Anka, bezzałogowy statek powietrzny zaprojektowany przez Turkish Aerospace Industries (TAI) zakończył swój pierwszy lot misyjny.
Anka (bezzałogowy aparat latający klasy MALE) po raz pierwszy wzbiła się w powietrze w dniu 5 lutego 2016 roku w prowincji Elaz??, leżącej we wschodniej Turcji, by przeprowadzić trwający 4 godziny lot poszukiwawczo-obserwacyjny osiągając wysokość 19.000 stóp (5.791 metrów). Jak twierdzą tureccy urzędnicy, UAV został opracowany, by wspierać walkę z terroryzmem.
?Obecnie wykonujemy bardzo krytyczne rzeczy, zmagając się z terroryzmem? powiedział wiceminister obrony Suay Alpa odnosząc się do odnowionego konfliktu we wschodnich i południowo-wschodnich regionach kraju pomiędzy turecką armią a ugrupowaniem kurdyjskich bojowników z Partii Pracujących Kurdystanu (PKK). ?Będziemy walczyć z determinacją, aż ostatni terrorysta opuści ten kraj i ich uzbrojenie zostanie odebrane. Wszystkie elementy przemysłu obronnego będą wspierać i umacniać tę walkę? dodał Suay Alpa.
?Obecnie wykonujemy bardzo krytyczne rzeczy, zmagając się z terroryzmem? powiedział wiceminister obrony Suay Alpa odnosząc się do odnowionego konfliktu we wschodnich i południowo-wschodnich regionach kraju pomiędzy turecką armią a ugrupowaniem kurdyjskich bojowników z Partii Pracujących Kurdystanu (PKK).
?Będziemy walczyć z determinacją, aż ostatni terrorysta opuści ten kraj i ich uzbrojenie zostanie odebrane. Wszystkie elementy przemysłu obronnego będą wspierać i umacniać tę walkę? dodał Suay Alpa.
Prace nad UAV Anka rozpoczęto w grudniu 2004 roku, kiedy TAI, podpisało kontrakt na budowę aparatu z tureckim MON. W 2013 roku firma wygrała kontrakt od rządu tureckiego na dostawę 10 UAV tego typu oraz ich stacji kontroli naziemnej. TAI Anka jest pierwszym bezzałogowym aparatem latającym opracowanym o własnych siłach.
UAV Anka zaprojektowano do pracy w każdych warunkach pogodowych i jest w stanie prowadzić operacje obserwacji, rozpoznania oraz wywiadowcze. Może przebywać w powietrzu przez 24 godziny. Na pokładzie znajdują się urządzenia rejestrujące, pozwalające na śledzenie celów.
W 2014 roku, funkcjonariusze wojskowi oraz ci reprezentujący przemysł obronny ruszyli z planem rozwojowym UAV Anka. Jego możliwości mogą być rozwinięte poprzez dodanie przekaźnika komunikacyjnego, systemu łączności satelitarnej (SATCOM) i systemu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Jednocześnie stworzono grupę zadaniową, której zadaniem stało się zaprojektowanie i opracowanie w warunkach lokalnych silników dla tych bezzałogowych statków powietrznych.