F-35B Lightning II podczas tankowania z KC-10 Extender. / Fot. Lockheed Martin (Michael D. Jackson).

KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?

Amerykańskie Dowództwo Lotnictwa Transportowego (AMC) zwróciło się do koncernów zbrojeniowych z zapytaniem o technologiczne możliwości opracowania i zbudowania do 2035 roku samolotu-cysterny o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth), któremu nadano kryptonim KC-Z.

Podczas Air, Space and Cyber Conference stowarzyszenia Air Force Association (AFA), która odbyła się w dniu 19 września br. w miejscowości National Harbor (Maryland), gen. Carlton D. Everhart II, szef Dowództwa Lotnictwa Transportowego (Air Mobility Command; AMC) zwrócił się do przedstawicieli największych amerykańskich koncernów zbrojeniowych, specjalizujących się w lotnictwie, o przeanalizowanie technologicznych możliwości opracowania i zbudowania do 2035 roku samolotu-cysterny o zmniejszonej sygnaturze radarowej (stealth). Projektowi, który miałby być uzupełnieniem dla floty powietrznych tankowców nowej generacji Boeing KC-46A Pegasus, nadano kryptonim KC-Z.

Według generała, KC-Z, zbudowany w układzie latającego skrzydła i maksymalnie zautomatyzowany, miałby uzupełniać paliwo dla myśliwców 5. generacji F-22A Raptor i F-35 Lightning II nad terytorium przeciwnika, dysponującego silnymi środkami obrony powietrznej:

Będziemy potrzebować platformy lotniczej, jakiej dotąd nie mieliśmy – ze skrzydłem rozmytym (Blended Wing Body; typu latające skrzydło – przyp. red.) lub hybrydowym z dużym udźwigiem i właściwościami stealth.

Nowy samolot mógłby pozwolić lotnictwu bojowemu USAF na penetrację obszarów środowiska A2/AD (anti-access/area-denial), gdzie przeciwnik stosuje taktykę całkowitego odcięcia dostępu do przestrzeni powietrznej nad teatrem działań wojennych (TDW), dzięki rozbudowie zintegrowanego systemu obrony. Obecnie, amerykańskie tankowce operują z dala od rejonu działań obrony powietrznej przeciwnika i przez to samoloty bojowe mają ograniczony promień działania. Koncepcję tą opracował szef działu badań USAF, dr Greg L. Zacharias, który uważa, że tankowiec powietrzny zdolny do penetracji terytorium przeciwnika pozwoli Siłom Powietrznym na pełne wykorzystanie możliwości bojowych myśliwców F-35 Lightning II, dzięki supremacji w dwóch kluczowych płaszczyznach – zasięgu i zmniejszonej sygnaturze radarowej.

Dowództwo Lotnictwa Transportowego bierze pod uwagę również rozpatrzenie koncepcji bezzałogowego tankowca, podobnego do pokładowego MQ-25 Stingray (znanego wcześniej pod nazwą RAQ-25 i Carrier-Based Aerial-Refueling System; CBARS – przyp. red.), realizowanego przez US Navy. Oprócz tego, w latach 20282035, AMC oczekuje dostaw następcy samolotu KC-10 Extender, oznaczonego jako KC-Y. Obecnie, USAF odbiera dostawy 179 tankowców KC-46A Pegasus.

Boeing KC-46A Pegasus. / fot. USAF.

Boeing KC-46A Pegasus. / fot. USAF.

Czytaj także:

Oblot docelowej wersji cysterny KC-46A Pegasus

Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]

Northrop Grumman B-21 Raider – nowy amerykański bombowiec strategiczny

Oficjalnie: Chiny pracują nad nowym bombowcem strategicznym

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty