Amerykańska firma Aurora Flight Sciences Corp. rozpoczęła prace nad bezzałogową wersją śmigłowca UH-1H Iroquois, która ma być wyposażona w taktyczny autonomiczny lotniczy system logistyczny TALOS.
W dniu 10 listopada br. Aurora Flight Sciences Corp. poinformowała, że w ramach realizowanego dla US Navy programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System), firma rozpoczęła integrację taktycznego autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System) ze śmigłowcem Bell UH-1H Iroquois (Huey), dzięki czemu powstanie bezzałogowy aparat latający (UAV) zdolny do wykonywania natychmiastowych lotów zaopatrzeniowych (będzie istniała także możliwość lotów załogowych).
Dron będzie zdolny do wykonywania autonomicznego lotu, wykrywania i omijania przeszkód oraz wykonywania startów i lądowań z nieprzygotowanych do tego lądowisk. Oprogramowanie pozwoli także na realizację dynamicznych planów awaryjnych w punkcie lądowania w oparciu o kontrolę operatora z personelu terenowego, który nie będzie musiał przechodzić specjalnego przeszkolenia.
Próby z systemem TALOS rozpoczęły się w Manassas w północnej Wirginii z użyciem załogowego śmigłowca Bell 206. Mają one zademonstrować spostrzeżenia i możliwości planowania wymagane do autonomicznego startu, lotu i lądowania. Gen. bryg. w st. spocz. Frank Kelley, zastępca Sekretarza US Navy ds. systemów bezzałogowych stwierdził:
Wiemy jak sprawić, by przedmioty latały, robimy to od ponad 100 lat. Tym, czego jeszcze nie wiemy, to jak połączyć statki powietrzne z systemami autonomicznymi, ale wspaniałe programy jak ten pozwolą nam to zrobić.
System był wcześniej już testowany na demonstratorze technologii Boeing H-6U Unmanned Little Bird oraz trzech pilotowanych przez człowieka śmigłowcach Bell 206. John Wissler, wiceprezes centrum badawczo-rozwojowego Aurora w Cambridge (Massachusetts) dodał, że:
Dołączenie śmigłowca Huey jako trzeciej platformy testowej zapewni ramy dla kluczowego punktu przyszłym odbiorcom ? system TALOS jest niezależną platformą: nie kupujesz nowej floty śmigłowców, lecz możliwości dla swojej obecnej floty. TALOS nie jest śmigłowcem ani robotem pilotującym śmigłowiec. Jest zdolną do transferu inteligencją, zaprojektowaną zarówno dla wymagań załogowych i bezzałogowych statków powietrznych. Walory TALOS można zmieścić w kilku słowach ? niezależna platforma, skalowalna autonomia, pokładowe rozpoznanie środowiska oraz pokładowa inteligencja, jakiej żaden inny system na świecie nie może zapewnić.
Cywilne zastosowanie systemu także jest badane przez Aurora Flight Sciences Corp. TALOS zapewni wykonanie bezpiecznego lądowania w trudnych warunkach atmosferycznych oraz w nocy, dzięki możliwości wykrywania linii energetycznych czy przeszkód na lądowiskach na długo przed wykonaniem manewrów przez pilota. Pierwszy bezzałogowy UH-1H Iroquois, wyposażony w system TALOS, zostanie zademonstrowany w 2017 lub 2018 roku.
Więcej o programie AACUS: aurora.aero: Autonomous Aerial Cargo/Utility System
Źródło: aurora.aero: Aurora to Develop Unmanned UH-1H
Czytaj także:
Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]
DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]
Program ALIAS: Zmodyfikowany śmigłowiec S-76 wykonał całkowicie autonomiczny lot [WIDEO]
DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS