Fot. Awiakompania Wołga-Dniepr.

Rosyjskie koncepcje następcy samolotu An-124 Rusłan [ZDJĘCIA]

Awiakompania Wołga-Dniepr oraz Centralny Instytut Aerohydrodynamiczny im. Żukowskiego zaprezentowały dwie odmienne koncepcje budowy następcy floty ciężkich samolotów transportowych Antonow An-124 Rusłan.

Pod koniec lipca i na początku sierpnia br. Awiakompania Wołga-Dniepr oraz Centralny Instytut Aerohydrodynamiczny im. Żukowskiego (CAGI) zaprezentowały dwie odmienne koncepcje budowy następcy floty ciężkich samolotów transportowych Antonow An-124 Rusłan (w kodzie NATO: Condor).

Koncepcja nr 1

W dniu 26 lipca br. Awiakompania Wołga-Dniepr, będąca pierwszą prywatną i jednocześnie największą rosyjską towarową linią lotniczą z siedzibą w Uljanowsku, operującą flotą m.in. dwunastu strategicznych transportowców An-124-100 Rusłan, zaprezentowała koncepcję następcy jednego z największych samolotów świata.

Nienazwany następca o futurystycznym wyglądzie, aczkolwiek posiadającym pewne podobieństwa do Rusłana, miałby większą o 35-40% efektywność, zarówno pod względem ładowności i ekonomiczności. Firma twierdzi, że w przyszłości międzynarodowy rynek będzie potrzebował samolotu transportowego o ładowności od 150 do 170 ton i zasięgu do 10.000 km, co pozwoli na wykonywanie komercyjnych lotów non-stop np. przez Ocean Spokojny. Dla porównania, aktualny zasięg lotu komercyjnego dla w pełni obciążonego An-124-100 (z maksymalnym ładunkiem 120 ton) wynosi jedynie 4.500 km.

Obecna flota Wołga-Dniepr, największych seryjnie produkowanych samolotów świata liczy już niemal 40 lat, co oznacza, że będą potrzebować modernizacji aby sprostać nowym wymogom Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization; ICAO) i innym międzynarodowym przepisom, tak więc według analityków firmy, An-124-100 będą całkowicie przestarzałe i niezdolne do wykonywania lotów około roku 2040, zmuszając przewoźnika do zmiany profilu działalności bądź szukania nowego typu samolotu, a z racjonalnych pobudek to drugie jest obecnie priorytetem.

Wiktor Tołmaczew, główny konstruktor Rusłana oraz dyrektor techniczny firmy, powiedział, że następca An-124 powinien być samolotem nowym, rewolucyjnym i lepszym pod każdym względem, dodając, że Wołga-Dniepr potrzebuje od 40 do 100 nowych maszyn. Michaił Smirnych, dyrektor generalny Awiakompanii Wołga-Dniepr powiedział podczas 13. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2017, że rosnące rynki przewozów lotniczych, górnictwa i przemysłu naftowego wskazują, że usługi transportowe towarów ponad gabarytowych i superciężkich, również będą rosnąć. Smirnych dodał, że firma ma podpisane długoterminowe kontrakty z głównymi ?graczami? z branży, takimi jak Boeing, Airbus, Rolls-Royce, Spirit i innymi, a usługi świadczone przez An-124-100 od stycznia do maja br. wzrosły o 23% w porównaniu z analogicznym okresem z 2016 roku. Do końca br. Awiakompania Wołga-Dniepr uruchomi pięć nowych baz operacyjnych dla Rusłanów: w Hanoi (Wietnam), Londynie (Wielka Brytania), Lipsku (Niemcy), Houston (USA) oraz Szardży (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Będą tam przeprowadzane m.in. przeglądy maszyn, by zmniejszyć koszty i poprawić wizerunek firmy.

Jeśli chodzi o następcę An-124, nad wymaganiami technicznymi pracuje obecnie Artiom Arutjunow, doradca dyrektora działu samolotów transportowych Zjednoczonej Korporacji Lotniczej UAC, który sporządził projekty nowego samolotu. Nowa maszyna będzie spełniać wymagania ICAO aż do 2060 roku, posiadać funkcję całkowicie zautomatyzowanego lotu oraz bardziej wydajne jednostki napędowe niż obecnie stosowane w Rusłanach trójwałowe silniki turbowentylatorowe Łotariew/Progress D-18T. Wiktor Tołmaczew powiedział, że D-18T w latach 70. i 80. XX wieku były bardzo nowoczesnymi silnikami, oferującymi ogromny potencjał, ale teraz istnieje potrzeba dorównania oczekiwaniom i standardom na lata 2040-2060. Dodał, że nowa jednostka napędowa musi dorównywać, a najlepiej przewyższać parametry silników napędzających samolot Boeing 747-8 International, czyli General Electric GEnx-2B67. Nowy samolot mógłby wykonywać loty międzykontynentalne aż do lat 70. XXI wieku.

Borys Rybak, szef Infomost Consulting, uważa, że nowy superciężki samolot może powstać tylko w ramach międzynarodowego konsorcjum, chociażby z udziałem Stanów Zjednoczonych, które posiadają kompetencje w projektowaniu zaawansowanych konstrukcji lotniczych w połączeniu z unikalnym doświadczeniem rosyjskiego przewoźnika w zakresie logistyki.

Fot. Awiakompania Wołga-Dniepr.

Fot. Awiakompania Wołga-Dniepr.

Fot. Awiakompania Wołga-Dniepr.

Fot. Awiakompania Wołga-Dniepr.

Koncepcja nr 2

Z kolei w dniu 1 sierpnia br. Centralny Instytut Aerohydrodynamiczny im. Żukowskiego (CAGI), mieszczący się w podmoskiewskiej miejscowości Żukowskij, zaprezentował własną koncepcję następcy An-124. Samolot, który wstępnie otrzymał nazwę ?Słoń?, w przeciwieństwie do propozycji Wołga-Dniepr, zewnętrznie jest bardzo podobny do Rusłana.

Nowy samolot miałby jednak lepsze osiągi od poprzednika, tj. oferowałby przewóz ładunków o standardowej masie 150 ton na odległość 7.000 km, operując z lotnisk o długości pasa startowego 3.000 metrów. Maksymalny udźwig wynosiłby nawet 180 ton, jednak na dystansie tylko 4.250 km. Według Instytutu, ?Słoń? mógłby konkurować nie tylko z An-124-100, ale także z amerykańskim Boeing 747-8 International.

CAGI twierdzi, że główne parametry techniczne oraz masa nowego samolotu zostały już określone, a do rozważań pozostały dwa warianty szerokości pokładu, dla których Instytut przeprowadził już wstępne obliczenia i symulacje startu, lotu z prędkością przelotową oraz charakterystyk lądowania. Nowy samolot musi być również kompatybilny pod kątem ekonomiczności z wersjami cargo obecnie użytkowanych samolotów pasażerskich.

Fot. CAGI.

Źródła:

rusaviainsider.com: INSIGHT: Volga-Dnepr mulling possible Ruslan successor

flightglobal.com: PICTURE: Institute shows off concept for An-124 successor

Czytaj także:

QueSST: Milowy krok NASA w budowie supersonicznego samolotu transportowego

Stratolaunch: Roll-out największego samolotu na świecie [FOTO+WIDEO]

Prezentacja prototypu ukraińsko-saudyjskiego transportowca An-132D [WIDEO]

Pożar silnika An-225 Mrija w Lipsku [WIDEO]

Chińczycy kupili licencję na budowę An-225 Mrija

Ukraińcy modernizują swoją flotę Rusłanów

Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.