Fot. Royal Navy.

Wodowanie drugiego lotniskowca nowej generacji dla Royal Navy [FOTO+WIDEO]

W dniu 21 grudnia br. w stoczni wojennej Rosyth w Szkocji miało miejsce wodowanie techniczne drugiego lotniskowca nowej generacji, przeznaczonego dla brytyjskiej Royal Navy, czyli HMS Prince of Wales (R09), typu Queen Elizabeth.

Rosyth, Szkocja, Wielka Brytania. / Wikimedia Commons.

W czwartek, 21 grudnia br. w stoczni wojennej Rosyth w Szkocji miało miejsce wodowanie techniczne drugiego lotniskowca nowej generacji, przeznaczonego dla brytyjskiej Royal Navy, czyli HMS Prince of Wales (R09), typu Queen Elizabeth. Suchy dok, specjalnie rozbudowany dla nowych lotniskowców, gdzie ptrzez ostatnie trzy lata trwała jej budowa, został zalany i okręt został odholowany w miejsce cumowania do sąsiedniego basenu portowego obok przystani J i K w Rosyth. Delikatna operacja, podczas której otwarto śluzy doku, rozpoczęła się w nocy.

Załoga okrętu i inżynierowie z konsorcjum Aircraft Carrier Alliance, w skład którego wchodzą przedsiębiorstwa BAE Systems, Babcock i Thales UK oraz Ministerstwo Obrony i które zajmuje się budową nowych lotniskowców, monitorowali cały proces wodowania technicznego, podczas gdy flotylla holowników przesunęła prawie 300-metrowy okręt na niewielką odległość do jej nowego miejsca postoju. Okręt został jednak sprawniej odholowany, niż było to w przypadku pierwszej jednostki, z racji nabytego wówczas doświadczenia.

Pierwotnie planowano wodowanie na 2018 rok, w zaledwie trzy miesiące po tym, jak lotniskowiec został oficjalnie ochrzczony przez Kamilę, księżną Kornwalii i Rothesay. Kolejnym ważnym etapem dokończenia budowy będzie pierwsze uruchomienie generatorów i turbin gazowych, co zaplanowano na połowę 2018 roku, a następnie testy morskie w 2019 roku.

Fot. Royal Navy.

Fot. Royal Navy.

Fot. Royal Navy.

Fot. Royal Navy.

Podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności z brytyjskiego MON, Harriett Baldwin, powiedziała:

To ważny dzień w monumentalnym programie budowy tych dwóch wspaniałych okrętów wojennych. Chciałbym podziękować dziesięciu tysięcy osobom z całej Wielkiej Brytanii, którzy pomogli nam osiągnąć taki postęp w 2017 roku dla obu siostrzanych jednostek, HMS ?Queen Elizabeth?* i HMS ?Prince of Wales?.

*Przypomnijmy, że w dniu 7 grudnia br. w bazie morskiej HMNB Portsmouth odbyła się uroczystość przyjęcia do służby HMS Queen Elizabeth (R08), który stanie się jednocześnie nowym okrętem flagowym Royal Navy (czytaj więcej: Wielka Brytania: Najnowszy lotniskowiec wszedł do służby w Royal Navy).

Podporucznik Freddie Spreckley, który właśnie dołączył do załogi okrętu jako mechanik wachtowy po ukończeniu szkolenia zawodowego w bazie HMS Sultan w Gosport, powiedział:

Dla mnie patrzenie na wodę otaczającą okręt naprawdę przekształciło ją z bycia jednostki w budowie w przygotowującą się do wyjścia na morze. Miałem zaszczyt być jedną z nielicznych osób, które mogły przebywać pod kadłubem okrętu, zanim śluzy otworzyły się i zalały dok. To było bardzo ekscytujące – jedyna w życiu okazja – być zaangażowanym w ten przełomowy proces inżynieryjny w budowie okrętu i historyczny moment dla Royal Navy.

Z kolei kpt. Ian Groom, starszy oficer pokładowy powiedział, że wysiłki podejmowane przez zespoły przemysłu stoczniowego, Ministerstwa Obrony i producenta okrętu, aby osiągnąć ten kamień milowy, były ogromne:

To był ogromny wysiłek zespołowy i jestem dumny z każdego indywidualnego wkładu. To jest dobry koniec roku dla Marynarki Wojennej, podczas którego HMS ?Queen Elizabeth? weszła do służby, a HMS ?Prince of Wales? po raz pierwszy uniósł się na wodzie. Jako drugi w swojej klasie, HMS ?Prince of Wales? ma strategiczne znaczenie, zapewniając ciągłą zdolność do przeprowadzania operacji morskich przez lotniskowce, pracując jako jeden zespół i dając niewątpliwy symbol zaangażowania w obronę naszego wspaniałego narodu i naszych sojuszników.

Fot. Royal Navy.

Fot. Royal Navy.

HMS Prince of Wales (R09)

Okręt ma 280 metrów długości, 39 metrów szerokości na linii wody i 73 metry w najszerszym miejscu pokładu lotniczego, 11 metrów zanurzenia oraz 73.600 ton pełnej wyporności (3.000 ton więcej niż HMS Queen Elizabeth gdy znajdowała się w tym samym etapie budowy ? przyp. red.). Dwie turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Trent MT30 o mocy 36 MW (48.000 KM) każda, wraz z czterema morskimi silnikami diesla Wärtsilä 38, w tym dwa 12V38 o mocy 8,7 MW (11.700 KM) i dwa 16V38 o mocy 11,6 MW (15.600 KM) oraz cztery silniki elektryczne GE Power Conversion Induction Motors (20 MW każdy) zapewniają prędkość maksymalną do 25 węzłów (46 km/h) oraz zasięg do 10.000 mil morskich (19.000 km). Załogę stanowi 1.600 oficerów i marynarzy, w tym 679 osób personelu okrętowego. Ponadto, istnieje możliwość zaokrętowania od 250 do 900 żołnierzy piechoty morskiej.

Skrzydło lotnicze może stanowić maksymalnie ponad 70 statków powietrznych, lecz Royal Navy przewiduje przenoszenie 40-50 maszyn typu myśliwców 5. generacji pionowego startu i krótkiego lądowania F-35B Lightning II oraz śmigłowców: Boeing Chinook, AgustaWestland Apache, AgustaWestland AW101 (warianty Merlin HM2 oraz HC4), AgustaWestland AW159 Wildcat (warianty Wildcat AH1 oraz HMA2) oraz Merlin Crowsnest AEW (czytaj więcej: Kontrakt na system Crowsnest ? ?uszy i oczy? brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth). Lotniskowiec nie posiada katapult, tak jak amerykańskie czy francuski odpowiednik, ale jest wyposażony w skocznię typu ski-jump, tak jak okręty rosyjskie, chińskie czy indyjskie.

WIDEO:

Źródło:

royalnavy.mod.uk: Britain’s second aircraft carrier HMS Prince of Wales afloat for the first time

Czytaj także:

Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]

Próby najnowszego brytyjskiego lotniskowca z problemami

Komercyjny dron bez przeszkód wylądował na najnowszym lotniskowcu

Jedenasty superlotniskowiec US Navy w służbie

Chiny zwodowały drugi lotniskowiec [WIDEO]

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS ?Queen Elizabeth?

Media: Francja zaoferowała Wielkiej Brytanii wspólne użytkowanie okrętów desantowych-doków

Royal Navy: Pierwsze strzelania rakiet MBDA Sea Ceptor [WIDEO]

Nautilus 100: Royal Navy zaprezentowała radykalne projekty okrętów podwodnych przyszłości [FOTO]

Wielomiliardowy kontrakt na fregaty nowej generacji dla Royal Navy

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.