Eurocopter H225M Caracal / Źródło: Wikimedia Commons

Polska nie kupi 50 śmigłowców Caracal? [AKTUALIZACJA]

Jak dowiedziała się Rzeczpospolita, rząd zrezygnował z zakupu 50 francuskich śmigłowców wielozadaniowych EC725/H225M Caracal na rzecz tylko kilku maszyn tego typu.

Pierwsze informacje na temat zaniechania procedury zakupu francuskich maszyn ujawniła Rzeczpospolita, powołując się na źródła w Ministerstwie Obrony Narodowej. Podczas niedawnej wizyty szefa MON, Antoniego Macierewicza w Paryżu, minister zapowiedział, że Polska nie kupi aż 50 śmigłowców Airbusa, twierdząc że pieniądze powinny trafić do zakładów mieszczących się w kraju. W grę wchodzi zakup tylko kilku francuskich maszyn.

Gazeta twierdzi także, że trwają aktualnie rozmowy MON z krajowymi dostawcami nt. zakupu innych śmigłowców jeszcze w tym roku. W grę wchodzą zatem PZL-Świdnik S.A., należący do włosko-brytyjskiej AgustaWestland oraz PZL-Mielec Sp. z o.o., której właścicielem jest amerykański Sikorsky Aircraft Corporation.

Poprzedni rząd i MON pod kierownictwem Tomasza Siemoniaka zaaprobowali zakup 50 śmigłowców Caracal dla Wojska Polskiego za 13,347 mld PLN brutto (łącznie z umową offsetową), o czym ostatecznie informował w dniu 24 września 2015 roku, podczas posiedzenia Komisji Gospodarki, gen. bryg. dr Adam Duda, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON, poinformował parlamentarzystów (czytaj więcej: Inspektorat Uzbrojenia podał cenę śmigłowców Caracal). Decyzja była poprzedzona testami śmigłowca, które zakończyły się pozytywną opinią Wojska Polskiego. W połowie listopada francuski gigant zbrojeniowy informował o możliwych inwestycjach firmy w Polsce, które zostałyby przeprowadzone wraz z zakupem maszyn (czytaj więcej: Inwestycje Airbusa wraz z zakupem śmigłowców Caracal).

AKTUALIZACJA:

Przedstawicielstwo Airbus Helicopters w Polsce opublikowało komunikat w związku z doniesieniami medialnymi Rzeczpospolitej. Oto jego treść:

Airbus Helicopters podtrzymuje swoje zobowiązania dotyczące przestrzegania warunków przetargu i zrealizowania szerokiej gamy inwestycji w Polsce. Ostatnio pojawiające się w mediach komentarze sprzyjają spekulacjom i plotkom, doprowadzając do błędnych wniosków w zakresie polskich przetargów śmigłowcowych i rozwoju krajowego przemysłu.

Jedyną prawdziwą informacją jest to, że trwają rozmowy z Ministerstwem Rozwoju, oraz że jesteśmy gotowi wspierać naszych polskich partnerów tak jak zawsze deklarowaliśmy, a WZL-1 w Łodzi są jednym z najważniejszych podmiotów w tym gronie.

Tak jak oświadczyliśmy na początku przetargu i co cały czas podtrzymujemy ? Airbus Helicopters chce wspierać rozwój konkurencyjnego i wartościowego partnerstwa z polskim przemysłem, dalece wykraczając poza program offsetowy Caracala. Zostanie to zrealizowane przy wsparciu wszystkich działów Grupy Airbus oraz głównych dostawców, poprzez wysoce innowacyjne projekty, z zaangażowaniem polskiego przemysłu oraz nowo powstałych zakładów. Efektem będzie centralizacja i rozwój kompetencji lotniczych w Polsce.

Głos zabrał również szef MON, Antoni Macierewicz, po zakończeniu spotkania ministrów obrony państw UE w Amsterdamie:

Mam przekonanie, że takie porozumienie jest już na stole, ale być może będziemy musieli jeszcze jakieś szczegóły doprecyzować. W każdym razie chcemy to zamknąć w najbliższych dniach. Z niczego nie rezygnujemy. Wzmacniamy polską armię i polski przemysł. Zobowiązania offsetowe są częścią każdego tego typu kontraktu i jeżeli one nie mogą zostać zrealizowane, to trzeba kontrakt modyfikować.

Czytaj także:

EC-725 Caracal ? dużo szumu, mało faktów

Śmigłowce Caracal dla Kuwejtu

Eurocopter EC-725 zestrzelony w Meksyku

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.