130?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.