Amerykańska firma Stratom, Inc. ufundowana przez emerytowanego oficera USMC, opracowała gąsienicowy dron transportowy o nazwie XR-P z myślą o zmiennowirnikowcach MV-22B Osprey, używanych przez Korpus, aby przyspieszyć operacje załadunku i wyładunku broni i amunicji.
Choć pierwsze informacje o zautomatyzowanej platformie ekspedycyjnej XR-P (eXpeditonary Robotic Platform), opracowanej z myślą amerykańskim Korpusie Piechoty Morskiej (USMC) pojawiły się w dniu 18 września br., to jednak dopiero teraz producent drona, firma Stratom, Inc., ufundowana przez emerytowanego oficera USMC, Marka Gordona, w 2001 roku, ujawniła szczegóły technicznego swojego produktu.
Prace nad bezzałogowym pojazdem gąsienicowym (unmanned ground vehicle; UGV) XR-P trwały około trzech lat, w odpowiedzi na zapytanie dowództwa Korpusu Piechoty Morskiej do małego biznesu na temat propozycji rozwiązań systemów szybkiego załadunku i rozładunku dla zmiennowirnikowców MV-22B Osprey.
Jak ujawnił Mark Gordon, przedstawiciele Korpusu, który oglądali możliwości XR-P, byli zachwyceni jak szybko potrafi on załadować i rozładować statek powietrzny. Zmniejsza to zużycie paliwa przez MV-22B, które wysuniętych bazach operacyjnych (FOB) z włączonymi silnikami czekają na załadunek i rozładunek broni, amunicji czy innych dostaw. Prezentacja odbyła się w sierpniu br. w bazie MCCS Quantico (Wirginia), podczas której XR-P załadował i rozładował 36 pocisków moździerzowych M327 kal. 120 mm. Jak podkreślają przedstawiciele USMC, dron mógłby również pracować z innymi statkami powietrznymi Korpusu, takimi jak ciężkie śmigłowce transportowe CH-53E Super Stallion.
Fot. Stratom, Inc.
Przeprowadzono również demonstrację możliwości drona dla US Army we wrześniu br. na poligonie Camp Grayling Joint Maneuver Training Center w stanie Michigan. Rozwijaniem podobnym zdolności zainteresowane jest armijne Centrum Badawcze Wozów Bojowych TARDEC.
Dron waży 1.107 kg, a jego ładowność to 1.225 kg (istnieje ponadto możliwość holowana ładunku u masie 816 kg). Ma 2,87 metra długości, 1,52 metra szerokości, 0,78 metra wysokości, natomiast prześwit wynosi 18,3 cm. Prędkość maksymalna bez ładunku wynosi 6-8 km/h. Wyposażenie go w gąsienice pozwoliło na lepsze rozłożenie masy, ale także możliwość operowania w trudnych warunkach terenowych. Dron może przewozić dwie palety amunicyjne PA117, dwie standardowe palety drewniane lub jedną pół-paletę 463L.
Fot. Fot. Stratom, Inc.
System sterowania XR-P zawiera wiele trybów pracy, w tym automatyczne operacje, nawigację punktową, omijanie przeszkód terenowych czy możliwość podążania za pojedynczym żołnierzem piechoty morskiej. Jednak jak podkreśla Gordon, najważniejszą funkcją drona jest system autonomicznego załadunku i rozładunku (Autonomous Ground Resupply; AGR), który nigdy do tej pory nie był demonstrowany w wojsku. Firma planuje rozwijać swój projekt, który może być też używany podczas operacji humanitarnych do ewakuacji rannych.
WIDEO:
Źródła:
stratom.com: eXpeditionary Robotic-Platform (XR-P?)
auvsi.org: Stratom XR-P demonstrates autonomous loading, unloading from MV-22
janes.com: Stratom enters UGV market with XR-P
armytimes.com: The Army is developing robot resupply vehicles
marinecorpstimes.com: The Corps?s new ammo-resupply robot will lighten the load for Marines
Czytaj także:
USA: Nomad ? nowy gąsienicowy dron saperski od Remotec Inc.
Rambow ? nowy uzbrojony bezzałogowiec prosto z Izraela
DSEI 2017: Gąsienicowe drony Ironclad od BAE Systems [FOTO]
DSEI 2017: Lockheed Martin UK prezentuje miniaturowego drona Outrider [WIDEO]
US Navy pracuje nad podwodnymi stacjami ładowania dronów [WIDEO]
Zaprezentowano pierwszy zmiennowirnikowiec MV-22B Osprey dla Japonii
Fantom-2 ? ukraiński pojazd bezzałogowy z pociskami rakietowymi [FOTO]
Rheinmetall Defence zaprezentował bezzałogowe pojazdy kołowe
Chiny opracowały bezzałogowe ciężarówki dla wojska