Amerykański koncern zbrojeniowy Northrop Grumman, jeszcze nieoficjalnie, zaprezentował prototyp nowego samolotu szkolno-treningowego, oznaczonego jako Model 400, który będzie propozycją w programie T-X na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).
W dniu 18 sierpnia br. na Twitterze pojawiły się zdjęcia nieznanego dotąd modelu samolotu szkolno-treningowego wyprodukowanego dla koncernu Northrop Grumman przez spółkę zależną Scaled Composites. Maszynę o nazwie Model 400 i nr rejestracyjnym N400NT sfotografowano na lotnisku Palmdale na pustyni Mojave (Kalifornia).
Zgodnie z informacjami Federalnej Administracji Lotnictwa (Federal Aviation Administration; FAA) maszyna jest napędzana pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym General Electric F404-GE-102D, który został pierwotnie zaprojektowany dla bojowego, bezzałogowego aparatu latającego (UCAV) Boeing X-45C.
Fot. Twitter via @David_Kern.
Wizualnie, zwłaszcza przednia część kadłuba Model 400 przypomina samolot Northrop T-38C Talon, pierwszy na świecie ponaddźwiękowy samolot szkolno-treningowy, użytkowany przez Stany Zjednoczone, Niemcy, Portugalię, Tajwan i Turcję (z tą różnicą, że Talon jest napędzany dwoma silnikami General Electric J85-5R). Maszyna wyłoniona w ramach programu T-X (Trainer-X) zostanie następcą T-38C w USAF.
Model 400 został opracowany wspólnie z brytyjskim BAE Systems, ale początkowo planowano wystawić do programu model Hawk Advanced Jet Trainer. Po podjęciu decyzji o zbudowaniu zupełnie nowego samolotu z powodu nie spełniania wszystkim norm USAF przez samolot brytyjski, prace nad Model 400 ruszyły w połowie ub. r., a w grudniu model maszyny został zaprezentowany dziennikarzom na zamkniętej konferencji prasowej.
#ScaledComposites Trainer-X prototype, high speed taxi test KMHV #NationalAviationDay #T-X #Northrop #WhereIsOrville pic.twitter.com/wyqQrLrNWx — David Kern (@David_Kern) August 19, 2016
#ScaledComposites Trainer-X prototype, high speed taxi test KMHV #NationalAviationDay #T-X #Northrop #WhereIsOrville pic.twitter.com/wyqQrLrNWx
— David Kern (@David_Kern) August 19, 2016
Closeup #ScaledComposites Trainer-X prototype, high speed taxi test KMHV #NationalAviationDay #T-X #Northrop pic.twitter.com/olkZ8BFXA6 — David Kern (@David_Kern) August 19, 2016
Closeup #ScaledComposites Trainer-X prototype, high speed taxi test KMHV #NationalAviationDay #T-X #Northrop pic.twitter.com/olkZ8BFXA6
Program T-X ma wyłonić nowy samolot przeznaczony do szkolenia zaawansowanego dla USAF, które zakupią co najmniej 300 maszyn w latach 20. XXI wieku. W szranki o kontrakt, oprócz Model 400, stanęły zespoły Raytheon Company, Leonardo-Finmeccanica i CAE z modelem T-100 (będący wariantem M-346 Master), Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50A (zmodyfikowany T-50 Golden Eagle) oraz Boeing Company i Saab Defence and Security z jeszcze nie nazwanym i nieujawnionym modelem.
Czytaj także:
Premiera nowego wielozadaniowego wariantu Mastera [FOTO+WIDEO]
Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]
KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii