Fot. Helibras.

Pierwsze symulowane odpalenie rakiety Exocet AM39 przez Caracala

W dniu 8 sierpnia br. brazylijska spółka Helibras, zależna od francuskiego koncernu Airbus Helicopters poinformowała o kolejnym ważnym kroku ku certyfikacji operacji morskich dla śmigłowca wielozadaniowego H225M Caracal. Prototyp BRA-05 po raz pierwszy przeprowadził symulację odpalenia przeciw-okrętowego pocisku rakietowego Exocet AM39 B2 Mod 2.

Wikimedia Commons.

We wtorek, 8 sierpnia br. brazylijska spółka Helibras (Helicópteros do Brasil S.A.), zależna od francuskiego koncernu Airbus Helicopters poinformowała, że prototyp morskiej wersji śmigłowca wielozadaniowego H225M Caracal o nr bocznym BRA-05 po raz pierwszy przeprowadził symulację odpalenia przeciw-okrętowego pocisku rakietowego Exocet AM39 B2 Mod 2, co jest kolejnym ważnym krokiem do certyfikacji tej wersji maszyny do zadań zwalczania okrętów nawodnych.

Jak podkreśla komunikat prasowy certyfikacja H225M Caracal do tego typu operacji wojskowych to najbardziej skomplikowana procedura tego typu w historii brazylijskich zakładów, które powstały w 1978 roku. Lot certyfikacyjny, zakończony symulacją odpalenia podstawowego uzbrojenia rakietowego nowego Caracala odbył się z zakładów Helibras w miejscowości Itajubá (w stanie Minas Gerais) i brali w niej udział przedstawiciele spółki oraz Instytutu Rozwoju i Koordynacji Przemysłu (Instituto de Fomento e Coodernaç?o Industrial; IFI) jako instytucji certyfikującej.

Specjaliści ocenili podczas testu integrację systemu rakietowego Exocet AM39 B2 Mod 2 ze śmigłowcem, a także jakość przeprowadzenia samej operacji, wspomaganej przez komputer misji NTDMS z dedykowanymi czujnikami, opracowany przez Airbus i Atech. Ponadto, sprawdzili zachowanie i właściwości lotne maszyny i dwóch podczepionych rakiet podczas misji.

Fot. Helibras.

Przypomnijmy, że oblot morskiego H225M Caracal o nr bocznym BRA-05 odbył się w dniu 27 października ub. r. (czytaj więcej: Morska wersja śmigłowca H225M Caracal dla Brazylii), a dostawy seryjnych maszyn o zdolnościach do atakowania celów nawodnych dla Marynarki Wojennej Brazylii (Marinha do Brasil) i oznaczonych jako UH-15B są oczekiwane pomiędzy kwietniem 2018 a sierpniem 2022 roku. Oprócz tego siły morskie zamówiły osiem maszyn UH-15 ogólnego przeznaczenia (dostarczono siedem) oraz trzy UH-15A w wersji bojowego ratownictwa morskiego (combat search and rescue; CSAR), z których dostarczono jak dotąd dwa i wszystkie trafiły na wyposażenie Eskadry HU-2 Pegasus.

Śmigłowiec został wyposażony w radar obserwacyjny typu APS-143C(V)3 OceanEye firmy Telephonics (spółki-córki Griffon Company), który współpracuje z Systemem Automatycznej Identyfikacji (Automatic Identification System; AIS), instalowanym na jednostkach pływających, dzięki czemu operator dowódca misji może stworzyć obraz nawodnej sytuacji taktycznej. Exocet AM39 B2 Mod 2 ma zasięg od 50 do 70 km (w zależności od wysokości odpalenia), a śmigłowiec doposażono też w systemy samoobrony, rozpoznania źródeł promieniowania elektromagnetycznego oraz kierowania ogniem.

Fot. Helibras.

Źródła:

helibras.com.br: Helibras dá importante passo rumo ? certificaç?o do H225M para operaç?es navais

janes.com: Helibras moves towards certification for Brazilian Navy H225M helicopters

Czytaj także:

Indie i Brazylia wycofują ze służby lotniskowce

Szwedzki system obrony IDAS dla śmigłowców H225M Caracal

Debiut francuskiego śmigłowca H225M Caracal w zakresie zadań SAR

Singapur kupuje śmigłowce CH-47F Chinook i H225M Caracal

Kuwejt zakupił 30 śmigłowców Caracal

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.