Su-30MK2, należący do Boliwariańskich Narodowych Sił Powietrznych Wenezueli. / Wikimedia Commons.

Katastrofa wenezuelskiego Su-30MK2

W dniu 17 września br., o godz. 21:07 czasu lokalnego (GMT-4:30) z niewyjaśnionych przyczyn doszło do katastrofy wenezuelskiego myśliwca wielozadaniowego Su-30MK2. Obaj członkowie załogi zginęli na miejscu.

Do zdarzenia doszło w pobliżu granicy z Kolumbią nad północno-zachodnią częścią kraju. Myśliwiec najprawdopodobniej próbował przechwycić mały samolot, który usiłował nielegalnie wlecieć w przestrzeń powietrzną Wenezueli. W czasie lotu z małą prędkością, pilot wojskowy musiał popełnić błąd, w wyniku którego doszło do katastrofy.

Minister Obrony Wenezueli Vladimir Padrino Lopez poinformował w komunikacie, że obaj piloci zginęli na miejscu, a maszyna uległa całkowitemu zniszczeniu. Byli to kpt. Ronald Ramírez i kpt. Jackson García.

Boliwariańskie Narodowe Siły Powietrzne Wenezueli użytkują jeszcze 23 wielozadaniowe myśliwce Su-30MK2 (w kodzie NATO: Flanker-G), których krajowe oznaczenie to Su-30MKV. To pierwsza utrata tego typu maszyny, które rząd w Caracas zamówił w lipcu 2006 roku, po wprowadzeniu przez USA embarga na części zamienne do samolotów F-16A/B Block 15OCU (kraj ten posiada dziesięć myśliwców w wersji A i dwa w wersji B ? przyp. red.).

Czytaj też: Bogota: wenezuelskie myśliwce naruszyły naszą przestrzeń powietrzną

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.