Varta-2 4x4. Źródło: YouTube.

Trwają testy ukraińskiego transportera opancerzonego Varta-2 4×4 [WIDEO]

Gwardia Narodowa Ukrainy rozpoczęła testy nowego transportera opancerzonego piechoty o nazwie Varta-2 4×4. Pierwszy egzemplarz został dostarczony dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pod koniec 2015 roku w celu przeprowadzenia testów.

Gwardia Narodowa Ukrainy (??????????? ??????? ???????) testuje nowy transporter opancerzony o nazwie Varta-2 4×4. Pierwszy egzemplarz został dostarczony do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pod koniec 2015 roku w celu przeprowadzenia testów. Po zakończeniu testów próbnych i uzyskaniu opinii ekspertów Ukraińska Gwardia Narodowa może zdecydować o zakupie tych maszyn. Pierwsze zamówienie obejmowałoby 10 pojazdów Varta-2 i byłoby wstępem do drugiego znacznie większego opiewającego na 60 pojazdów.

Transporter opancerzony Varta-2 wyposażono potężny silnik o mocy 270 KM. Nie wyklucza się, że w przyszłości pojazdy te zostaną wyposażone w nowoczesne silniki Cummins. Pojazd na drodze może rozwinąć prędkość maksymalną 120 km/h, a jego zasięg maksymalny to 800 km.

Obszerne wnętrze pojazdu jest w stanie pomieścić do 10 żołnierzy. Wewnątrz zamontowane zostały fotele przeciwwybuchowe, które stanowią istotny element ochrony przed skutkami wybuchu improwizowanych ładunków wybuchowych. Źródło: ArmyRecognition.

Obszerne wnętrze pojazdu jest w stanie pomieścić do 10 żołnierzy.  Źródło: ArmyRecognition.

Varta-2 posiada podwozie w kształcie litery V oraz ciężkie opancerzenie zapewniające zwiększony poziom ochrony przed działaniem IED (improwizowany ładunek wybuchowy, ang. Improvised Explosive Device). Transporter jest odporny na wybuchy ładunków wybuchowych równoważnych 6 kg trotylu (TNT).

W przypadku uszkodzenia, wymianie podlegać będzie tylko dolna część pojazdu, a nie cały przedział dla załogi. Pancerz kadłuba zapewnia ochronę balistyczną przed ostrzałem bronią kalibru 7,62 mm. Varta-2 to standardowy kołowy transporter opancerzony z silnikiem z przodu, kabiną załogi w środku i przedziałem dla desantu z tyłu. Pojazd posiada dwoje drzwi z każdej strony kadłuba i jedne pojedyncze wspomagane pneumatycznie wykonane ze stali pancernej drzwi z tyłu. Po każdej ze stron kadłuba znajdują się trzy kuloodporne szyby i otwory strzeleckie.

Na przedzie pojazdu zamontowano wyciągarkę o wytrzymałości do 10 ton. Varta-2 wyposażono także w system centralnego pompowania opon (aby zapobiec przebiciu opon podczas prowadzenia operacji bojowych) i umożliwia kierowcy pojazdu dostosowywanie ciśnienia w oponach podczas jazdy w celu dopasowywania się do warunków terenowych.

Widok na przedział kierowcy. Źródło: lastnews.com.ua.

Widok na przedział kierowcy. Źródło: lastnews.com.ua.

Obszerne wnętrze pojazdu jest w stanie pomieścić do 10 żołnierzy. Wewnątrz zamontowane zostały fotele przeciwwybuchowe, które stanowią istotny element ochrony przed skutkami wybuchu improwizowanych ładunków wybuchowych.

Na dachu pojazdu można zamontować uzbrojenie o maksymalnej wadze 500 kg. Dzięki tej funkcji Varta-2 może zostać wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia od lekkiego do ciężkiego karabinu maszynowego kal. 14,5 mm. Istnieje możliwość zamontowania na dachu pojazdu wieżyczki znanej z transporterów opancerzonych BTR-70/80. Taka wieżyczka uzbrojona w wielkokalibrowy karabin maszynowy (KPV) kal. 14,7 mm i koncentryczny karabin maszynowy (PKVT) kal. 7,62 mm – takie rozwiązanie znacznie zwiększyłoby możliwość prowadzenia ostrzału i siłę ognia pojazdu.

Czytaj także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.