F-16V. / fot. Lockheed Martin.

Oblot najnowocześniejszego wariantu F-16

Lockheed Martin poinformował o oblocie najnowszej wersji najpopularniejszego amerykańskiego myśliwca na świecie, oznaczonej jako F-16V.

Oblot prototypu maszyny nastąpił w dniu 16 października br. w Fort Worth (Teksas), gdzie znajdują się zakłady montażowe Lockheeda, jednakże producent o fakcie poinformował dopiero w dniu 21 października.

Najnowszy wariant Walecznego Sokoła, nazywany Żmiją (Viper) został wyposażony w stację radiolokacyjną APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA; Active electronically scanned array). Podobne radary, opracowane przez Northrop Grumman, dające maszynom zdolności wykrywania celów takie jak w myśliwcach piątej generacji, mają też otrzymać zmodernizowane F-16 sił powietrznych Tajwanu, Bahrajnu i Singapuru (czytaj także: Singapur ogłosił plan modernizacji floty myśliwców Fighting Falcon). F-16V ma też zostać zaoferowany Indonezji.

W kokpicie, pilot ma do dyspozycji nowy komputer misji oraz środkową podstawę, na której umieszczono wyświetlacz ciekłokrystaliczny (Center Pedestal Display). F-16V otrzymał nowe elementy awioniki i szynę danych Ethernet o wysokiej przepustowości oraz zmodernizowane wyposażenie do walki elektronicznej (WRE). Może przenosić także zasobnik celowniczy Sniper Extended Range (XR) oraz uzbrojenie precyzyjne.

Oznaczenia ogonowe oblatanego egzemplarza (ED), sugerują zamiar przekazania go do dalszych testów bazie sił powietrznych Edwards (Kalifornia).

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.