Fot. Twitter via @David_Kern.

Northrop Grumman Model 400 – nowy samolot szkolno-treningowy

Amerykański koncern zbrojeniowy Northrop Grumman, jeszcze nieoficjalnie, zaprezentował prototyp nowego samolotu szkolno-treningowego, oznaczonego jako Model 400, który będzie propozycją w programie T-X na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).

W dniu 18 sierpnia br. na Twitterze pojawiły się zdjęcia nieznanego dotąd modelu samolotu szkolno-treningowego wyprodukowanego dla koncernu Northrop Grumman przez spółkę zależną Scaled Composites. Maszynę o nazwie Model 400 i nr rejestracyjnym N400NT sfotografowano na lotnisku Palmdale na pustyni Mojave (Kalifornia).

Zgodnie z informacjami Federalnej Administracji Lotnictwa (Federal Aviation Administration; FAA) maszyna jest napędzana pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym General Electric F404-GE-102D, który został pierwotnie zaprojektowany dla bojowego, bezzałogowego aparatu latającego (UCAV) Boeing X-45C.

CqPwRW7UAAAeNw5.jpg large

Fot. Twitter via @David_Kern.

Wizualnie, zwłaszcza przednia część kadłuba Model 400 przypomina samolot Northrop T-38C Talon, pierwszy na świecie ponaddźwiękowy samolot szkolno-treningowy, użytkowany przez Stany Zjednoczone, Niemcy, Portugalię, Tajwan i Turcję (z tą różnicą, że Talon jest napędzany dwoma silnikami General Electric J85-5R). Maszyna wyłoniona w ramach programu T-X (Trainer-X) zostanie następcą T-38C w USAF.

Model 400 został opracowany wspólnie z brytyjskim BAE Systems, ale początkowo planowano wystawić do programu model Hawk Advanced Jet Trainer. Po podjęciu decyzji o zbudowaniu zupełnie nowego samolotu z powodu nie spełniania wszystkim norm USAF przez samolot brytyjski, prace nad Model 400 ruszyły w połowie ub. r., a w grudniu model maszyny został zaprezentowany dziennikarzom na zamkniętej konferencji prasowej.

Program T-X ma wyłonić nowy samolot przeznaczony do szkolenia zaawansowanego dla USAF, które zakupią co najmniej 300 maszyn w latach 20. XXI wieku. W szranki o kontrakt, oprócz Model 400, stanęły zespoły Raytheon Company, Leonardo-Finmeccanica i CAE z modelem T-100 (będący wariantem M-346 Master), Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50A (zmodyfikowany T-50 Golden Eagle) oraz Boeing Company i Saab Defence and Security z jeszcze nie nazwanym i nieujawnionym modelem.

Czytaj także:

Premiera nowego wielozadaniowego wariantu Mastera [FOTO+WIDEO]

Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]

KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.