F-15C Eagle 44. Eskadry Myśliwskiej USAF oraz F/A-18E Super Hornet z dywizjonu VFA-25 US Navy podczas wspólnych ćwiczeń nad Morzem Filipińskim (16 marca 2007 roku). / U.S. Navy photo by Lt. Cmdr. Eric Tidwell.

Niemcy rozważają zakup F-15E lub F/A-18E/F dla Luftwaffe

Jak poinformowała agencja Reutera, rząd w Berlinie oficjalnie poprosił koncern Boeing Company o utajnione informacje na temat myśliwców wielozadaniowych F-15E Strike Eagle i F/A-18E/F Super Hornet. Maszyny są brane pod uwagę jako kolejni, potencjalni następcy starzejącej się floty samolotów Panavia Tornado ECR/IDS.

W piątek, 29 września br. agencja prasowa Reutera poinformowała, że Niemcy poprosiły amerykańskiego giganta zbrojeniowego, koncern Boeing Company, o przekazanie niejawnych informacji na temat dwóch sztandarowych produktów firmy, czyli myśliwców wielozadaniowych F-15E Strike Eagle i F/A-18E/F Super Hornet. Dowództwo planowania Luftwaffe wysłało list do koncernu, gdyż oba modele są brane jako kolejni, potencjalni następcy starzejącej się floty samolotów Panavia Tornado ECR/IDS, których następcy mają według planów rozpocząć wchodzenie do służby od 2025 roku (Tornado pozostają w służbie w Luftwaffe od 1981 roku).

Przekazanie informacji jest planowane na połowę listopada br., podobnie jak miało to miejsce w lipcu br., gdy koncern Lockheed Martin ujawnił Niemcom podobne informacje na temat samolotu 5. generacji F-35 Lightning II, który również brany jest pod uwagę w przyszłym przetargu. Przypomnijmy, że analogiczny list został przesłany konkurencji Boeinga w maju br. (czytaj więcej: Niemcy zainteresowane zakupem myśliwców F-35?). Ostateczna decyzja Berlina o wyborze następcy samolotów Tornado ma nastąpić w połowie 2018 roku.

Według agencji Reutera, w batalii o intratny kontrakt zawalczy najprawdopodobniej również europejski gigant Airbus, do którego również zwróciło się Luftwaffe z informacją o ewentualnej ofercie. Jednak dział Defence and Space razem z Bundeswehrą pracuje już nad koncepcją myśliwca następnej generacji w ramach programu Future Combat Air System (FCAS), co zostało ogłoszone w dniu 20 czerwca ub. r., a finalna maszyna będzie dostępna dopiero w latach 30. XXI wieku (czytaj więcej: Airbus zaprezentował koncepcję europejskiego myśliwca 5. generacji). Jednocześnie Niemcy i Francja ogłosiły w dniu 13 lipca br. rozpoczęcie w połowie 2018 roku prac badawczo-rozwojowych (B+R) nowego samolotu myśliwskiego jako następcy modeli Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon (czytaj więcej: Francja i Niemcy wspólnie zbudują nowy samolot myśliwski).

Siły Powietrzne Niemiec (Luftwaffe) operują flotą 125 (ze 143 zamówionych) myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, a także 89 samolotami Panavia Tornado, w tym 21 ECR (w wersji rozpoznawczej i przełamywania obrony przeciwlotniczej) i 68 IDS (w wersji szturmowej).

Panavia Tornado IDS należący do Luftwaffe. /Fot. Julian Herzog na licencji CC BY 4.0 via Wikimedia Commons.

Źródło:

reuters.com: Germany asks for Boeing fighter data as weighs order options

Czytaj także:

Media: Hiszpania zainteresowana zakupem myśliwców F-35

Belgia, Niemcy i Norwegia wspólnie kupią powietrzne tankowce A330 MRTT

Rheinmetall Defence zmodernizuje niemieckie czołgi do standardu Leopard 2A7V

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.