Sikorsky Aircraft Corp. i agencja DARPA zakończyły kolejną fazę programu ALIAS (Automated Labor In-Cocpit Automation System). Tym razem śmigłowiec S-76/SARA wykonywał całkowicie autonomiczne loty, sterowany przez operatora za pomocą tabletu.
W połowie kwietnia br. informowaliśmy o zakończeniu testów w locie systemu wspomagającego pilota ALIAS w zakresie wykrywania innych statków powietrznych i unikania potencjalnej kolizji w powietrzu (sense-and-avoid; SAA)(czytaj więcej: DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS). Teraz, Sikorsky Aircraft Corporation wraz z Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) wspólnymi siłami zakończyły kolejną fazę programu, obejmującą całkowicie autonomiczny lot, do przeprowadzenia którego użyto cywilnego śmigłowca Sikorsky S-76 Spirit, zmodyfikowanego na jego potrzeby z oznaczeniem SARA (Sikorsky Autonomy Research Aircraft). Kontrakt o wartości 8 mln USD na pierwszą fazę lotu autonomicznego, Sikorsky otrzymał w dniu 4 marca 2015 roku. Pierwszy lot został przeprowadzony w dniu 19 stycznia br.
Podczas pierwszych prób, śmigłowiec S-76/SARA, sterowany przez operatora za pomocą tabletu, wykonał prawie 50-kilometrowy (30 mil) przelot z siedziby firmy w Stratford (Connecticut) na lotnisko Robertson w Plainville (w tym samym stanie). Operator zaplanował i przeprowadził każdy element lotu za pomocą tabletu, który ma wprowadzić pilotowanie statków powietrznych na zupełnie nowy poziom automatyzacji, dzięki wyposażeniu maszyny w system sterowania MATRIX (podobne testy z tym systemem, firma przeprowadziła na śmigłowcu UH-60 Black Hawk w dniu 14 marca ub. r. ? przyp. red.). W dniu 31 maja br. poinformowano o zakończeniu pierwszej fazy lotów.
Wiceprezes Sikorsky Aircraft Corporation ds. Inżynierii i Technologii, Mark F. Miller powiedział:
Wraz z rozwojem, osiągnęliśmy kolejny poziom dla zwiększenia bezpieczeństwa lotów. ALIAS zwiększa rolę opcjonalnie pilotowanych śmigłowców, już wprowadzonych do służby. Posiada zdolności, nie tylko redukcji ich załóg, ale także zmianę rodzaju i czasu trwania szkoleń, wymaganych do bezpiecznej eksploatacji.
Z kolei wiceprezes ds. Innowacji, Chris Van Buiten dodał, że:
Obecne środowisko ogranicza powstawanie nowych, opcjonalnie pilotowanych platform lotniczych. To, co zademonstrowały Sikorsky i DARPA jest skuteczną i niedrogą integracją zaawansowanych technologii z istniejącymi maszynami, nie tylko dla wprowadzenia autonomicznych operacji [powietrznych], ale także poprawę osiągów, obniżenie kosztów eksploatacji oraz zwiększenie bezpieczeństwa załóg i pasażerów.
Teraz, należący do Lockheed Martin gigant śmigłowcowy ze Stratford, otrzymał od agencji DARPA kolejny kontrakt, tym razem w wysokości 9,8 mln USD, na drugą fazę autonomicznych lotów w ramach programu ALIAS, który obejmie dodatkowe testy w locie, ulepszenia w interfejsie dla operatorów oraz włączenie do programu kolejnych statków powietrznych.
Czytaj także:
Oblot UH-60V Black Hawk w styczniu 2017 roku
Sikorsky w rękach Lockheed Martin za 8 mld USD
DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]
Miniaturowy radar MESA-K-DEV od Echodyne