Zakłady Lotnicze Aviakor z Samary dostarczyły Siłom Powietrzno-Kosmicznym Rosji (WKS) głęboko zmodernizowany bombowiec strategiczny i nosiciel rakiet manewrujących Tu-95MSM.
Dyrektor generalny samarskich zakładów, Aleksiej Gusiew powiedział, że modernizacja znacznie zwiększyła możliwości bojowe samolotu oraz warunki pracy dla załogi.
Tu-95MSM o nazwie własnej Dubna, nr rejestracyjnym RF-94122 i bocznym 20 red otrzymał nowe uzbrojenie i wyposażenie. Trwająca 3 miesiące modernizacja, obejmowała instalację zaawansowanych systemów nawigacji i komunikacji, w tym celowniczych opartych na rodzimym systemie globalnej nawigacji GLONASS.
Na zewnętrznych pylonach podskrzydłowych maszyna może przenosić do ośmiu rakiet manewrujących Raduga Ch-101/102 o zasięgu do 5.500 km. Wariant Ch-101 przenosi konwencjonalną głowicę bojową o masie 400 kg, natomiast Ch-102 termonuklearną o mocy 250 kT. Pociski są naprowadzane inercyjnie oraz za pomocą systemu GLONASS na cel z dokładnością do 5 metrów. Pocisk jest niewidzialny dla radarów, może poruszać się nawet 20 metrów nad ziemią i jest odpowiednikiem amerykańskiego AGM-129A ACM (Advanced Cruise Missile), uzbrojonego w głowicę termonuklearną W80-1 o mocy regulowanej od 5 do 200 kT i przenoszonego przez bombowce B-52H Stratofortress.
Drugi zmodernizowany do standardu Tu-95MSM bombowiec zostanie przekazany WKS jeszcze w tym roku, a w grudniu do zakładów Aviakor zostanie dostarczona trzecia maszyna, przeznaczona do prac. Oczekuje się, że flota Tu-95 (w kodzie NATO: Bear) po modernizacji pozostanie w służbie rosyjskiego lotnictwa dalekiego zasięgu do 2025 roku.
Tu-95MS. Rysunek autorstwa Ralph1989.
Czytaj też:
Sześć bombowców Tu-22M3M wejdzie do służby z końcem roku
Oblot rosyjskiego bombowca nowej generacji za 8 lat?
Rosja rozbuduje flotę największych bombowców strategicznych
Rosyjskie bombowce strategiczne znów nad Syrią
Rosja znów uderza w ISIS rakietami
Rosyjskie samoloty patrolowe zbliżyły się do amerykańskiego lotniskowca
Część floty B-52H bez broni nuklearnej