Gulfstream G550 w barwach USAF (oznaczenie: C-37B). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).
Gulfstream G550 w barwach USAF (oznaczenie: C-37B). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Amerykański Gulfstream zwycięzcą przetargu na małe samoloty VIP dla Polski

Jak poinformował wiceszef MON, Bartosz Kownacki zwycięzcą przetargu na małe samoloty VIP został Gulfstream Aerospace Corporation, należący do koncernu General Dynamics i oferujący model G550. Tym samym oferta francuska, Dassault Falcon 7X, została odrzucona.

W dniu 21 października br. na konferencji prasowej, Wiceminister Obrony Narodowej (sekretarz stanu) Bartosz Kownacki poinformował o wynikach przetargu na małe samoloty VIP dla Polski:

Jeżeli chodzi o małe samoloty, to postępowanie jest na końcowym etapie. Zgłosiło się dwóch oferentów, przy czym jeden z tych oferentów nie spełniał wymogów formalnych – to był francuski oferent. Drugi wszystkie wymogi formalne spełnia – to jest samolot Gulfstream G550, produkowany przez General Dynamics. – powiedział Kownacki.

Oferta francuska, a więc samoloty Falcon 7X oferowane przez Dassault Aviation, została odrzucona z powodu błędów formalnych, a konkretnie niespełnienia wymogu MON dotyczącego terminu dostaw do listopada 2017 roku (Francuzi zaoferowali terminy dostaw dwóch maszyn do 31.04.2018 r. i 31.08.2018 r., natomiast Amerykanie obu do 15.08.2017 r. – przyp. red.). Zwycięska oferta będzie kosztować polski budżet 440.566.395,22 PLN netto (w porównaniu z 453.433.535 PLN netto za samoloty francuskie).

Przypomnijmy, że Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił oba modele jako kandydatów na małe samoloty VIP tydzień wcześniej (czytaj więcej: Inspektorat Uzbrojenia: Dwie oferty na mniejszy samolot dla VIP). Z kolei w dniu 31 sierpnia br. Wiceminister Kownacki ogłosił zakupi pięciu samolotów tej klasy w tym i przyszłym roku za kwotę 1,7 mld PLN. Zakup ma dotyczyć dwóch maszyn o pojemności do 20 pasażerów oraz trzech większych, w tym jednego używanego samolotu o pojemności do 100 pasażerów. Zakup większych maszyn zostanie sfinalizowany w przyszłym roku (czytaj więcej: Polska kupi pięć samolotów klasy VIP).

Gulfstream G550 jest maszyną popularną w swojej klasie i od 2004 roku weszło do służby ok. 500 samolotów tego typu (z czego pozostaje 450, głównie w prywatnych rękach – stan na styczeń 2016 r.). Istnieje wiele wariantów tych maszyn, w tym specjalistyczne: jako małe samoloty wczesnego ostrzegania (CAEW), dowodzenia i kontroli czy inne. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68.44 kN każdy, a wymiary maszyny to: długość 29,4 metra, 28,5 metra rozpiętości skrzydeł oraz 7,9 metra wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 41.277 kg, prędkość maksymalna 941 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to 12.501 km. Wśród rządowych użytkowników są: Azerbejdżan (1 samolot), Australia (2 specjalistyczne zamówione; czytaj więcej: Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii), Izrael (2 Eitam w wersji jako CAEW, 2 Shavit jako wersja specjalna SEMA: Special Electronic Missions Aircraft), Kuwejt (1), Maroko (1), Niemcy (1), Nigeria (1), Arabia Saudyjska (1), Singapur (4), Szwecja (1), Tanzania (1), Turcja (2 jako VIP, 2 jako samoloty dowodzenia i kontroli), Włochy (2 CAEW), Uganda (1) oraz USA (5 jako VIP; z czego 1 w USAF, 3 w US Navy i 1 w US Army).

Obecnie, polskie VIP-y latają wyczarterowanymi do Linii Lotniczych LOT samolotami typu Embraer 175LR. Przypomnijmy, że po tragicznej katastrofie z dnia 10 kwietnia 2010 roku samolotu Tupolew Tu-154M Lux nr boczny 101, z najważniejszymi osobami w państwie na pokładzie, podjęto decyzję o wycofaniu bliźniaczego egzemplarza (nr boczny 102) oraz mniejszych Jak-40 (nr boczne 047 i 048), a 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy (36. SPLT) został rozwiązany w grudniu 2011 roku. W jego miejsce powstała 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr), operująca już tylko sześcioma śmigłowcami Mi-8 i pięcioma W-3 Sokół.

Czytaj także:

Polska kupi nowe samoloty rządowe

MON: Trzy firmy zaproszone do przetargu na śmigłowce

Macierewicz: Black Hawki dla Wojsk Specjalnych

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty