Projekt supersonicznego samolotu transportowego QueSST. / fot. NASA/Lockheed Martin.

QueSST: Milowy krok NASA w budowie supersonicznego samolotu transportowego

W dniu 26 czerwca br. amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) ogłosiła osiągniecie milowego kroku w zakresie budowy supersonicznego samolotu transportowego QueSST, dzięki któremu w przyszłości możliwości podróży, także pasażerskich, z ogromną prędkością, będą na wyciągnięcie ręki.

W poniedziałek, 26 czerwca br. amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (National Aeronautics and Space Administration; NASA) ogłosiła osiągniecie milowego kroku w zakresie budowy supersonicznego samolotu transportowego QueSST (Quiet Supersonic Transport), dzięki któremu w przyszłości możliwości podróży, także pasażerskich, z ogromną prędkością będą na wyciągnięcie ręki.

QueSST to początkowy etap fazy projektowania eksperymentalnego samolotu NASA (X-plane) o nazwie LBFD (Low Boom Flight Demonstration). Poinformowano, że eksperci oraz inżynierowie NASA oraz koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin zakończyli w piątek, 23 czerwca br., wstępny przegląd projektu (preliminary design review; PDR), konkludując, że QueSST spełni podstawowy wymóg LBFD X-plane, czyli lotu z prędkością supersoniczną (ponaddźwiękową) ze znaczącą redukcją gromu dźwiękowego (soft ?thump?), który był dotąd głównym mankamentem i hamulcem rozwojowym w przypadku cywilnych samolotów tej klasy. Dzięki tej charakterystyce, LBFD X-plane wykona próbne loty nad terenami zamieszkałymi, w celu zebrania danych telemetrycznych, niezbędnych dla regulacji prawnych, zezwalających na regularne rejsy ponaddźwiękowe nad terytorium USA i innych państw.

Współpraca przy projekcie QueSST agencji NASA i głównego wykonawcy, czyli Lockheed Martin, rozpoczęła się w lutym 2016 roku. Przez ostatnie miesiące model samolotu w skali zakończył wstępne testy bryły w tunelu aerodynamicznym o wymiarach 2,45 x 1,83 metra (8 x 6 stóp) w jednym z trzech ośrodków Centrum Badawczym imienia Johna H. Glenna w Cleveland (w stanie Ohio).

David Richwine, menedżer ds. wstępnych prac projektowych w Commercial Supersonic Technology Project pod egidą NASA, powiedział:

Zarządzanie takim projektem polega na przejściu z jednego etapu w drugi. Nasze silne partnerstwo z koncernem Lockheed Martin pomogło nam dotrzeć do tego punktu. Jesteśmy teraz o jeden krok bliżej do budowy prawdziwego samolotu eksperymentalnego.

Po pomyślnym zakończeniu fazy PDR, zespół projektowy NASA może jeszcze w tym roku rozpocząć proces pozyskiwania propozycji i zlecenia umowy na początku przyszłego roku na budowę załogowego samolotu eksperymentalnego. Kontrakt na budowę LBFD X-plane będzie całkowicie otwarty, dopuszczając konkurencję, a wstępne informacje na temat projektu QueSST zostaną udostępniane wykwalifikowanym oferentom. Testy w locie LBFD X-plane mogą rozpocząć się już w 2021 roku. W ciągu najbliższych kilku miesięcy NASA będzie współpracować z koncernem Lockheed w sprawie sfinalizowania wstępnego projektu QueSST. Obejmuje to statyczny test wydajności konstrukcji na w locie oraz testy w tunelu aerodynamicznym niskich prędkości w Centrum Badawczym Langley w Hampton (w stanie Wirginia).

WIDEO:

Nie tylko NASA pracuje nad cywilnym samolotem ponaddźwiękowym, na wiele lat po zakończeniu w 2003 roku ery brytyjsko-francuskiego Aérospatiale/BAC Concorde. W 2016 roku amerykańska spółka Boom Technologies Inc. ogłosiła plany budowy samolotu pasażerskiego o pojemności do 40 osób i zdolnego do lotu z prędkością 2,2 Ma na pułapie 18.300 metrów. Przy projekcie zostali zaangażowani inżynierowie, którzy wcześniej pracowali dla firm i koncernów Boeing Company, Eclipse, Gulfstream, Pratt & Whitney oraz Skunk Works. Oblot prototypu został zapowiedziany na koniec 2017 roku.

Źródło:

nasa.gov: NASA Completes Milestone Toward Quieter Supersonic X-Plane

Czytaj także:

Stratolaunch: Roll-out największego samolotu na świecie [FOTO+WIDEO]

Boeing i agencja DARPA zbudują samolot kosmiczny dla Pentagonu [WIDEO]

MiG-29UB na krawędzi kosmosu [WIDEO 360°]

Nowy transporter dla chińskich rakiet nośnych

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.