Źródło: SIkorsky Aircraft Corporation

Oblot Raidera

W dniu 22 maja br. nastąpił długo wyczekiwany oblot amerykańskiego śmigłowca rozpoznawczego Sikorsky S-97 Raider, który jest planowany jako odpowiedź na założenia programu Armed Aerial Scout dla Armii USA.

Pierwsza publiczna prezentacja prototypu lekkiego śmigłowca taktycznego (LHT; Light Tactical Helicopter) miała miejsce w dniu 2 października 2014 roku w zakładach Sikorsky Aircraft Corporation w West Palm Beach na Florydzie. Śmigłowiec powstał jako efekt doświadczeń firmy z modelem X2.

W dniu dzisiejszym tuż po oblocie śmigłowca, prezes Sikorsky Aircraft Corporation, Bob Leduc powiedział:

Sikorsky ma długą tradycję pionierskich technologii lotniczych, w tym pierwszy prawdziwy śmigłowiec. Dzisiejszy dziewiczy lot S-97 Raider reprezentuje najnowszy krok naprzód dla firmy, jej klientów i całej branży wiropłatów. Przemysł zażądał wysokiej wydajności i wartości od produktów, które realizują istotne zadania i dziś helikopter Raider dał nam ekscytujące spojrzenie na przyszłość lotów wertykalnych.

Podczas oblotu, który trwał około godziny, pilot Bill Fell i drugi pilot Kevin Bredenbeck wykonali serię manewrów mających na celu sprawdzenie efektywności wznoszenia się i lotu z niskimi prędkościami. Drugi prototyp Raidera ma być ukończony jeszcze w tym roku, a pokazowe tournée planowane jest na 2016 rok.

Pierwsze zdjęcie z oblotu S-97. / Źródło: Sikorsky Aircraft Corporation.

W śmigłowcu wykorzystano współosiowy silnik dwuwirnikowy General Electric T700 (maszyny seryjne mają otrzymać mocniejszy silnik w ramach projektu ITEP; Improved Turbine Engine Programme – Program Ulepszonego Silnika Turbinowego) oraz śmigło pchające. Podobny układ dwóch współosiowych, przeciwbieżnych wirników nośnych wykorzystują rosyjskie śmigłowce Ka-50 (w kodzie NATO: Hokum) czy Ka-52 Aligator (w kodzie NATO: Hokum-B) w tzw. układzie Kamowa. Dodatkowo, dzięki niecodziennemu rozwiązaniu ze śmigłem pchającym, amerykańska maszyna potrafi rozwijać wysokie prędkości, nieosiągalne dla konwencjonalnych helikopterów. W przypadku Raidera ocenia się, iż będzie to około 243 węzły (450 km/h). Jedynie hybrydowy śmigłowiec eksperymentalny Eurocopter X3 osiągnął lepsze wyniki. W dniu 7 czerwca 2013 roku europejska maszyna leciała z prędkością 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym, a kilka dni wcześniej rozwinęła 263 węzły (487 km/h) podczas zniżania się.

S-97 Raider jest wymieniany przede wszystkim jako potencjalny następca rozpoznawczego Bell OH-58 Kiowa. Specjaliści uważają się jednak, że może być to bardzo uniwersalny śmigłowiec, by pełnić zarówno misje bojowe, rozpoznawcze, jak i transportowe, dzięki takim cechom jak wysoka prędkość przelotowa, obniżona wykrywalność czy ładowność do 6 żołnierzy.

Poniżej wideo z oblotu:

https://youtu.be/j3njDrUtT8k

S-97 Raider by Ralph1989

S-97 Raider by Ralph1989

 

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.