W czasie 2015 Air & Space Conference organizowanej przez Air Force Association, która odbyła się w dniach 14-16 września br. w Waszyngtonie, Lockheed Martin ujawnił szczegóły nowego samolotu rozpoznawczego TR-X.
Oznaczony wcześniej jako UQ-2 lub RQ-X i ujawniony wstępnie przez Skunk Works (dział Lockheed Martin od zaawansowanych programów rozwojowych ? przyp. red.), w dniu 19 sierpnia br. z okazji 60. rocznicy programu U-2 Dragon Lady (czytaj więcej: Powstanie następca legendarnego U-2?) samolot, ma być wykonany w technologii obniżonej wykrywalności (stealth). Maszyna ma być także nieco większa od obecnie użytkowanych, lecz napędzana tymi samymi silnikami General Electric F118-GE-101 o ciągu 84,5 kN lub też F414 (używanych w F/A-18 Hornet i F/A-18E/F Super Hornet ? przyp. red.).
Długotrwałość lotu U-2, ograniczona wytrzymałością pilota, wynosi ok. 14 godzin, a z kolei bezzałogowy RQ-4 Global Hawk może latać nawet ponad 30 godzin. TR-X ma być następcą obu maszyn w wariancie załogowych i bezzałogowym, dlatego musi być zdolny przebywać w powietrzu ok. 20-22 godzin. Według konstruktorów ze Skunk Works, pułap praktyczny lotu TR-X ma być podobny, jak w wypadku U-2, czyli 20-21 km, ale wymagania USAF mogą być większe, na poziomie nawet 25-27 km.
Samoloty U-2 mają zostać wycofane ze służby w USAF w 2019 roku, dlatego prace nad jego następcą wyraźnie nabierają rozpędu. Ocenia się, że dowództwo Sił Powietrznych ogłosi wymagania na nową maszynę zwiadu dalekiego zasięgu/platformę wysokościową (high altitude, long endurance; HALE) za co najmniej 18 miesięcy.
Lockheed U-2 Dragon Lady / Wikimedia Commons.