Mi-38-1. / Źródło: russianhelicopters.aero

Rosjanie rozpoczęli montaż wojskowych śmigłowców Mi-38T

Holding Wiertoliety Rossii poinformował, że w Kazańskiej Fabryce Śmigłowców rozpoczął się montaż pierwszego z dwóch zamówionych przez Ministerstwo Obrony Rosji egzemplarzy nowego śmigłowca wielozadaniowego Mi-38T w wariancie wojskowym.

W środę, 23 sierpnia br. holding Wiertoliety Rossii (część państwowej Korporacji Rostechnołogie) poinformował, że w Kazańskiej Fabryce Śmigłowców rozpoczął się montaż pierwszego z dwóch zamówionych przez Ministerstwo Obrony Rosji egzemplarzy nowego śmigłowca wielozadaniowego Mi-38T, w ramach realizacji zobowiązań wynikających z umowy zawartej w lipcu br.

Zgodnie z kontraktem, Wiertoliety Rossii ma dostarczyć obie maszyny odbiorcy do końca 2019 roku. Mi-38T to wojskowy wariant Mi-38, przeznaczonego na rynek cywilny, głównie w przemyśle wydobywczym. Wersja dla odbiorców rosyjskich będzie wyposażona w rodzime silniki Klimow TW7-117W, natomiast eksportowa w Pratt & Whitney Canada PW127/TS.

Prototypy Mi-38T przejdą testy państwowe certyfikujące je do lotów spełniających wymagania sił zbrojnych. Po ich pomyślnym zakończeniu, przewiduje się kolejne kontrakty i dostawy dla Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) FR w ramach programu przewidzianego na lata 2018-2025.

Andriej Bogiński, dyrektor generalny Wiertoliety Rossii, powiedział:

Rozpoczęcie produkcji Mi-38T dla rosyjskiego Ministerstwa Obrony jest znaczącym krokiem dla Kazańskiej Fabryki Śmigłowców oraz całego holdingu. Udało się nam wyprodukować najnowszą maszynę, która jest wyjątkowa w historii rosyjskiego przemysłu śmigłowcowcego. Spodziewamy się, że na Mi-38 będzie zapotrzebowanie w Rosji i za granicą, ponieważ użytkownicy często napotykają sytuacje wymagające dużego udźwigu i mocy zespołu napędowego śmigłowca.

Według producenta, Mi-38 to jedne z najbardziej zautomatyzowanych cywilnych śmigłowców na świecie: posiadają cyfrowy system nawigacji, który wraz z innymi elementami awioniki pozwala na wykonywanie lotu na autopilocie po wyznaczonej wcześniej trasie, włącznie ze startem, lądowaniem, pozostawaniem w zawisie i stabilizacją lotu we wszystkich konfiguracjach. Śmigłowiec może transportować pasażerów oraz ładunki, być wykorzystywany w operacjach typu SAR (Search and Rescue) oraz służyć jako latający szpital. Pierwsze dostawy na rynek cywilny rozpoczęły się w 2016 roku.

Wariant wojskowy różni się od podstawowego, certyfikowanego w grudniu 2015 roku, wieloma parametrami oraz wyposażeniem, takim jak agregaty czy komponenty, wyprodukowanym wyłącznie w Rosji. Ponadto planowane jest zainstalowanie systemu paliwowego z ochroną przeciwwybuchową, jak również dodatkowych zbiorników na paliwa w celu zwiększenia zasięgu lotu, specjalnego sprzętu komunikacyjnego i wyposażenia służącego do ratownictwa morskiego. Wersja transportowa Mi-38T umożliwia rozszerzenie jego funkcjonalności i poszerzenie zakresu przewidzianych zadań poprzez stworzenie wyspecjalizowanych wersji, w tym arktycznej.

Mi-38 został zaprojektowany przez Moskiewską Fabrykę Śmigłowców im. Michaiła Mila, aby wypełnić niszę pomiędzy koniem roboczym Mi-8 (w kodzie NATO: Hip) oraz największym śmigłowcem świata, Mi-26T (w kodzie NATO: Halo), ma posiadać lepsze parametry udźwigu towarów i pasażerów oraz działać w każdych warunkach klimatycznych, w tym morskim, tropikalnym i arktycznym.

Śmigłowiec ma 19,7 metra długości, 2,3 metra szerokości oraz 5,13 metra wysokości. Wirnik główny ma średnicę 21,1 metra. Prędkość maksymalna Mi-38 wynosi 285 km/h, a zasięg operacyjny 660 km (przy obciążeniu ładunkiem o masie 3.000 kg) lub 420 km (5.000 kg). Z kolei maksymalny zasięg przy obciążeniu 2.700 kg oraz z dodatkowymi zbiornikami paliwa to 1.200 km, a maksymalne dopuszczalne obciążenie wynosi 6.000 kg w kabinie załadunkowej i 7.000 kg na zewnętrznym haku. Pułap maksymalny to 5.900 metrów (z ładunkiem 3.750 metrów). Maksymalna masa startowa maszyny waha się od 15.600 do 16.200 kg. Kabina załadunkowa śmigłowca ma 7 metrów długości, 2,36 metra szerokości, 1,84 metra wysokości oraz 29,5 metra sześc. objętości. Załogę stanowią trzy osoby, a maksymalna liczba pasażerów to trzydziestu.

Mi-38-1. / Źródło: russianhelicopters.aero

Źródło:

russianhelicopters.aero: Russian Helicopters started production of Mi-38T for the Russian Ministry of Defense

Czytaj także:

Kolejna partia Mi-28NE ?Nocny Łowca? dla Iraku [WIDEO]

Algieria otrzymała pierwsze dwa śmigłowce Mi-28NE

Kolejne śmigłowce szturmowe Mi-28NE dla Algierii

Nowa awionika dla śmigłowców Mi-28NM

Rosyjski eksperymentalny śmigłowiec poleci z prędkością 450 km/h

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.