W dniu 25 marca br. podczas wystawy Japan Drone 2017, amerykański lider na rynku bezzałogowych aparatów latających (UAV), General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), ogłosił podpisanie umowy o współpracy badawczej z japońskim konsorcjum przemysłu, rządu i środowisk akademickich ws. budowy przyszłego drona średniego pułapu i dużego zasięgu (MALE) oraz opracowania ram prawnych do lotów w niezarezerwowanej przestrzeni powietrznej Japonii.
Chiba, Japonia. / Wikimedia Commons.
W sobotę, 25 marca br. podczas wystawy Japan Drone 2017 (23-25 marca), odbywających się w miejscowości Chiba (w prefekturze o tej samej nazwie, na wyspie Honsiu), amerykański lider na rynku bezzałogowych aparatów latających (unmanned aerial vehicle; UAV), General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), ogłosił podpisanie umowy o współpracy badawczej z japońskim konsorcjum przemysłu, rządu i środowisk akademickich ws. budowy przyszłego drona średniego pułapu i dużego zasięgu (Medium-altitude long-endurance; MALE), zdolnego do lotów w tzw. w niezarezerwowanej przestrzeni powietrznej, tj. tam, gdzie załogowe i bezzałogowe statki powietrzne mogą być eksploatowane jednocześnie.
David R. Alexander, prezes działu Systemów Latających w GA-ASI podczas wystawy w Chiba, powiedział:
Doświadczenie związane z tą współpracą w zakresie kontroli ruchu lotniczego, technologii komunikacyjnych i operacji, pomoże nam w walidacji z japońskimi koncepcjami integracji przestrzeni powietrznej dla naszych [MQ-9] Guardian i innych dronów. Lokalne partnerstwa i ich wkład w uzyskanie akceptacji bezpilotowców w japońskiej przestrzeni powietrznej jest pierwszym ważnym krokiem w walidacji tych koncepcji.
Partnerstwo amerykańko-japońskie ma na celu ustanowienie ram prawnych dla pierwszych cywilnych dronów klasy MALE i zbadania ich użyteczności w działaniach publicznych i komercyjnych. Japonia, jako państwo narażone na takie klęski naturalne, jak trzęsienia ziemi, tsunami, tajfuny, musi posiadać możliwości przeciwdziałania skutkom tych sytuacji oraz zdolności komunikacyjne. Według amerykańskiego producenta, drony klasy MALE, takie jak MQ-9 Guardian, używane przez federalny Urzędu Celnego i Ochrony Granic (U.S. Customs and Border Protection), odgrywają kluczową rolę w spełnieniu tych wymagań.
Nobuyuki Otsubo, dyrektor ds. Rozwoju Strategicznego w GA-ASI, dodał:
Uważamy, że ważne jest zbadanie ram, które umożliwią maksymalizację możliwości skuteczności bezpilotowców na misjach, aby mogły one przyczynić się do działań humanitarnych, takich jak pomoc ofiarom katastrof i ochrona granic, tak by wspierać japońskie priorytety socjalne.
Podczas briefingu prasowego, przedstawiciele GA-ASI podkreślili znaczną potrzebę zwiększenia zdolności nadzoru nad przestrzenią powietrzną wokół terytorium Japonii. Jako przykład podano, że obszar odpowiedzialności Japońskiej Straży Wybrzeża jest dwanaście razy większy od samej Japonii i obejmuje on wyłączną strefę ekonomiczną, obszar poszukiwania i ratownictwa morskiego (search and rescue; SAR) oraz natychmiastowej likwidacji skutków katastrof. GA-ASI podjęło współpracę ze środowiskami japońskiego przemysłu lotniczego, rządu i uczelni technicznych, by jeszcze w tym roku opracować wstępne ramy technologiczne.
Długoterminowym celem tej współpracy jest oblot i przystosowanie MQ-9 Guardian w niezarezerwowanej przestrzeni powietrznej Japonii oraz rozszerzenie możliwości operacyjnych tych dronów. Obecnie, w Japonii nie istnieją regulacje prawne dotyczące bezzałogowych aparatów latających, a partnerstwo z GA-ASI ma przetrzeć szlaki do ich ustanowienia.
Źródło:
armyrecognition.com: GA-ASI from U.S. will collaborate with Japan for development of MALE drone
Czytaj także:
USA rozmieściły uderzeniowe drony MQ-1C Gray Eagle w Korei Płd.
Avenger ER (Extended Range) oblatany
Korea Północna pracuje nad dronem klasy MALE
Ruszył program europejskiego drona RPAS klasy MALE
Indie kupią bsl klasy MALE?
Indie zainteresowane zakupem dronów Avenger?