W czasie XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, OBRUM oraz ZM Bumar Łabędy zaprezentowały demonstrator czołgu PT-16, czyli propozycję modernizacji czołgów podstawowych T-72 oraz PT-91 Twardy. Poniższy artykuł ma na celu prezentację wszystkich dostępnych informacji na temat najnowszego projektu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. przygotowała demonstrator czołgu PT-16 – zaprezentowana przez Ośrodek Badawczo ? Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych ?OBRUM? sp. z o. o. oraz Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy S.A. w czasie XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach modernizacja jest skierowana do państw użytkowników czołgów podstawowych T-72 i PT-91 Twardy. PGZ S.A. opracowała pakiet modernizacyjny, którego celem jest pozbycie się słabych punktów czołgów T-72, poprzez zwiększenie siły ognia i osłonności balistycznej, mobilności czy komfortu załogi. W związku z dużym rynkiem zagranicznym liczącym kilkadziesiąt państw użytkowników czołgów podstawowych T-72, PGZ S.A. zapewnia możliwość dostosowania zakresu modernizacji do oczekiwań klienta ? mowa tu o uwzględnieniu parametrów technicznych, ale i kwestii budżetu potencjalnego klienta programu PT-16.
PT-16 w czasie XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2016 w Kielcach. /Fot. Damian Ratka
Koncepcja modernizacji czołgu podstawowego PT-91 Twardy do wersji PT-16 po raz pierwszy zaprezentowana została w opublikowanym w dniu 27 sierpnia br. 299 odcinku programu Naszaarmia.pl (czytaj także: Nowości od PGZ S.A.: czołg PT-16, Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa, KTO Rosomak WRT i z armatą 120 mm i Modernizacja czołgu PT-91 Twardy i modułowa platforma gąsienicowa [FOTO]) – prezentującym tematykę obronności, bezpieczeństwa, polskiej myśli technicznej oraz historii i tradycji polskiego oręża.
Modernizacja czołgu PT-91 Twardy. / Fot. screen YouTube.
Odcinek programu Naszaarmia.pl (który w całości możecie obejrzeć TUTAJ), pozwolił na zdobycie ogólnej wiedzy w zakresie specyfikacji technicznego proponowanej przez PGZ S.A modernizacji będących zarówno na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, jak i innych, zagranicznych kilkudziesięciu krajów użytkowników czołgów rodziny T-72 (w tym PT–91M). W tymże odcinku Paweł Wypych, Dyrektor ds. Organizacyjnych Zakładów Mechanicznych ?Bumar-Łabędy? S.A. stwierdził, że wykorzystując czołg PT-91 przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków finansowych PGZ S.A. oferuje podniesienie walorów ogniowych, trakcyjnych oraz zwiększenie poziomu ochrony balistycznej.
/Fot. Damian Ratka
Jak powszechnie wiadomo, czołgi podstawowe rodziny T-72 charakteryzują się dużymi niedociągnięciami niemalże uniemożliwiającymi im przetrwanie na nowoczesnym polu bitwy. Do problemów trzeba zaliczyć przede wszystkim umieszczenie magazynu amunicji pierwszego rzutu i amunicji dodatkowej w przedziale załogowym, niską skuteczność armaty i prowadzonego ognia ze względu na zastosowanie przestarzałej amunicji, przestarzałego systemu kierowania ogniem oraz napędu wieży i armaty uniemożliwiającego efektywny manewr ogniowy.
Projekt modernizacji noszący wstępną nazwę PT-16 skierowany jest do użytkowników czołgow T-72 i wywodzących się z nich maszyn PT-91 Twardy – obecnie czołgi te znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (233 sztuki) i armii Malezji (48 sztuk). /Fot. Damian Ratka
Szersze spojrzenie na kwestię nowego projektu modernizacji polskiej pancernej pięści ujawnione zostało dopiero podczas XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach ? trwającego w dniach od 6 do 9 września br. Zaprezentowano wówczas oficjalnie przed szerokim gronem dziennikarzy i specjalistów demonstrator modernizacji czołgu podstawowego PT-91 Twardy, który zyskał wstępną nazwę PT-16.
Pakiet modernizacyjny proponowany przez PGZ S.A. odnosi się do zwiększenia siły ognia poprzez wymianę armaty kalibru 125 mm, na armatę TG MSB 120 kalibru 120 mm zasilaną amunicją scaloną (zgodną ze standardami panującymi w państwach członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego), w tym amunicją o zwiększonej przebijalności typu DM53/DM63 amunicją typu ABM. Zwiększenie siły ognia ma nastąpić również w konsekwencji zastosowania nowego automatu ładowania i poprawy stabilizacji lufy poprzez montaż nowego napędu wieży i armaty oraz wprowadzenia systemu pomiaru ugięcia lufy armaty (MRS). Kolejnym ważnym elementem pakietu modernizacyjnego jest możliwość zwiększenia odporności balistycznej poprzez zwiększenie pasywnej odporności wieży, wprowadzenie siatek dla zwiększenia ochrony przed pociskami RPG i ED i zastosowanie pancerza reaktywnego typu ERAWA I i ERAWA II.
PGZ S.A. zdecydowała o zwiększeniu osiągów czołgów, dla poruszania się szczególnie w trudnym terenie poprzez dokonanie zmian w układzie bieżnym oraz wprowadzenie zmian w układzie napędowym (możliwe jest zastosowanie power-packów, o mocy od 1000 do 1200 KM ? informacja poniżej). Nowy czołg został wyposażony w system zarządzania polem walki (znacznie zwiększający jego efektywność na nowoczesnym polu bitwy), system informujący załogę pojazdu o opromieniowaniu wiązką laserową OBRA III z systemem samoosłony oraz system łączności wewnętrznej i zewnętrznej. Wykorzystano pomocnicze jednostki zasilające z systemem klimatyzacji mającym zwiększać komfort trzyosobowej załogi czołgu oraz systemy automatycznej lokalizacji uszkodzeń. Wprowadzono zmiany w układach elektrycznych czołgu i dzięki zmianom w układzie chłodzenia obniżono sygnaturę termiczną pojazdu. Nowa konstrukcja dostosowana została do zabudowy sprzętu inżynieryjnego, czyli m.in. trałów wykopowych czy zestawów ładunków wydłużonych.
Zmodernizowany czołg średni klasy PT-16 będzie konstrukcją o długości 10.03 m (10030 mm) i wysokości 2.6 m (2602 mm). Szerokość pojazdu zależeć będzie od zastosowanej konfiguracji: w przypadku zastosowania ekranów bocznych bez pancerza reaktywnego ERAWA 3.34 m (3340 mm) – w przypadku zamontowania pancerza ERAWA na ekranach bocznych szerokość pojazdu wrośnie do 3.7 m (3702 mm).
Dostępne dane wskazują, że zmodernizowane do wariantu PT-16 czołgi będą w stanie pokonywać przeszkody pionowe o wysokości 0,85 metra, oraz rowy o szerokości do 2,8 metra. Maksymalny kąt pochylenia wzdłużnego określono na 57,7 % (30°) natomiast kąt pochylenia poprzecznego na 46,6% (25°). Ponadto czołg PT-16 będzie zdolny do pokonywania przeszkód wodnych bez przygotowania do głębokości 1,2 metra, natomiast po przygotowaniu 1,7 metra ? głębokość pokonywania przeszkody wodnej po dnie oszacowano na 4 metry.
– bez przygotowania:
– po przygotowaniu:
– po dnie:
1,2 m
1,8 m
4,0 m
Program modernizacji technicznej o nazwie PT-16 przewiduje zastosowanie trzech wariantów układu napędowego w zależności od potrzeb i poziomu budżetu klienta. Pierwszy wariant układu napędowego zakłada wymianę silnika na inny o mocy 1000 KM. Drugi wariant zakłada wprowadzenie power-packu o mocy 1088 KM, zaś wariant III wprowadzenie power-packu o mocy 1200 KM. Dla podniesienia średniej prędkości w terenie przewidziano dodanie zderzaków elastomerowych, amortyzatorów hydraulicznych i gąsienic z gumowymi i grutozaczepnymi wkładkami.
PT-16 w czasie XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2016 w Kielcach. /Fot. Dawid Kamizela
Jak wspomniano wyżej, modernizacja techniczna w zakresie zwiększenia siły ogniowej zakłada wymianę starej armaty kalibru 125 mm, na armatę gładkolufową TG MSB 120 kal. 120 mm (lub KBM2) o masie 2600 kg. Nowa armata będzie zasilana amunicją NATO 120 x 570 mm ? w tym amunicją typu DM53 i DM63 oraz amunicją klasy ABM. Oprócz tego zostanie wyposażona w napęd elektryczny (oraz ręczny awaryjny) oraz zamek półsamoczynnego działania, otwierany poziomo.
120 mm
6000 mm (całkowita 6903 mm)
nominalna (70 – 300 mm), maksymalna (310 mm)
2600 kg
1710 m/s
WKM kal. 12,7 mm lub zasilany taśmowo granatnik automatyczny GA-40
UKM 2000C
Armata ma posiadać prędkość wylotową na poziomie 1710 m/s (pociski APFSDST) oraz szacowaną grubość przbicia pancerza RHA na poziomie 630 do 660 mm przy wykorzystaniu amunicji typu DM53. Sterowanie działem będzie możliwe dzięki systemowi kierowania ogniem z pulpitu działonowego lub dowódcy czołgu. Zastosowanie takiej konfiguracji ma pozwolić na możliwość wymiany lufy armaty bez demontażu wieży w warunkach polowych. PT-16 zostanie wyposażony w taśmowy automat ładowania z zamykanym oknem dosyłania amunicji (mogący pomieścić 22 sztuki) umiejscowiony w tylnej części wieży.
Oprócz głównego działa kalibru 120 mm, uzbrojenie przeciwlotnicze czołgu PT-16 stanowić będzie zasilany elektrycznie ZSMU A4 (Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia) umiejscowiony nad modułem magazynująco-zasilającym, wyposażony w wielokalibrowy karabin maszynowy kalibru 12,7 mm lub zasilany taśmowo granatnik automatyczny GA-40 – sterowany z pulpitu dowódcy lub działonowego. Trzeci typ uzbrojenia to sprzężony z armatą karabin UKM-2000C umiejscowiony z prawej strony.
Nowa wieża PT-16 to konstrukcja spawana, składająca się z przedziału uzbrojenia, oddzielonego grodzią od przedziału załogowego oraz umieszczonego z tyłu modułu magazynująco-zasilającego z automatem ładowania (oddzielonego od przedziału uzbrojenia). Dla zwiększenia osłonności balistycznego planuje się zastosowanie wielowarstwowego kompozytowego opancerzenia wraz z modułowym opancerzeniem reaktywnym. Takie ułożenie pancerza ma pozwolić na zatrzymanie pocisków kinetycznych na poziomie 700 mm RHA. Elementem zwiększenia osłonności balistycznej jest więc dodanie modułów wielowarstwowego pancerza kompozytowego ? takie rozwiązanie zostanie wykorzystane także w przypadku samego podwozia.
Zobacz także: