Great_Wall_of_China_may_2007

Chiny pracują nad samolotem krótkiego startu i lądowania

Chińscy eksperci wojskowi twierdzą, że ich kraj rozpoczął prace rozwojowe nad samolotem krótkiego startu i lądowania (STOVL), przeznaczonego dla marynarki wojennej.

Wang Ya’nan, zastępca redaktora naczelnego magazynu Aerospace Knowledge powiedział wczoraj (13 maja br.) dla dziennika China Daily, że:

Badania i rozwój komponentów samolotu STOVL, takich jak silniki, już się rozpoczęły. Założenia tego typu konstrukcji nie są nowe. Są znane od ponad 40 lat, więc nasi konstruktorzy są w stanie opracować samolot na własną rękę.

Pod koniec marca br. AVIC (Aviation Industry Corporation of China), największy państwowy producent samolotów w Chinach ogłosił na swojej stronie internetowej, że jej dwie spółki-córki: AVIC Chengdu Engine Group oraz China Aviation Engine Establishment podpisały umowę o współpracy w zakresie rozwoju silnika do samolotu typu STOVL (Short Take Off and Vertical Landing). W umowie zawarto oświadczenie, iż samolot krótkiego startu i lądowania wzmocni zdolności desantowe Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Krok ten nie jest nowym, jeśli chodzi o chiński samolot STOVL. Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku, marynarka wojenna była zainteresowana takim typem samolotu krajowej produkcji, lecz pomysł zarzucono ze względu na trudności techniczne. Dekadę później Chińczycy zastanawiali się nad zakupem brytyjskich myśliwców krótkiego startu i lądowania Hawker Siddeley Harrier, lecz ten pomysł także upadł – tym razem z powodu zbyt wysokich kosztów.

Tym razem AVIC podjął najwyraźniej właściwą decyzję, gdyż marynarka wojenna Państwa Środka potrzebuje samolotu STOVL – tak twierdzi Wang Ya’nan:

Choć chińska marynarka wojenna posiada lotniskowiec – CNS Liaoning – nadal brakuje jej doświadczenia w rozwoju i produkcji tak zaawansowanej jednostki bojowej, więc nie będzie więcej lotniskowców w najbliższym czasie. Załóżmy, że wybucha konflikt pomiędzy Chinami a innym państwem w najbliższej przyszłości; marynarka wojenna posiadając ograniczoną liczbę myśliwców pokładowych J-15, będzie musiała zaangażować się w długodystansowe uderzenia, jak i obronę powietrzną grupy bojowej lotniskowca, a te muszą być podzielone na małe grupy do wykonywania tych zadań jednocześnie. Jeśli Chiny miałyby samoloty STOVL, można by rozlokować je na lotniskowcu CNS Liaoning i innych okrętach do obrony przeciwko lotnictwu przeciwnika i odciążyć myśliwce J-15, które skupiłyby się na zadaniach długodystansowych. Realnie, w dającej się przewidzieć przyszłości, nie widzę dużego prawdopodobieństwa zaangażowania Chin w wojnie z dala od jej wybrzeży. Wciągnięcie w ograniczony konflikt desantowy lub w pobliże naszych wód terytorialnych byłoby bardziej prawdopodobne. Samoloty STOVL to najlepszy wybór jako wsparcie z powietrza w tych konfliktach.

W styczniu, obserwator wojskowy Liang Tianren, napisał w hongkońskim dzienniku Ming Pao, że Chiny budują okręt desantowy o wyporności 50.000 ton, który będzie przenosił 20 śmigłowców i 12 samolotów STOVL:

Rząd podjął decyzję o budowie okrętów desantowych po wybuchu libijskiej wojny domowej w 2011 roku, kiedy to niektóre chińskie aktywa skonfiskowano lub zniszczono. Wówczas Chiny miały niewiele sprzętu wojskowego do ochrony swojej własności. W związku z tą sytuacją, rząd zdał sobie sprawę z zapotrzebowania na okręty desantowe, mogące wypełniać różne operacje morskie, jak i przeprowadzać ewakuacje lub misje humanitarne.

Liang Tianren dodał, że budowa pierwszego okrętu desantowego zakończy się jeszcze w tym roku, a co najmniej cztery kolejne jednostki tego typu są w planach.

Z kolei starszy kapitan Zhang Junshe z Instytutu Badań Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w wywiadzie dla China Daily powiedział, że:

Marynarka wojenna może rozmieścić śmigłowce i samoloty STOVL na okrętach desantowych, wyznaczając te pierwsze do zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a za pomocą tych drugich prowadzić obronę powietrzną średniego- i dalekiego zasięgu, jak i przeprowadzać uderzenia na cele lądowe.

Wasilij Kaszin, ekspert moskiewskiego Centrum Analiz Strategii i Technologii, powiedział agencji Sputnik News, że przyszłe chińskie okręty desantowe, wyposażone w samoloty STOVL mogą być używane także jako lekkie lotniskowce, dodatkowo zwiększające ich zdolności bojowe.

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.