Koncern Northrop Grumman poinformował o zakończeniu współpracy z BAE Systems oraz o rezygnacji z udziału w przetargu T-X mającym wyłonić następcę wysłużonych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38 Talon w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Amerykański koncern technologiczny i obronny Northrop Grumman wydał oświadczenie prasowe, w którym poinformował o zakończeniu współpracy z BAE Systems oraz o rezygnacji z udziału w przetargu T-X mającym wyłonić następcę wysłużonych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38 Talon. Jak wynika z oświadczenia Northrop Grumman, taka, a nie inna decyzja została podjęta po szczegółowej analizie wymagań programu i strategii pozyskiwania maszyn przedstawionej przez amerykańskie lotnictwo. Firmy doszły do wniosku, że udział w programie T-X nie byłby w najlepszym interesie przedsiębiorstw oraz ich akcjonariuszy.
Przypominamy, że zaproponowany przez Northrop Grumman w przetargu T-X, Model 400 został „nieoficjalnie” ujawniony w dniu 18 sierpnia ubiegłego roku. Na Twitterze pojawiły się zdjęcia nieznanego dotąd modelu samolotu szkolno-treningowego. Maszynę o nazwie Model 400 i nr rejestracyjnym N400NT sfotografowano na lotnisku Palmdale na pustyni Mojave (Kalifornia). Zgodnie z informacjami Federalnej Administracji Lotnictwa maszyna jest napędzana pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym General Electric F404-GE-102 (czytaj także: Northrop Grumman Model 400 ? nowy samolot szkolno-treningowy).
Wcześniej tj. w styczniu br. informowaliśmy również o podobnej decyzji koncernu Raytheon i włoskiego konsorcjum Leonardo ? oba podmioty zdecydowały się na przerwanie współpracy w kwestii udziału w przetargu na samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (czytaj także: Raytheon wycofuje się ze współpracy w ramach programu T-X).
Formacja samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon. (U.S. Air Force photos by Senior Airman Matthew C. Simpson)
T-X to oznaczenie programu, którego celem jest pozyskanie nowego samolotu szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Zgodnie z planami amerykańskich władz, nowe maszyny mają zastąpić wysłużone samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38 Talon. Amerykańskie lotnictwo potrzebuje około 350 maszyn tego typu ? podaje Flight International ? szacuje się, że całościowe zapotrzebowanie amerykańskich sił zbrojnych może wzrosnąć do poziomu 1000 maszyn.
Warto zaznaczyć, że zakończenie współpracy Northrop Grumman i BAE Systems oraz niedawne wycofanie się, że współpracy w ramach programu T-X, Raytheona i Leonardo sprawiają, że w wyścigu po amerykański kontrakt pozostają już tylko dwie oferty:
Źródło: Northrop Grumman – Northrop Grumman and BAE Systems Statement on the T-X Trainer Program
Zobacz także: