NHIndustries NH-90 z Fińskich Sił Powietrznych. (Źródło: Wikimedia Commons)
NHIndustries NH-90 z Fińskich Sił Powietrznych. (Źródło: Wikimedia Commons)

Koniec dostaw śmigłowców NH90 dla Finlandii

Airbus Helicopters ogłosiła iż 9 lipca oficjalnie zakończono dostawy śmigłowców wielozadaniowych NH90 w wersji transportowej TTH (Tactical Transport Helicopter) dla Finlandii.

Przekazanie ostatniej z dwudziestu zamówionych maszyn odbyło się w krajowym zakładzie produkcyjnym Patrii w Halli. To wydarzenie zakończyło trwający od marca 2008 roku proces dostarczania śmigłowców wielozadaniowych dla Fińskich Sił Obrony (FSO).

Finlandia podpisała kontrakt na zakup 20 śmigłowców NH90 TTH w 2001 roku, w ramach programu prowadzonego wspólnie z Szwecją i Norwegią mającego na celu zastąpienie starzejącej się floty śmigłowców konstrukcji radzieckiej, czyli Mi-8 (oznaczenie NATO Hip). Kontrakt opiewał on na kwotę 370 mln € (408 mln USD).

Pierwszy śmigłowiec dla Finlandii odbył swój pierwszy lot w zakładzie Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter) w Marignane, we Francji w 2004 roku. Przewidywano iż dostawy zakończą się w 2010 roku, ostatecznie programowe opóźnienia doprowadziły do wydłużenia terminu dostaw do lipca 2015 roku.

NHIndustries została zobligowana do zapłaty kary na rzecz fińskiego rządu za niedotrzymanie terminu dostaw, kary w wysokości 20 mln €. W marcu 2008 roku, Finlandia opublikowała raport na temat programu, w którym Ministerstwo Obrony uznało, że opóźnienie dostaw było częściowo spowodowane tym iż NH90 to nadal projekt znajdujący się w fazie rozwoju, oraz faktem iż konsorcjum NHIndustries zostało powołane przez francusko-włoski Eurocopter Group, włoską Augustę i holenderski Stork Fokker Aerospace.

Według raportu, harmonogram projektu był zbyt ambitny, choć „Proces oceny wykazał, że obie strony umowy działały w dobrej wierze”.

W 2013 roku, Finlandia renegocjowała swój kontrakt z NHIndustries celem uwzględnienia opóźnień i pominiętych terminów dostaw. Ten nowy kontrakt, który będzie trwał aż do 2018 roku, zawiera zapisy o modyfikacjach maszyn, aby spełnić krytyczne wymogi operacyjne Fińskich Sił Obronnych.

Włoski NH-90 w wariancie TTH. (Źródło: Wikimedia Commons)

Włoski NH-90 w wariancie TTH. (Źródło: Wikimedia Commons)

Wersja TTH śmigłowca jest przeznaczona do transportu taktycznego, operacji aeromobilnych, oraz misji poszukiwawczych i ratowniczych (SAR). Na pokładzie znajdzie się miejsce dla 20 żołnierzy w pełnym uzbrojeniu lub 2,5 tony sprzętu. Ponadto specjalistyczne modyfikacje umożliwiają wykorzystywanie maszyny jako wsparcia taktycznego, czy jako jednostki do walki elektronicznej, powietrznego stanowiska dowodzenia, transportu dla VIP-ów i szkolenia. Śmigłowiec wyposażono także w tylną rampę.

NHIndustries oferuje śmigłowiec wielozadaniowy NH90 w dwóch wariantach, jeden dedykowany do operacji morskich NH90NFH (NATO Frigate Helicopter) oraz drugi NH90TTS (Tactical Transport Helicopter) dla operacji lądowych. Na dzień dzisiejszy do odbiorców na całym świecie dostarczono 244 sztuki śmigłowca w obu wariantach. Maszyny są w służbie w Niemczech, Francji, Włoszech, Holandii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Grecji, Oman, Belgii, Australii i Nowej Zelandii.

NH90 NFH Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii. (Źródło: Wikimedia Commons)

NH90 NFH Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii. (Źródło: Wikimedia Commons)

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty