Fot. Boeing Company.

Nowy samolot szkolno-treningowy od Boeinga i Saaba

W dniu 13 września br. amerykański gigant zbrojeniowy Boeing Company wraz ze swoim szwedzkim partnerem z Saab AB zaprezentowali prototyp samolotu szkolno-treningowego, który będzie propozycją w programie T-X na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).

W siedzibie Boeing Defense, Space & Security (BDS), będącej jedną z dywizji amerykańskiego giganta zbrojeniowego zaprezentowano prototyp samolotu szkolno-treningowego, który będzie propozycją w programie T-X na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Jest to samolot jednosilnikowy (napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaniem GE Aviation F404-GE-402), wyposażony w podwójne usterzenie ogonowe oraz zaawansowany kokpit. Producenci zaprezentują możliwości modelu dla USAF w dwóch prototypach, które przygotują do testów.

Fot. Boeing Company.

Fot. Boeing Company.

Fot. Boeing Company.

Fot. Boeing Company.

Jak informują producenci, Boeing i Saab AB, ich propozycja w programie T-X zapewni całkowicie nowy, zaawansowany system szkolenia przeznaczony dla przyszłych pilotów US Air Force, a system obejmuje samoloty, szkolenie naziemne oraz wsparcie. Jak podkreślają Amerykanie i Szwedzi, ich samolot jest bezpieczny i niedrogi, skierowany do młodych adeptów sztuki lotniczej, którzy zasilają w najbliższych dziesięcioleciach szeregi pilotów bojowych amerykańskich Sił Powietrznych.

Trzy tygodnie wcześniej, nieoficjalnie, sfotografowano rywala zaprezentowanej dzisiaj maszyny, samolot oznaczony jako Model 400 od koncernu Northrop Grumman, na lotnisku Palmdale na pustyni Mojave (Kalifornia) (czytaj więcej: Northrop Grumman Model 400 ? nowy samolot szkolno-treningowy). Program T-X ma wyłonić nowy samolot przeznaczony do szkolenia zaawansowanego dla USAF, które zakupią co najmniej 300 maszyn w latach 20. XXI wieku. W szranki o kontrakt, oprócz wyżej wspomnianych producentów, stanęły również zespoły Raytheon Company, Leonardo-Finmeccanica i CAE z modelem T-100 (będący wariantem M-346 Master) oraz Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50A (zmodyfikowany T-50 Golden Eagle).

Źródło: Boeing Company.

Czytaj także:

Saab zaprezentował wariant E myśliwca JAS 39 Gripen [FOTO+WIDEO]

Premiera nowego wielozadaniowego wariantu Mastera [FOTO+WIDEO]

Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]

KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.