Jak poinformowała agencja prasowa TASS, w dniu 5 grudnia br. prototyp myśliwca 5. generacji Su-57 wzbił się w powietrze po raz pierwszy z nowym silnikiem turbowentylatorowym Fazy II (izdielije 30), który będzie docelową jednostką napędową seryjnych samolotów.
Ramienskoje, obwód moskiewski, Rosja. / Wikimedia Commons.
Źródła w rosyjskim Ministerstwie Przemysłu i Handlu poinformowały agencję prasową TASS, że we wtorek, 5 grudnia br. prototyp nr 2 (T-50-2) myśliwca 5. generacji Su-57 wzbił się w powietrze po raz pierwszy z nowym silnikiem turbowentylatorowym Fazy II (izdielije 30), który będzie docelową jednostką napędową seryjnych samolotów:
Najnowszy rosyjski myśliwiec 5. generacji, T-50, wykonał pierwszy lot z silnikiem Fazy II w dniu 5 grudnia 2017 roku w Instytucie Lotów Doświadczalnych im. M. M. Gromowa. Lot odbył się w normalnym trybie, zgodnie z przydziałem lotów. ? poinformowało źródło w ministerstwie.
Za sterami maszyny podczas siedemnastominutowego lotu, wykonanego z lotniska Ramienskoje (obwód moskiewski) siedział doświadczony pilot-oblatywacz Siergiej Bogdan, główny pilot w Kompanii Suchoj. Komentując przebieg lotu, szef resortu, Denis Manturow, powiedział, że udany test nowego silnika zapewni dodatkowy impuls do programu myśliwców piątej generacji:
Dowodzi to dużego potencjału rosyjskiego przemysłu lotniczego, zdolnego do projektowania inteligentnych i zaawansowanych systemów ? systemów aerodynamicznych, innowacyjnych komponentów cyfrowych czy najnowszych silników. ? dodał minister przemysłu i handlu.
Oblatany w dniu 29 stycznia 2010 roku prototyp T-50-1, który powstał w ramach programu PAK FA (ros. Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi; pol. Perspektywiczny Kompleks Lotniczy Lotnictwa Frontowego), jak i kolejne osiem egzemplarzy, dotąd były w wyposażone w starsze silniki turbowentylatorowe Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117) o ciągu 84,6 kN (134,6 kN z dopalaniem) każdy.
W dniu 10 marca ub. r. Jewgienij Marczukow, główny projektant w zakładach NPO Saturn, powiedział agencji TASS, że oblot myśliwca 5. generacji z nowymi jednostkami napędowymi nastąpi pod koniec 2017 roku (czytaj więcej: Nowe silniki dla T-50 PAK FA). Prezentacja gotowego silnika nastąpiła w dniu 20 października br., podczas wizyty mera Moskwy, Siergieja Sobianina, w zakładach NPO Saturn w Rybińsku, w obwodzie jarosławskim.
Według dostępnych informacji, silniki Fazy II, w porównaniu z AŁ-41F1, są o 30% lżejsze, o 15-20% wydajniejsze, oszczędniejsze jeśli chodzi o zużycie paliwa oraz mają charakteryzować się zmniejszoną liczbą części ruchomych, co finalnie ma przełożyć się na zredukowanie kosztów eksploatacyjnych o 30%. Jeśli chodzi o ciąg, wynosi on 108 kN (178 kN z dopalaniem) na każdy silnik. Ponadto, zastosowano w nich technologię wektorowanego ciągu (Thrust Vectoring Control; TVC), zaawansowane materiały, zoptymalizowany ślad termalny w podczerwieni (infrared; IR) oraz w pełni cyfrowy, elektroniczny system sterowania (Fully Authority Digital Engine Control; FADEC). Zgodnie z rosyjskimi zapowiedziami, myśliwce Su-57 zostaną wyposażone w nowe silniki w 2020 roku.
Z kolei według informacji wiceministra obrony Rosji, Jurija Borysowa z lutego br., na wyposażenie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) w latach 2018-2025 trafi na początek 12 maszyn, zamiast planowanych wcześniej 52. Ostateczna ich liczba zostanie ustalona po zakończeniu testów państwowych (czytaj więcej: Rosja: Dwanaście myśliwców T-50 PAK FA po 2018 roku dla WKS).
WIDEO:
Źródło:
tass.com: Russia’s Su-57 fifth-generation fighter makes first flight with new engine
Czytaj także:
Indie: Siły Powietrzne chcą zakończenia współpracy z Rosją nad myśliwcem 5. generacji
Indie: Ostatnia prosta na drodze do budowy myśliwca 5. generacji
Media: PAK FA otrzymał oficjalne oznaczenie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR
Testy działka automatycznego dla T-50 PAK FA [WIDEO]
PAK FA gotowy do seryjnej produkcji?
PAK FA ustanowił rekord prędkości wznoszenia?
Systemy podtrzymywania życia dla PAK FA gotowe
Finalna faza testów PAK FA rozpoczęta
Kolejne prototypy T-50 PAK FA