W dniu 10 listopada br. doszło do pożaru jednego z silników największego samolotu świata, ukraińskiego An-225 Mrija, gdy ten zaparkował po wylądowaniu w niemieckim Lipsku. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow opublikowało oświadczenie w związku z incydentem.
Wikimedia Commons.
Największy i jedyny w swoim rodzaju samolot świata, ukraiński transportowiec An-225 Mrija, doznał pożaru silnika numer 2 po wylądowaniu w Lipsku (Saksonia), gdzie miał podjąć swój ładunek. Samolot wystartował w dniu 10 listopada br. z podkijowskiego lotniska Gostomel, z międzylądowaniem w Niemczech, po czym miał lecieć wzdłuż wschodnich wybrzeży Ameryki Północnej z międzylądowaniami w Keflavik (Islandia), Waszyngtonie i Miami, do Iquique, w północnym Chile, a stamtąd do Campinas (Brazylia) i ponownie do Chile, tym razem do stolicy, Santiago.
W dniu 11 listopada br. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow opublikowało oświadczenie w związku z incydentem:
OŚWIADCZENIE DP ?ANTONOW? W ZWIĄZKU Z POŻAREM SILNIKA AN-225 PODCZAS LĄDOWANIA NA LOTNISKU W LIPSKU 10 listopada na lotnisku w Lipsku po kołowaniu An-225 Mrija do miejsca postojowego w czasie wyłączania silników, zmniejszania obrotów turbiny, wystąpił krótkotrwały (15-16 sekundowy) ogień, który objął silnik numer 2. Po całkowitym wyłączeniu silników, dokonano przeglądu silnika [numer 2 ? przyp. red.]. Ujawnił on niekompletnie uszczelniony zawór odcinający [dopływ paliwa ? przyp. red.], który spowodował emisję płomienia. Przedstawiciele producenta wyeliminowali problem. Nie stwierdzono uszkodzenia samolotu, ani silnika. An-225 jest gotowy kontynuować swój lot.
OŚWIADCZENIE DP ?ANTONOW? W ZWIĄZKU Z POŻAREM SILNIKA AN-225 PODCZAS LĄDOWANIA NA LOTNISKU W LIPSKU
10 listopada na lotnisku w Lipsku po kołowaniu An-225 Mrija do miejsca postojowego w czasie wyłączania silników, zmniejszania obrotów turbiny, wystąpił krótkotrwały (15-16 sekundowy) ogień, który objął silnik numer 2.
Po całkowitym wyłączeniu silników, dokonano przeglądu silnika [numer 2 ? przyp. red.]. Ujawnił on niekompletnie uszczelniony zawór odcinający [dopływ paliwa ? przyp. red.], który spowodował emisję płomienia. Przedstawiciele producenta wyeliminowali problem. Nie stwierdzono uszkodzenia samolotu, ani silnika. An-225 jest gotowy kontynuować swój lot.
Źródło: facebook.com via @antonov.company
Tymczasem na serwisie YouTube pojawiły się nagrania wideo, ukazujące incydent:
Antonow An-225 Mrija (ukr.: ??i?, czyli ?Marzenie?) (w kodzie NATO: Cossack) jest to sześciosilnikowy ciężki samolot transportowy, zaprojektowany w latach 80. XX wieku w Związku Sowieckim przez biuro konstrukcyjne Olega Konstantinowicza Antonowa do transportu promu kosmicznego Buran. An-225 jest najdłuższym i najcięższym samolotem kiedykolwiek zbudowanym, z maksymalną masą startową 640 ton. Jest także samolotom o największej rozpiętości skrzydeł w służbie operacyjnej. Po rozpadzie ZSRS, samolot został wycofany z użytku, ale w 2001 roku został odremontowany i przywrócony do wykonywania lotów i jest w komercyjnym użyciu w ukraińskich transportowych Awialiniach Antonowa, przewożąc bardzo ciężkie i nietypowe ładunki.
Samolot jest wyposażony w silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Progress/Łotariew D-18T o ciągu 229,77 kN każdy. Silnik ma 5,4 metra długości, 2,79 metra wysokości, 2,33 metra średnicy i masę 4.100 kg. Łącznie wyprodukowano 188 egzemplarzy dla strategicznych samolotów transportowych An-124 Rusłan i jednego An-225 Mrija (czytaj także: Ukraińcy modernizują swoją flotę Rusłanów).
Pod koniec sierpnia br. informowaliśmy o nabyciu przez chińską korporację CASIC praw do licencyjnej budowy zmodernizowanych samolotów tego typu, które mają w przyszłości otrzymać oznaczenie A-225 (czytaj więcej: Chińczycy kupili licencję na budowę An-225 Mrija).
Czytaj także:
Ukraińskie transportowce dla Indii?
Ukraińsko-saudyjskie porozumienie ws. samolotu An-132 [WIDEO]
Arabia Saudyjska kupi samoloty transportowe An-178
Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?