Fot. screen YouTube.

Nowości od PGZ S.A.: czołg PT-16, Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa, KTO Rosomak WRT i z armatą 120 mm

W dzisiejszym odcinku Naszaarmia.pl zaprezentowano nowości od Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.: modernizację czołgu podstawowego PT-91 Twardy o nazwie PT-16, Uniwersalną Modułową Platformę Gąsienicową czy nowe wersje KTO Rosomak: wóz rozpoznania technicznego (WRT) i wyposażony w armatę 120 mm.

Nowe pojazdy pojawiły się w zapowiedzi odcinka dzień wcześniej, o czym informowaliśmy tutaj: Modernizacja czołgu PT-91 Twardy i modułowa platforma gąsienicowa [FOTO]). Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Adam Janik zapowiedział, że w czasie XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, który odbędzie się w dniach 6-9 września br. zostanie zaprezentowany zmodernizowany czołg podstawowy Leopard 2A4 do wersji 2PL (czytaj także: Prototyp czołgu Leopard 2PL w 2016 roku oraz: Leopard 2PL: program modernizacyjny ruszył), wóz zabezpieczenia technicznego dla czołgów Leopard 2A4/A5 o nazwie ARV-3, uniwersalna modułowa platforma gąsienicowa, koncepcja modernizacji czołgu podstawowego PT-91 Twardy do wersji PT-16, nowe wersje KTO Rosomak, WWO Wilk czy most samochodowy MS-20 Daglezja.

Modernizacja czołgu PT-91 Twardy. / Fot. screen YouTube.

Modernizacja czołgu PT-91 Twardy. / Fot. screen YouTube.

Paweł Wypych, Dyrektor ds. Organizacyjnych Zakładów Mechanicznych ?Bumar-Łabędy? S.A. zaprezentował czołg PT-16, który powstał przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych i oferuje zwiększone walory ogniowe i trakcyjne oraz ochronę balistyczną.

Jak powiedział Robert Hałek, dyrektor ds. handlowych Ośrodka Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych ?OBRUM? Gliwice:

Potrzeba ta wynikała przede wszystkim ze zwiększenia siły ognia, tak aby nowy czołg, zmodernizowany czołg odpowiadał sile ognia nowoczesnych czołgów, będących na wyposażeniu amii sojuszniczych. Stąd zrodziła się propozycja wykonania modernizacji, przede wszystkich wieży, która mogłaby używać w standardzie NATO 120 mm, łącznie z nowoczesną amunicją przeciwpancerną typu DM53 i DM63 oraz amunicją programowalną typu ABM.

Paweł Wypych zaprezentował model czołgu, nazwanego roboczo PT-16, w którego prace zaangażowano polski przemysł zbrojeniowy. Zgodnie z oczekiwaniami ?Bumar-Łabędy? armata kal.120 mm miałaby by być produkowana przez Hutę Stalowa Wola S.A. PT-16 miałby wykorzystywać oryginalny kadłub PT-91 i zostałby doposażony w panele pancerza kompozytowego i modułowego o grubości co najmniej 60 mm. Oryginalna również wieża została doposażona w specjalnie skonstruowane panele pancerza kompozytowego i modułowego przy odporności balistycznej (przedniej jej części) co najmniej 1.000 mm RHA, co jest porównywalne z ochroną wieży czołgu Leopard 2A5.

Zaplanowano wymianę systemów kierowania ogniem (SKO), zastosowane zostanie łożysko bezluzowe i nastąpi wymiana mechanizmów naprowadzania na elektryczne, co znacząco podniesie właściwości ogniowe PT-16. Na wieży zainstalowany zostanie system ZSMU „Kobuz”, obsługiwany z wnętrza wieży moduł karabinu maszynowego kal 7,62 mm lub 12,7 mm. Jeśli chodzi o napęd, zostanie zainstalowany nowy power-pack, pochodzący z Serbii, z silnikiem o mocy 1.000 KM i nowymi przekładniami.

Jak podkreśla Robert Hałek, opracowanie koncepcji czołgu oraz dokumentacji technicznej zajęło pół roku, dzięki czemu powstał prezentowany demonstrator PT-16, który może być przedmiotem rozmów z przedstawicielami Sił Zbrojnych RP, dzięki czemu mógłby powstać ostateczny kształt proponowanej modernizacji czołgu PT-91 Twardy.

Modułowa platforma gąsienicowa. / Fot. screen YouTube.

Uniwersalna Modułowa platforma gąsienicowa. / Fot. screen YouTube.

Piotr Stryjek, Kierownik Działu Zarządzania Projektami ?OBRUM? sp. z o.o. zaprezentował Uniwersalną Modułową Platformę Gąsienicową, opracowaną całościowo w Polsce w ramach projektu badawczo-rozwojowego w latach 2008-10. Pojazd jest wyposażony w modułowy system ochrony załogi, w postaci możliwości zainstalowania dodatkowego opancerzenia od poziomu czwartego (podstawowego) do piątego STANAG (NATO AEP-55 STANAG 4569 ? przyp. red.). W ciągu 6 lat prac nad pojazdem, podwozie było integrowane z wieżami, wyposażonymi w różne rodzaje uzbrojenia: działko 30 mm, armaty 105 mm i 120 mm. W tym roku zostanie zaprezentowany wóz z wieżą bojową HITFIST-30P, zintegrowaną z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków rakietowych Spike. Producent oferuje, oprócz prezentowanego podwozia 6-kołowego również wersję wydłużoną o 1 metr z podwoziem 7-kołowym (co przekłada się na zwiększenie liczby członków załogi o 4 osoby).

Nowe wersje KTO Rosomak. / fot. screen YouTube.

Nowe wersje KTO Rosomak. / fot. screen YouTube.

Cezary Dominiak, Członek Zarządu Rosomak S.A. zapowiedział z kolei cztery nowe wersje Kołowego Transportera Opancerzonego Rosomak, które zostaną zaprezentowane na MSPO 2016, w tym wozy rozpoznawcze w wersji ogólnej (R1) i dowódczej (R2), których opracowanie nastąpiło w porozumieniu z MON. Oprócz tego, zostanie zaprezentowany wóz rozpoznania technicznego, który znajduje się w ostatniej fazie pracy rozwojowej, po czym jeszcze w br. zostanie uruchomiona jego produkcja seryjna. Ostatnią wersją nowych KTO będzie Rosomak, wyposażony w wieżę z armatą kal. 120 mm.

Szczegóły nowych pojazdów ujawnił Roman Szyngiera, Główny Konstruktor Rosomak S.A. W przypadku wersji z armatą 120 mm, podkreślił, że wcześniejsze próby z armatą 105 mm (WWO Wilk ? przyp. red.) zakończyły się pozytywnie, co z kolei przekłada się na optymizm w zastosowaniu jeszcze większego kalibru armaty na podwoziu bazowym Rosomak. W przypadku KTO Rosomak WRT, jego podstawowymi zadaniami będą diagnostyka oraz ratownictwo techniczne, a także wykonywanie napraw polowych. Pojazd został wyposażony w system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera oraz uzbrojenie do samoobrony. W zamyśle konstrukcji obu wersji wozów było zachowanie zdolności do pływania przy zwiększonej masie własnej oraz zmodernizowanie układów zasilania elektrycznego. Ponadto, Rosomak S.A. proponuje zmodyfikowane wieże dla podstawowych wariantów transporterów Wojsk Lądowych, wyposażone w dzienno-nocny system obserwacyjny, zintegrowany z systemem kierowania ogniem (SKO) oraz naprowadzania, system detekcji strzałów i strzelca. Cechą modernizacji jest znaczne nasycenie środkami informatycznymi w połączeniu z sensorami rozpoznania, które razem tworzą zautomatyzowany system rozpoznania pola walki.

Pełny odcinek Naszaarmia.pl dostępny jest TUTAJ

Czytaj więcej:

Anakonda-16: Strzelania bojowe czołgów PT-91 Twardy [ZDJĘCIA]

Francuzi chcą zmodernizować malezyjskie czołgi PT-91M Malaj

Anders ? polska wielozadaniowa platforma bojowa

Wóz Wsparcia Bezpośredniego Gepard

Bojowy Wóz Piechoty Borsuk

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.