/Fot. US Department of Defense

Samoloty P-8A Poseidon i śmigłowce AH-64E Guardian dla Wielkiej Brytanii

W trakcie międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough 2016, rząd Wielkiej Brytanii oficjalnie potwierdził plan zakupu dziewięciu morskich samolotów rozpoznawczych i patrolowych P-8A Poseidon oraz pięćdziesięciu śmigłowców szturmowych AH-64E Guardian.

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił plany zakupu 50 śmigłowców szturmowych AH-64E Guardian ? wartość transakcji to ok. 2,3 mld USD ? oraz 9 morskich samolotów rozpoznawczych i patrolowych P-8A Poseidon ? wartość transakcji to ok. 3,0 mld USD. Obie transakcje zostaną zawarte z koncernem Boeing i rządem Stanów Zjednoczonych ? ramach rządowego programu Foreign Military Sales (FMS). Ogłoszenie brytyjskiego rządu zbiega się ze świętem koncernu Boeing, który w tym roku obchodzi swoje stulecie.

P-8A Poseidon

Samolot patrolowy i ZOP typu P-8A Poseidon. / Wikimedia Commons.

Samolot patrolowy i ZOP typu P-8A Poseidon. / Wikimedia Commons.

Zakup morskich samolotów rozpoznawczych i patrolowych P-8A Poseidon był długo oczekiwany ? wszystko w związku z wydanym w 2015 roku raportem zalecającym maszyn zapewniających możliwości nadzoru morskiego. Jak wynika z oświadczenia brytyjskiego rządu zamówione samoloty P-8A Poseidon będą dostarczane w latach 2019 – 2020. Według władz Wielkiej Brytanii nowe P-8A Poseidon zapewnią ochronę brytyjskiego potencjału odstraszania nuklearnego oraz nowych lotniskowców.

P-8A Poseidon produkowane przez koncern Boeing zostaną zakupione w ramach rządowego programu Foreign Military Sales. Szacuje się, że koszt produkcji maszyn oraz szkolenia załóg i personelu, a także budowa niezbędnej infrastruktury oraz elementów wsparcia w bazie RAF Lossiemouth osiągnie poziom 3 mld USD w ciągu następnej dekady.

Koncern Boeing zobowiązał się do stworzenia w Wielkiej Brytanii swojej europejskiej bazy treningowej, konserwacyjnej oraz naprawczej dla całego własnego rynku platform stałopłatów i wiropłatów. Oprócz tego Boeing i rząd Wielkiej Brytanii zamierzają podjąć współprace mająca na celu zbudowanie nowej wartej około 120 mln USD bazy operacyjnej i wsparcia dla morskich maszyn rozpoznawczych i patrolowych P8A Poseidon w Lossiemouth w Szkocji ? według brytyjskiego rządu taka inwestycja pozwoli na stworzenie ponad 100 miejsc pracy.

Boeing P-8A Poseidon jest najnowszym morskim samolotem rozpoznawczym i patrolowym US Navy, przeznaczonym do wykrywania i walki z okrętami podwodnymi (ZOP) oraz nawodnymi. W służbie od listopada 2013 roku. Oprócz Amerykanów, używany także przez lotnictwo Marynarki Wojennej Indii (Bh?rat?ya Nau Sen?). Zainteresowanie zakupem tych maszyn wyraziły Australia, Wielka Brytania, Norwegia i Nowa Zelandia.

AH-64E Guardian

Boeing AH-64E Guardian, należący do US Army. / Wikimedia Commons.

Boeing AH-64E Guardian, należący do US Army. / Wikimedia Commons.

Wielka Brytania ogłosiła także decyzję o zakupie 50 nowych śmigłowców szturmowych AH-64E Guardian. Śmigłowce zostaną zakupione bezpośrednio od producenta, czyli od koncernu Boeing w ramach rządowego programu Foreign Military Sales. Pośrednikiem w wartym około 2,3 mld USD zakupie będzie US Army.Ogłoszenie przez brytyjski rząd porozumienie z koncernem Boeing stwierdza, że pierwszy śmigłowiec szturmowy AH-64E Guardian opuści linię produkcyjną Boeinga w Mesa (Arizona) około 2020 roku oraz że już po dwóch latach od dostawy ogłoszona zostanie wstępna gotowość operacyjną.

W ramach wartego około 2,3 mld USD kontraktu amerykański producent zajmie się dostawą pakietu części zamiennych, dokumentacji technicznej, materiałów dydaktycznych oraz urządzeń szkoleniowych dla celów szkolenia załóg i personelu obsługi technicznej. Jak podaje komunika brytyjskiego rządu, wsparcie techniczne dla nowych maszyn zapewni m.in. firma Leonardo-Finmeccanica – według komunikatu rządowego, takie ulokowanie odpowiedzialności za wsparcie techniczne na brytyjskich przedsiębiorstwach pozwoli na utrzymanie blisko 350 miejsc pracy.

Boeing AH-64E Guardian jest najnowszym wariantem śmigłowców szturmowych z rodziny Apache, wyposażonym w kompozytowe łopaty śmigieł oraz nowe przekładnie i głowice, a także mocniejsze silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D o mocy maksymalnej 2000 KM/1491 kW. Zmiany te poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość i wznoszenie się. Modyfikacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie, umożliwiając zastosowanie ulepszonego radaru typu Longbow lub AESA oraz system optoelektroniczny o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), zwanego też Arrowhead. Załoga śmigłowca uzyskała również możliwość kontroli uderzeniowych bądź rozpoznawczych bezzałogowych aparatów latających. Debiut bojowy tych maszyn miał miejsce w Afganistanie w marcu 2014 roku.

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.