W dniu 28 czerwca br. Senat USA przedstawił szczegóły planu budżetu obronnego na rok fiskalny 2018, który miałby być większy niż ten, proponowany przez Izbę Reprezentantów i Biały Dom.
W środę, 28 czerwca br. Komisja Sił Zbrojnych Senatu Stanów Zjednoczonych przedstawiła szczegóły planu budżetu obronnego na rok fiskalny 2018, który miałby być większy niż ten, proponowany przez Izbę Reprezentantów i Biały Dom. To kolejny etap debaty finansowej planistów budżetowych organów ustawodawczych USA.
Komisja wezwała rząd do zwiększenia wydatków bazowych, przy jednoczesnym zredukowaniu liczebności personelu Sił Zbrojnych i zwiększeniu ich wynagrodzenia, a także zwiększeniu zakupu o 54 egzemplarze samolotów wojskowych i o 5 okrętów wojennych więcej, niż proponowała administracja prezydenta Donalda Trumpa.
W oświadczeniu, senatorzy stwierdzili, że posunięcia te są konieczne, aby wspomóc wojsko w przywróceniu gotowości bojowej, odbudowaniu zdolności i zmodernizowaniu ich sił wobec przyszłych wyzwań. Republikański Przewodniczący Komisji Sił Zbrojnych, John McCain powiedział, że plan rozpocznie proces odbudowy naszej siły wojskowej po sześciu latach niszczących cięć do naszego budżetu obronnego.
Podobnie jak inne propozycje dotyczące wydatków zbrojeniowych, plan Senatu opiera się na znalezieniu kompromisowej poprawki w odniesieniu do propozycji Izby Reprezentantów do budżetu na 2018 rok, co w ostatnich latach było nieosiągalne dla prawodawców.
Minimalny poziom wydatkowania na 2018 rok wynosi 549 mld USD. Propozycja Senatu to 640 mld USD, wobec 621 mld USD opiniowanych przez Izbę Reprezentantów oraz 603 mld USD przedstawionych przez urzędników Białego Domu.
Republikańscy ustawodawcy z Komisji Sił Zbrojnych obu izb parlamentu wraz z urzędnikami Pentagonu, stwierdzili, że w przyszłych planach budżetowych potrzebny jest znaczny wzrost wydatków wojskowych, które pomogą odbudować zdolności po ponad dekadzie od wzrostu związanego z prowadzeniem konfliktów zbrojnych. Z kolei Demokraci w obydwu izbach naciskają na wzrost wydatków niezwiązanych z obronnością, aby akompaniować wszelkim zbrojeniom, wywołując przez to impas.
Plan Senatu, który w przyszłym miesiącu mógłby zostać rozpatrzony podczas posiedzenia w pełnym składzie Kongresu, domagał się w styczniu br. 2,1-procentowego wzrostu wynagrodzeń dla żołnierzy, na tym samym poziomie wobec propozycji Białego Domu, ale poniżej oczekiwanego wzrostu płac wojskowych. Z kolei prawodawcy Izby Reprezentantów naciskają na wzrost płac o 2,4%, co odpowiada przewidywanemu wzrostowi płac w sektorze prywatnym, ale różnica w propozycjach pozwalałaby zaoszczędzić około 200 milionów USD, co planiści Pentagonu chcieliby przeznaczyć na szkolenia i plan modernizacji. Senatorowie poszukują też możliwości zastosowania mniejszych nakładów do wygenerowania docelowych zdolności, niż ich odpowiednicy z izby niższej.
Plan Senatu zwiększyłby liczebność Sił Zbrojnych o 5.000 dodatkowych żołnierzy służby czynnej (w porównaniu z propozycją Białego Domu wynoszącą 10.000), o 1.000 więcej członków Gwardii Narodowej i rezerwistów (Biały Dom ? 7.000), o 1.000 więcej Marines (zamiast zwiększeniu liczebności personelu lotniczego Gwardii Narodowej i rezerwistów US Navy o 2.700). Dzięki oszczędnościom wzrosłoby finansowanie zakupów nowego sprzętu wojskowego i oznaczałoby o 3,1 mld USD więcej dla USAF, niż proponuje Biały Dom, na 24 dodatkowe myśliwce 5. generacji F-35 Lightning II, 400 mln USD na dwa dodatkowe samoloty-cysterny KC-46 Pegasus oraz 1,2 mld USD na 12 dodatkowych samolotów transportowych specjalnego przeznaczenia MC-130J Commando II.
US Navy otrzymałaby dodatkowe 739 mln USD na zakup kolejnych 10 myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet i 1 mld USD więcej za 6 dodatkowych morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon. Podobnie jak Izba Reprezentantów, Senat wzywa Biały Dom do zakupu pięciu dodatkowych okrętów wojennych za 5 mld USD, w tym przeznaczeniu 1,9 mld USD na nowy niszczyciel rakietowy typu Arleigh Burke Flight III.
Jeśli chodzi o zakupy dla US Army, izba wyższa chce przeznaczenia 3 mld USD na wiropłaty, w tym 1,4 mld na 74 śmigłowce szturmowe AH-64E Guardian (Apache Block III), 1,1 mld USD za 84 średnie śmigłowce wielozadaniowe z rodziny UH-60 Black Hawk, 203 mln USD na 6 ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook, 247 mln USD na 4 ciężkie śmigłowce do operacji specjalnych MH-47G Chinook oraz 108 mln USD na 13 lekkich śmigłowców wielozadaniowych UH-72 Lakota. Armia miałaby również otrzymać 2,2 mld USD na pojazdy bojowe, w tym 1,3 mld USD na czołgi podstawowe M1A2 Abrams, 793 mln USD na kołowe transportery opancerzone Stryker, 111 mln USD na bojowe wozy piechoty M2 Bradley oraz 41 mln USD na wozy Ground Mobility Vehicle (wariant HMMWV do operacji specjalnych).
Propozycje senatorów zawierają również ruchy, które mają zredukować biurokrację w Pentagonie, w tym zmniejszenia liczby zastępców sekretarza obrony o 20%, pracowników szczebla kierowniczego o 10%, a także usunięcia co najmniej jednego zastępcy sekretarza z Departamentu Armii, Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych oraz Korpusu Piechoty Morskiej.
Przewodniczący Komisji ds. Sił Zbrojnych obu izb oczekują, że pod koniec lipca br. ich propozycje budżetowe zostaną przekazane do dalszych prac, tak aby negocjatorzy kongresowi mogli rozpocząć godzenie poprawek po wydłużonej sierpniowej przerwie w obradach.
Przypomnijmy, że budżet obronny na rok fiskalny 2017 wynosi 582,7 mld USD (czytaj więcej: Oficjalnie: Przedstawiono budżet obronny USA na 2017 rok).
Źródło:
militarytimes.com: Senate unveils $700B defense authorization plan
Czytaj także:
Generał ?H. R.? McMaster nowym doradcą ds. bezpieczeństwa narodowego Donalda Trumpa
Dwóch emerytowanych generałów oficjalnie w rządzie Donalda Trumpa
US Navy: Dwie trzecie floty myśliwców F/A-18 uziemiona
USA zwiększą budżet swoich sił w Europie czterokrotnie