W dniu 15 czerwca br. szwedzki koncern zbrojeniowy Saab Defence and Security poinformował, że z przyzakładowego lotniska w Linköping dokonano oblotu najnowszego wariantu flagowego myśliwca wielozadaniowego, JAS 39 Gripen E.
Linköping, Östergötland, Szwecja. / Wikimedia Commons.
W czwartek, 15 czerwca br. o godz. 10:32 czasu lokalnego (GMT+2) nastąpił oblot najnowszego wariantu flagowego myśliwca wielozadaniowego szwedzkiego koncernu zbrojeniowego Saab Defence and Security, oznaczonego jako JAS 39 Gripen E. Maszyna o numerze bocznym ?39-8?, pilotowana przez pilota testowego firmy, Marcusa Wandta, wzbiła się po raz pierwszy w powietrze z przyzakładowego lotniska w Linköping.
Lot testowy trwał 40 minut i odbywał się nad wschodnią częścią regionu Östergötland. Pilot wykonywał w tym czasie szereg manewrów, zarówno z wysuniętych jak i schowanym podwoziem, w celu weryfikacji właściwości lotnym samolotu.
Lot odbył w oczekiwany sposób, a osiągi samolotu odpowiadały doświadczeniom w naszych symulacjach komputerowych. Jego wydajność przyspieszenia jest imponująca i gładko pilotuje się. Nie trzeba dodawać, iż bardzo się cieszę, że pilotowałem go podczas dziewiczego lotu. ? powiedział zgromadzonym dziennikarzom Marcus Wandt po wylądowaniu.
Jonas Hjelm, wiceprezes i dyrektor Saab Business Area Aeronautics, dodał, że:
Dziś po raz pierwszy oblataliśmy ten światowej klasy samolot myśliwski. Osiągnęliśmy to dzięki w pełni zaawansowanemu oprogramowaniu dla rewolucyjnego systemu awioniki. Daje to naszym odbiorcom inteligentną platformę myśliwską przyszłości od samego początku. Działania w zakresie testów w powietrzu będą opierać się na programie, który pozwoli nam na osiągniecie harmonogramu dostaw naszym klientom w Szwecji i Brazylii w 2019 roku.
Przypomnijmy, że prezentacja maszyny nastąpiła w dniu 18 maja ub. r. (czytaj więcej: Saab zaprezentował wariant E myśliwca JAS 39 Gripen [FOTO+WIDEO]). Obecnie, w zakładach Saaba powstają dwa kolejne prototypy o numerach bocznych ?39-9? i ?39-10?. Najnowszy wariant E (a także dwumiejscowy F) został zamówiony przez Brazylijskie Siły Powietrzne (Força Aérea Brasileira; FAB) w dniu 27 października 2014 roku w liczbie, odpowiednio, 28 i 8 egzemplarzy za kwotę 5,4 mld USD. Kontrakt obejmuje 10-letnią współpracę oraz transfer technologii, a montażem 15 maszyn zajmie się Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica).
Najważniejsze zmiany w stosunku do wariantu C/D obejmują: włoski radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu Selex ES-05 Raven oraz czujnik termolokacyjny IRST typu Selex Skyward G, system walki radioelektronicznej obejmujący przestrzeń 360° wokół samolotu ostrzegający przed wrogimi pociskami rakietowymi (MAW), namierzeniem wiązką radarem (RWR), system zakłócania wrogiego radaru oraz udoskonalony system identyfikacji swój-obcy (IFF), zwiększenie długości maszyny do 14,9 metra, a także masy startowej z 14 do 16,5 tony, zainstalowanie nowego silnika General Electric F414-GE-39E zapewniającego prędkość bez użycia dopalaczy do 1,2 Ma oraz zwiększenie wlotów powietrza, zwiększenie o 40% pojemności wewnętrznych zbiorników paliwa, dzięki czemu zasięg bez tankowania w powietrzu wzrósł z 2.100 do 4.075 km, zastąpienie w kokpicie trzech mniejszych ciekłokrystalicznych wyświetlaczy jednym dużym, zastosowanie dodatkowych pylonów uzbrojenia, w tym możliwości przenoszenia francuskich pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, zastosowanie otwartej architektury awioniki, zwiększone zdolności NCW, czyli do sieciocentrycznych działań wojennych oraz zmniejszenie kosztów produkcji maszyny o 50%.
FOTO:
Fot. Saab Defence and Security.
WIDEO:
Źródła:
saab.com: A successful First flight with Gripen E
saab.com: First flight success for Gripen E
Czytaj także:
Bułgaria: Gripeny C/D zastąpią wysłużone MiG-29
Tajlandia: Katastrofa myśliwca Gripen podczas pikniku militarnego [WIDEO]
Gripeny lub FA-50 dla Chorwacji?
Myśliwce Gripen i śmigłowce Mi-17 dla Tajlandii?
Botswana kupi szwedzkie myśliwce JAS 39 Gripen?
Niesamowite ujęcia Gripena [WIDEO]
Modernizacja czeskich Gripenów
JAS-39F Gripen EW szwedzkim samolotem walki radioelektronicznej?
Dwa wypadki Gripenów w ciągu miesiąca