W dniu 19 grudnia br. amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż procedurą FMS pakietu wsparcia logistycznego floty polskich myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 52+.
We wtorek, 29 grudnia br. amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency; DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż procedurą FMS (Foreign Military Sales) pakietu wsparcia logistycznego floty polskich myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ o maksymalnej wartości 200 mln USD. Agencja DSCA wydała tego samego dnia wymaganą certyfikację, informującą Kongres o ewentualnym kontrakcie międzyrządowym.
Jak informuje komunikat prasowy, polski rząd złożył ewentualne zamówienie na kolejne usługi wsparcia i utrzymania floty myśliwców F-16, które obejmują:
Potencjalnymi, głównymi wykonawcami wyżej wymienionych usług będą: Harris Corporation (zakłady w Melbourne, w stanie Floryda), Boeing Company (Arlington, Wirginia), UTC Aerospace Systems, ISR Systems (Charlotte, Karolina Północna), Lockheed Martin Missile and Fire Control (Orlando, Floryda), Cubic Defense Applications (San Diego, Kalifornia), L-3 Communications (Nowy Jork, Nowy Jork), Lockheed Martin Aero (Fort Worth, Teksas); Exelis Electronic (Clifton, New Jersey), Northrop Grumman Corporation (Falls Church, Wirginia), Raytheon (Waltham, Massachusetts), Honeywell (Morris Plains, New Jersey), Booz Allen Hamilton (McLean, Wirginia) oraz BAE Systems (Arlington, Wirginia). Nie są znane żadne umowy offsetowe w związku z tą potencjalną sprzedażą.
Warto przypomnieć, że w dniu 28 listopada br. agencja DSCA informowała o zgodzie podobną procedurą m.in. kierowanych pocisków rakietowych średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120C-7 AMRAAM, które będą przeznaczone na uzbrojenie polskich F-16 ?Jastrząb? (czytaj więcej: Zgoda USA na sprzedaż Polsce artylerii rakietowej i uzbrojenia lotniczego).
Natomiast jeśli chodzi o zakres prac eksploatacyjnych floty myśliwców F-16 w kraju, to Wojskowe Zakłady Lotnicze (WZL) nr 2 S.A. w Bydgoszczy zajmują się wymianą powłok lakierniczych oraz części komponentów samolotów, ale prowadzą jednocześnie rozmowy ze stroną amerykańską w sprawie rozszerzenia ich zakresu, tak aby minimalnie ograniczyć uzależnienie Polski od procedur FMS.
Obsługa silnika turbowentylatorowego F100-PW-229 w F-16, należącym do USAF. / fot. USAF.
Źródło:
dsca.mil: Poland ? F-16 Follow-on Support
Czytaj także:
Zgoda USA na sprzedaż Polsce systemu Patriot w ramach I fazy programu ?Wisła?
Amerykanie zmodyfikują flotę myśliwców F-16E/F dla ZEA
Grecy zmodernizują 80 procent floty myśliwców F-16
Myśliwce wielozadaniowe F-16V dla Bahrajnu
Ponad 700 bomb lotniczych dla polskich F-16
IU MON: Amunicja dla Leopardów i radarowe rozpoznanie dla F-16
Bomby lotnicze dla F-16 będą produkowane w Polsce
Kownacki: Pociski JASSM dla F-16 dotarły do Polski